Ställa av hoj via telefon på köpdagen?

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Sitter här och planerar morgondagens hojköp. :banana
Hojen ska direkt upp på kärran och iväg till vinterförvaring.

Hojen är för tillfället påställd men eftersom jag har en gammal bunker från WW2 som garage behöver jag inte (garage-)försäkra. :D

Planen är alltså att den nuvarande ägaren ska ringa och ställa av hojen. Därefter fyller vi i pappret på ägarbytet med dagens datum och skickar in det utan att kryssa i avställning. Hojen är ju redan avställd via telefon. Jag tecknar således ingen försäkring och tar hem hojen på släp.

Osäkerheten ligger i att det på registreringsbevis del 2 står att: "Avställning får endast göras på denna blankett i samband med ägarbyte."

Otydligheten är slående och min plan står och faller med vilken tolkning som är den korrekta.

Är det så att
  • avställning på registreringsbevis del 2 endast får göras då man samtidigt anmäler ett ägarbyte med blanketten.
Eller är det så att
  • avställning i samband med ägarbyte endast får göras på registreringsbevis del 2.
:confused:
 
Last edited:

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Svar: Du kan utan problem ställa av hojen via telefon eller internet samma dag som du köper den.

De menar att du kan inte ställa av eller på UTAN ägarbyte.
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Varför inte använda dig av avställningsrutan på registreringsbeviset? Eller kan det fallera?

Jag köpte min senaste hoj på hösten och använde då den rutan, fixade ingen försäkring förrän till våren.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Varför inte använda dig av avställningsrutan på registreringsbeviset? Eller kan det fallera?

Jag köpte min senaste hoj på hösten och använde då den rutan, fixade ingen försäkring förrän till våren.

Inget bra tips... Ägarbytet sker det datum du skrivit på lappen, avställningn sker när transportstyrelsen matar in din lapp i databurken, kan ta en vecka eller så ibland, får du brev från trafikförsäkringsföreningen sen XD

avstllning på telefon samma dag funkar :tummenupp, avställning via internet går med bra, vill du vara på extra säkra sidan så ställ av hojen dagen du köper den och skriv ägarbytet dagen efter
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Inget bra tips... Ägarbytet sker det datum du skrivit på lappen, avställningn sker när transportstyrelsen matar in din lapp i databurken, kan ta en vecka eller så ibland, får du brev från trafikförsäkringsföreningen sen XD

avstllning på telefon samma dag funkar :tummenupp, avställning via internet går med bra, vill du vara på extra säkra sidan så ställ av hojen dagen du köper den och skriv ägarbytet dagen efter

Fel! Fyller du i avställning på blanketten i samband med ägarbyte så blir den avställd retroaktivt från det datumet du uppger på blanketten, även om transportstyrelsen är slöa och tar 2 veckor på sig!

Edit: Fel av mig. Se inlägg 2009-05-29.
 
Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Fel! Fyller du i avställning på blanketten i samband med ägarbyte så blir den avställd retroaktivt från det datumet du uppger på blanketten, även om transportstyrelsen är slöa och tar 2 veckor på sig!
Helt rätt.

Till TS:
Kryssa i avställningsrutan och skicka in pappren så är allt hunky dory.
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Fel! Fyller du i avställning på blanketten i samband med ägarbyte så blir den avställd retroaktivt från det datumet du uppger på blanketten, även om transportstyrelsen är slöa och tar 2 veckor på sig!

I så fall har de ändrat det under de senaste månaderna?

Är inte svårt att hitta många trådar här på sporthoj om folk som har åkt på att betala till trafikförsäkringsföreningen när de har gjort så som du föreslår.

Edit:
T.ex.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=170018
 
Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Fel! Fyller du i avställning på blanketten i samband med ägarbyte så blir den avställd retroaktivt från det datumet du uppger på blanketten, även om transportstyrelsen är slöa och tar 2 veckor på sig!

Fel! (Om det inte nyligen ändrats)
Jag har fått trafikförsäkringsföreningen på mig på grund av det..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fel! Fyller du i avställning på blanketten i samband med ägarbyte så blir den avställd retroaktivt från det datumet du uppger på blanketten, även om transportstyrelsen är slöa och tar 2 veckor på sig!

