Ställa av IF hondaförsäkring ?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Appropå inget annat, vet någon hur det funkar med åldersbestämmelserna i IF:s Hondaförsäkring? Min hoj blir fyra år nu vid årsskiftet, jag har för mig att de räknar kalenderår och inte den faktiska registreringen på hojen, och den borde alltså byta premieklass då. Får jag den nya premien vid årsskiftet eller måste jag vänta tills det är dags att teckna om försäkringen?

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
DR-Zätare skrev:
2491771 Appropå inget annat, vet någon hur det funkar med åldersbestämmelserna i IF:s Hondaförsäkring? Min hoj blir fyra år nu vid årsskiftet, jag har för mig att de räknar kalenderår och inte den faktiska registreringen på hojen, och den borde alltså byta premieklass då. Får jag den nya premien vid årsskiftet eller måste jag vänta tills det är dags att teckna om försäkringen?

Du har ju tecknat en helårsförsäkring så det är nog bara att vackert vänta till förfallodagen då den nya inträder. Det var i alla fall så för mig när IF till i år höjde premien med typ 40%. Fram till förfallodagen hade jag kvar min lägre premie men när den förnyades blev den helt magiskt per automatik bra mycket dyrare!

/Mattias

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Kan inte folk köpa en hoj som de har råd att försäkra istället för att lista ut mer eller mindre kluriga sätt att lura systemet på?

Nu är det kanske inte alltid så enkelt. även om jag skulle bada i pengar så skulle jag inte slänga 6000 i sjön. det är dom små utgifterna som gör skillnad, inte dom stora inkomsterna...:D

Om nu if vill komma undan problemet så är det väl bara till att differentiera priserna. merparten står sommaren för. ni är nöjda, dom är nöjda.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
MaCa skrev:
2491790 Du har ju tecknat en helårsförsäkring så det är nog bara att vackert vänta till förfallodagen då den nya inträder. Det var i alla fall så för mig när IF till i år höjde premien med typ 40%. Fram till förfallodagen hade jag kvar min lägre premie men när den förnyades blev den helt magiskt per automatik bra mycket dyrare!

/Mattias

De var å andra sidan snabba att justera upp min premie när jag flyttade från 090 till 08 i somras...

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Infamous skrev:
2491600 jag ser inte ngt olagligt i att sälja hojjen över vintern...det är en jälla skillnad...

Det är nog hyfsat olagligt att teckna ett kontrakt i syfte att bryta det efter halva löptiden. Men att bevisa det i efterhand?

Slangen_2

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
CBR1000RR
IF sa själva till mig att enda sättet att bryta försäkringen är att skriva den på någon annan under vintern, så jag ser absolut inget fel i att bror står på den på vintern och jag på sommaren.

Sen så länge det inte är olagligt så finns det ju inget att snacka om. Var och en får väl sälja hojen till någon annan, så länge man inte åker på den och den är försäkrad på någon annan.

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
CBR 600 f -96
Hopp!
Har också folksam. Ger 6600 halv/helår (14700hel/helår)tror jag, tycker inte det är nån höjdarpremie precis. Men så blev jag lurad också... de skulle ha 4700 hel/helår när jag ringde och kollade innan jag köpte hojen. Hur som så var de ändå billigast, surt att inte kunna be dom stoppa upp det nån stans:arsele
IF -honda skulle ha typ 23´ eller om det var 25´ så för alla funkar det inte bra...
Nästa år blir man 24 så det kanske går göra nåt åt det då, och så förhoppningsvis har man väl ett kort med två bokstäver då också..
Håll tummarna! Det är snart dags:rolleyes:

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
här håller vi tummarna! finns det inte ngn tjejförsäkring du kan teckna? har hört att dom är billiga...

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
CBR 600 f -96
Infamous skrev:
2492379 här håller vi tummarna! finns det inte ngn tjejförsäkring du kan teckna? har hört att dom är billiga...

Det gör det nog men jag har ju inget kort än och det var nog bara folksam som inte brydde sig om det. mao det var många nollor på övriga bolags offerter... Men som sagt, klarar jag mig nu så kommer det ju i en lite annan sits så då ska jag ringa runt och kolla lite, i annat fall ska jag ut och dränka sorgerna.
:tomten

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Infamous skrev:
2491600 jag ser inte ngt olagligt i att sälja hojjen över vintern...det är en jälla skillnad...du menar att du aldrig skulle göra ngt sådant som att anlita en rörkrökare svart eller ladda ner musik.
det står inte ngt i Ifs papper om det och jag har förövrigt if nu åxå, grymt billigt och bra, trots att jag blev pålurad 4 extra försäkringar...

