Full tank
Underhållsladdning av batteriet (CTEK laddare)
Fyll på lite extra luft i däcken
Tvätta den ren (ställ dock inte undan den blöt det sista du gör).
Kör motorn driftvarm (Så att motoroljan kommer upp i arbetstemperatur).
Töm förgasare (om det är en förgasarhoj)
Efter det starta den inte alls på hela vintern om du inte kan köra den driftvarm.
Är inte oljan nyligen bytt så kan det vara en god idé att göra det innan avställningen.
Ang tvättning:
Det är väl inget konstigt med att tvätta en hoj jämfört med något annat. Beroende på ambitionsnivå. Det minsta man kan göra är ju att spola av motorcykeln med en slang. Var lite försiktig vid elektroniken. Använd lite avfettningsmedel där det behövs. T ex för att ta bort gammalt kedjevax på bakfälgen, rester av asfalt etc. Använd något kedjerengöringsmedel och gör rent kedjan och drev. Ta en hink med bilschampo och tvätta rent motorcykeln. Spola av med rent vatten. Har du tillgång till tryckluft kan du ju torka den med det på sina ställen där det är svåråtkomligt. Smörj in kedjan igen med kedjevax. Står den inomhus kan du ju slänga på ett gammalt lakan eller något så slipper du få fullt med damm över den under avställningen. Se som sagt till att inte ställa undan den våt det sista du gör.
Det här brukar jag använda mig av:
http://www.castrolmoto.com/se/products/bike_polish.php