Ställa av IF hondaförsäkring ?

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Svart 600 Hornet
Nu när det "kalla" vintern närmar sig så sitter jag och funderar hur IF ser på att man ställer av sin motorcyckel?
Vilken försäkring och vilket bolag andvänder ni?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Örnie skrev:
2490895 Nu när det "kalla" vintern närmar sig så sitter jag och funderar hur IF ser på att man ställer av sin motorcyckel? Vilken försäkring och vilket bolag andvänder ni?
Jag har också en Hondaförsäkring via IF. Men vad jag förstår är den inte avställningsbar.

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Svart 600 Hornet
rookie skrev:
2490956 Så sparar du skattepengar men det e nog inte många kronor...i övrigt händer inget med försäkringspremien...

vet du hur bil och mc har med avställning? och de andra bolagen? Isåfall vad ligger kostanden för att den ska stå i garaget?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Du har väl som bundit dig för ett år på den försäkringen du har nu, om du ska byta bolag måste du förmodligen byta ägare på hojen.
Men det tycker inte förs. bolaget om, en del har väl högre premier på sommaren än på vintern just för att man inte ska tjäna så mycket på att sken byta ägare 2ggr /år.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
IFs hondaförsäkring är helårs. Jag har den själv. Tjänar inget på att ställa av afaik.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
På ifs hondaförsäkring får du betala även om du ställer av. På t ex ifs garage försäkring så varierar prenmien lite men fick ge ca 150.- / månaden för min förra hoj ( 600rr-05 )

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Sken sälj den till någon närstående och ställ av den så betalar man bara halva premien.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Snälla, när det äntligen kommer fram embryon till vettiga försäkringsformer förstör dem inte genom att manipulera dem!

Så mycket prat det är på detta forum om dyra försäkringar: de blir bara dyrare om vi som äger hojarna inte är ärliga.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
sweborn skrev:
2491150 Snälla, när det äntligen kommer fram embryon till vettiga försäkringsformer förstör dem inte genom att manipulera dem!

Så mycket prat det är på detta forum om dyra försäkringar: de blir bara dyrare om vi som äger hojarna inte är ärliga.

Agreed!

Resultatet av att folk ställer av och på sina hojar i tid och otid blir inte bara att den ordinarie försäkringspremien skjuter i höjden, även garageförsäkringen börjar bli svindyr! Jag kollade med Folksam och de skulle ha 898:-/månad i garageförsäkring! Idag betalar jag ca 1000:-/månad halvförsäkring hos IF/Honda.

Last edited:

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Försäkringen på din Hornet 600 kan inte vara så dyr att du behöver ställa av för att tjäna in några kronor. Jag håller med ovanstående talare, manipulera inte den bra försäkring som finns nu.

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Vi skjuter oss själva i ryggen sedan gnäller vi..

Kör själv hondaförsäkring och har hojen påställd året om..

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
varför ska man inte utnyttja systemet när alla andra gör det? jag satt inte och betalade 6000 kronor över vintern....:tomten

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Såg för ett tag sedan en tabell för hur If:s försäkring är uppbyggd.
Tydligen är det så att sommarmånaderna står för hundparten av premien. Skulle kunna tänka mej att premien för bara juni, juli och augusti står för ca 70% av den totala premien.
Om detta stämmer så betalar vi i praktiken för en garageförsäkring under de kalla månaderna och skulle isf inte spara något på att byta till garageförsäkring.

Last edited:

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Infamous skrev:
2491535 varför ska man inte utnyttja systemet när alla andra gör det? jag satt inte och betalade 6000 kronor över vintern....:tomten

Varför ska man inte råna värdetransporter när alla andra gör det?

Varför ska man inte slå alla på käften när alla andra gör det?

Du måste ha svårt att skilja på rätt och fel med ditt tankesätt :rolleyes:

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
jag ser inte ngt olagligt i att sälja hojjen över vintern...det är en jälla skillnad...du menar att du aldrig skulle göra ngt sådant som att anlita en rörkrökare svart eller ladda ner musik.
det står inte ngt i Ifs papper om det och jag har förövrigt if nu åxå, grymt billigt och bra, trots att jag blev pålurad 4 extra försäkringar...

Fotnot: premierna är höga för att folk kör och vurpar på egen hand hela tiden...kanske ngt att tänka på...:tuttar

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Visst det är väl inte så moraliskt att lura systemet men i det här fallet är det väl inte olagligt.
Och ja menar hur kan man vara så korkad att man ska betala lika mycket även under vintern. Upplagt för mygel.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Jag har försäkring hos Folksam där jag får ställa av. Avställd kostar hojen nu ca 160kr/månad. Istället för 1250kr som helförsäkringen kostade per månad..

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!