Fotnot: premierna är höga för att folk kör och vurpar på egen hand hela tiden...kanske ngt att tänka på...:tuttar

Ähh ja va lite het på gröten där, lite grova liknelser :D

Jag ångrade mig när du skrev om rörkrökare och musik hehe..

Aja

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Precis som 3plE skrev så kostar egentligen försäkringen olika på sommaren och på vintern, men det är summerat och delat med 12 så att man betalar samma summa varje månad.

Om man skulle säga att den kostar 2500kr/mån Juni-augusti och 500 kr/mån resterande månader (påhittade siffror) så skulle du betala 1000kr/mån. Om du sedan skulle ha försäkringen från maj-oktober så har du betalt 6x1000=6000kr men försäkringens verkliga kostnad är 3x2500+3x500=9000.
När man då har "sålt" motorcykeln till någon i oktober så har jag för mig att det kommer det ett inbetalningskort på 3000 som man ändå måste betala... + garageförsäkring som kommer gå på ett par 100/mån. Då blir det ändå 9000+6x200= 10200... (fortfarande påhittade siffror) Isf skulle det bara skilja 1800!

Nu kanske jag är ovanligt rik :rolleyes: men det känns som om det är lika bra att ha försäkringen hela året så att man kan köra när man vill :)

OBS! Påhittade siffror så det kan hända att man tjänar JÄTTEmycket men jag skulle inte tro det.

Thirran skrev:
2492349 Hopp!
Har också folksam. Ger 6600 halv/helår (14700hel/helår)tror jag, tycker inte det är nån höjdarpremie precis. Men så blev jag lurad också... de skulle ha 4700 hel/helår när jag ringde och kollade innan jag köpte hojen. Hur som så var de ändå billigast, surt att inte kunna be dom stoppa upp det nån stans:arsele
IF -honda skulle ha typ 23´ eller om det var 25´ så för alla funkar det inte bra...
Nästa år blir man 24 så det kanske går göra nåt åt det då, och så förhoppningsvis har man väl ett kort med två bokstäver då också..
Håll tummarna! Det är snart dags:rolleyes:

Gränsen går vid 25 år så du får nog tyvärr vänta ett tag till...
Lycka till!! Hoppas du fixar det, håller tummarna :banana

Last edited:

YZFCBR

Kör vingligt och utan kontroll
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Fireblade med vingar
pratade med en kompis igår angående min försäkring (dyr avställningdel tyckte jag) han sade då att man kan VISST byta försäkring före avtalstidens slut pga en nyligen lagförändring.Tyvärr kom han inte ihåg den nya lagen namn :mad: men

Följande hade hänt,
Han kollade upp en ny bättre försäkring till sin bil och det var försäkringskillen som upplyste min kompis att en nya lag/lagförändring möjlig-gjorde ett byte trots att avtalstiden ej gått ut.

Min kompis ringer till sitt gamla försäkringsbolag, blir det vanliga svaret; det går ej att byta eftersom avtalstiden ej gått ut.

Min kompis ringer försäkringskillen igen och han säger att svaret som det gamla bolaget givit är skitsnack, min kompis ber att denna försäkringskille skall ringa hans gamla försäkringsbolag och vips så är det inget problem och han har idag en ny försäkring på sin bil:).

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Anderzzon skrev:
2492482 Ähh ja va lite het på gröten där, lite grova liknelser :D

Jag ångrade mig när du skrev om rörkrökare och musik hehe..

Aja

Inga råblemms..:tuttar jag la även märke till
Körkortslös 060907 Körkortet åter 061108

känns inte så hårt nu på slutet antar jag...:tomten

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Infamous skrev:
2494243 Inga råblemms..:tuttar jag la även märke till

känns inte så hårt nu på slutet antar jag...:tomten

gutt :tummenupp

Jo de känns rätt hårt ändå, kör ju varje dag till jobbet ( hatar kollektivtrafik :mad: ) sen är det verkligen tvunget att va så fint väder fortfarande :va

Men det kunde ju ha vart värre :)

Såg idag att polisen lyckats lägga två påpekanden på min hoj med två månaders mellanrum och med två flygande utan att lyckas med ombesiktning :D så man får väl va glad för det lilla eller vad säger man :tummenupp

( pssst jag smygåkte lite i garaget igår, ja kom upp i 20km/t :näsblod ibland är man trasig som hojåkare :) )

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...