Så har det i alla fall inte varit tidigare och det är otaliga som råkat ut för det.
Ägarbytet gäller från det datum som står på blanketten och avställningen verkställs den dag som blanketten bearbetas vilket innebär att det blir några dagar som man får pynta till Trafikförsäkringsföreningen.

Om det inte är så längre så har dom ändrat det nyligen. Vilket iofs vore bra då ovan nämnda förfarande är helt obegripligt.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Fel! Fyller du i avställning på blanketten i samband med ägarbyte så blir den avställd retroaktivt från det datumet du uppger på blanketten, även om transportstyrelsen är slöa och tar 2 veckor på sig!

Helt rätt.

Till TS:
Kryssa i avställningsrutan och skicka in pappren så är allt hunky dory.

Vore bra om ni har rätt :banana men det låter osannolikt efter alla inlägg i diverse trådar som säger motsattsen.
Har ni belägg för denna förändring?
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Vore bra om ni har rätt :banana men det låter osannolikt efter alla inlägg i diverse trådar som säger motsattsen.
Har ni belägg för denna förändring?
För första gången i sporthoj.coms långa historia, ser jag nu att jag nog får be om ursäkt. Det har alltid fungerat för mig när jag köpt fordon, men nu ser jag att det står så här på transportyrelsens hemsida:

"Tänk på att du inte kan begära avställning från ett datum bakåt i tiden utan avställningen gäller från och med den dag en fullständig anmälan kommer till Transportstyrelsen. Detta gäller även i de fall du anmäler avställning i samband med ett ägarbyte. (Läs mer om detta nedan under rubriken Avställning och ägarbyte vid samma tillfälle.)"

Sorry för den felaktiga infon, men jag var helt 100% säker. Sjukt. :va
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Fel! Fyller du i avställning på blanketten i samband med ägarbyte så blir den avställd retroaktivt från det datumet du uppger på blanketten, även om transportstyrelsen är slöa och tar 2 veckor på sig!



Icke sa nicke, ställde över systers killes hoj på mig. Där syrran slöade med papprena å jag fick en inbetalning på 2700kr..:huvet
Inte fullt så kul.
Dock är det såhär, datumet för ägarbyte gäller det som står på pappret man skickar in, OM inte pappret kommer in 10dagar efter ägarbytet, då gäller dagen som transportstyrelsen får in pappret, man behöver helt enkelt knappt skriva nått bytes datum?:S

Avställning gäller dock från dagen som pappret kommer in! Men blir det då som för en annan att pappret kommer in precis 10dagar efter ägarbytes datum, ja då åker man på en saftig avgift, i mitt fall 270kr dagen...

Men men nu till det positiva!:D Har man åkt på den groda går det att komma runt, ringde först sur "massa svordommar" kärringen på trafikförsäkringen.. hon va inte mkt till hjälp:finger
Men att ringa transportstyrelsen va betydliget bättre, trevliga som få och gav en hjälp att komma förbi=)

Det man gör är att man helt enkelt skickar in en lapp där man säger att ägarbytesdatumet blev fel, och ändrar till dagen hojjen blev avställd;)

Gäller ju dock att man har kontakt med säljaren då han måste gå med på att datumet blev fel, och han/hon då måste betala en liten slant till sitt försäkringsbolag. (I vårt fall var moderna försäkringar så snälla så dom orka inte ta betalt för de 10dagarna:tummenupp)

Så än om man klantar sig går det att fixa, jävligt knepigt system dock:S
Och guuuud vad jag ångrar att ajg inte fick se synen på kärring jeflen när hon fick skicka tillbaka pengarna till mig!!:kulspruta
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Hur kommer man då till rätta med denna knepiga situation, jo man sätter ägarbytet ett par dagar framåt i tiden, kryssar i avställning och lägger på det samma dag som man köpt hojen.

Vi säger exempelvis att man köper en hoj på Måndag och då kan jag tänka mig att ägarbytet kommer in till Transportstyrelesen på Onsdag om man postar samma dag, då sätter man ägarbytet till Onsdag eller om man vill vara på den säkra sidan, Fredag eller till och med Måndag nästkommande vecka. Då kan man vara iallafall säkrare på att avställningen görs i samband när hojen verkligen byter ägare.
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
I så fall har de ändrat det under de senaste månaderna?

Är inte svårt att hitta många trådar här på sporthoj om folk som har åkt på att betala till trafikförsäkringsföreningen när de har gjort så som du föreslår.

Edit:
T.ex.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=170018

Fel! (Om det inte nyligen ändrats)
Jag har fått trafikförsäkringsföreningen på mig på grund av det..

Så har det i alla fall inte varit tidigare och det är otaliga som råkat ut för det.
Ägarbytet gäller från det datum som står på blanketten och avställningen verkställs den dag som blanketten bearbetas vilket innebär att det blir några dagar som man får pynta till Trafikförsäkringsföreningen.

Om det inte är så längre så har dom ändrat det nyligen. Vilket iofs vore bra då ovan nämnda förfarande är helt obegripligt.

Vore bra om ni har rätt :banana men det låter osannolikt efter alla inlägg i diverse trådar som säger motsattsen.
Har ni belägg för denna förändring?

Jag har kollat upp detta nu och jag hade faktiskt fel.

Såhär är det:

Använder man ägarbytesblanketten även till avställning så görs avställningen aldrig innan blanketten nått transportstyrelsen. Den görs oftast samma dag den når dem. Om blanketten når TS på måndagen den 1 juli, och datum för ägarbytet är den 3:e juli, så läggs ärendet i "karantän" och avställning görs samma datum som ägarbytet, dvs den 3:e.

Vill man göra det smidigt för sig så är ett tips att alltid sätta ägarbytet några dar framåt för att räkna med postgången (gäller endast då man vill göra avställning i samband med ägarbyte via blankett).

Annars kan ju den gamla ägaren tex via internet ställa av hojen innan man gör ägarbyte. Nackdelen är att man då går miste om eventuell återbetalning.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har kollat upp detta nu och jag hade faktiskt fel.

Såhär är det:

Använder man ägarbytesblanketten även till avställning så görs avställningen aldrig innan blanketten nått transportstyrelsen. Den görs oftast samma dag den når dem. Om blanketten når TS på måndagen den 1 juli, och datum för ägarbytet är den 3:e juli, så läggs ärendet i "karantän" och avställning görs samma datum som ägarbytet, dvs den 3:e.

Vill man göra det smidigt för sig så är ett tips att alltid sätta ägarbytet några dar framåt för att räkna med postgången (gäller endast då man vill göra avställning i samband med ägarbyte via blankett).

Annars kan ju den gamla ägaren tex via internet ställa av hojen innan man gör ägarbyte. Nackdelen är att man då går miste om eventuell återbetalning.

Det är möjligt att det är så när man registrerar ägarbytet i framtiden.
Problemet uppstår när man registrerar ägarbytet "idag" och skickar in blanketten med rutan för avställning ikryssad. TS får då blanketten om två dagar eller så. Då registreras ägarbytet retroaktivt från dagens datum man avställningen registreras från och med det datum blanketten behandlas. Då får man några dagar som man är oförsäkrad och då går TFF in och ska ha 270 kr/dag istället för försäkring.
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Det är möjligt att det är så när man registrerar ägarbytet i framtiden.
Problemet uppstår när man registrerar ägarbytet "idag" och skickar in blanketten med rutan för avställning ikryssad. TS får då blanketten om två dagar eller så. Då registreras ägarbytet retroaktivt från dagens datum man avställningen registreras från och med det datum blanketten behandlas. Då får man några dagar som man är oförsäkrad och då går TFF in och ska ha 270 kr/dag istället för försäkring.

Japp, stämmer. Ett bra tips är därför att skriva ägarbytet framåt i tiden ett par dagar när man vill använda blanketten för avställning.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Japp, stämmer. Ett bra tips är därför att skriva ägarbytet framåt i tiden ett par dagar när man vill använda blanketten för avställning.

Ja. Det är nog det absolut säkraste tipset. Alternativt att man är så körkåt att man försäkrar den och kör för glatta livet från dag ett. Då behöver man inte alls bekymra sig med avställning.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top