Ställa av och tvätta

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Tja

Vad ska man tänka på innan man ställer av MCn.
Den kommer stå ganska kallt, i ett garage ute på landet :p
Tanka hojen full och ta ut batterierna har jag tänkt, är det något mer jag bör göra?

Sen en annan fråga, hur ska jag tvätta hojen? :p
Är det bara att tvätta den med en trasa och sen olja kedjan efter?

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Hahaha @ pizzabagarn

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Full tank
Underhållsladdning av batteriet (CTEK laddare)
Fyll på lite extra luft i däcken
Tvätta den ren (ställ dock inte undan den blöt det sista du gör).
Kör motorn driftvarm (Så att motoroljan kommer upp i arbetstemperatur).
Töm förgasare (om det är en förgasarhoj)

Efter det starta den inte alls på hela vintern om du inte kan köra den driftvarm.

Är inte oljan nyligen bytt så kan det vara en god idé att göra det innan avställningen.

Ang tvättning:

Det är väl inget konstigt med att tvätta en hoj jämfört med något annat. Beroende på ambitionsnivå. Det minsta man kan göra är ju att spola av motorcykeln med en slang. Var lite försiktig vid elektroniken. Använd lite avfettningsmedel där det behövs. T ex för att ta bort gammalt kedjevax på bakfälgen, rester av asfalt etc. Använd något kedjerengöringsmedel och gör rent kedjan och drev. Ta en hink med bilschampo och tvätta rent motorcykeln. Spola av med rent vatten. Har du tillgång till tryckluft kan du ju torka den med det på sina ställen där det är svåråtkomligt. Smörj in kedjan igen med kedjevax. Står den inomhus kan du ju slänga på ett gammalt lakan eller något så slipper du få fullt med damm över den under avställningen. Se som sagt till att inte ställa undan den våt det sista du gör.

Det här brukar jag använda mig av:
http://www.castrolmoto.com/se/products/bike_polish.php

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Om jag inte missminner mig finns massor av trådar i detta ämne. Brukar dyka upp varje år på hösten, sök.

Ingen pekpinne :tummenupp

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Temperaturskillnaden mellan kallt och varmt vatten brukar ligga på ca 45-50 grader i Sverige, vet inte hur det är i Österrike, därav problematiken med KTM.

Den är mindre. Där gillar man kalla avrivningar.

Svaret från HR funkar bra. Borde stå lite i instruktionsboken om vad KTM anser att man ska göra.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Sorry om jag är tråkig nu men killen reggade sig juni 2010, ställer en fråga i nybörjarforumet och får jävla kalle ankasvar... skärp er!
I det här forumet skall man väl ändå få ställa "dumma frågor".

MomsAngel_RR

påskynda växthusefekten, kör mer tvåtakt
Gick med
7 May 2010
Hoj
aprilia sx
Temperaturskillnaden mellan kallt och varmt vatten brukar ligga på ca 45-50 grader i Sverige, vet inte hur det är i Österrike, därav problematiken med KTM.

hmm, österike? jaja..
jo men trodde inte det hade någon inverkan på plasten.. men bra att veta :):)

Sorry om jag är tråkig nu men killen reggade sig juni 2010, ställer en fråga i nybörjarforumet och får jävla kalle ankasvar... skärp er!

va?:va

nu fatta jag,, sorry :huvet

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Folk har alla möjliga knep och ritualer för sig inför avställning nuförtiden.
Många av dessa har ingen effekt utöver att det känns bättre rent mentalt.

Oroa dig inte så mkt, hojen kommer inte ramla i bitar om du gör något "fel" eller glömmer något..

Om den kommer att stå i minusgrader så kan det dock vara en bra idé att kontrollera så att det är glykol i kylvattnet.

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
no focking bike
ställer en fråga i nybörjarforumet och får jävla kalle ankasvar... skärp er!

....men jag duschade i alldeles för kallt vatten i morse vilket gjorde att jag fick en tillfällig påfrysning i hjärnan och därför ej kunde svar i denna tråd på ett sätt som av den stora massan anses vara tillfylles.

Det är viktigt med blandningstemperaturen även när man duschar! Så det så!

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Funderar lite på det där med oljebyte. Hojen ska ju på service det första man går på våren. Känns lite slösaktigt att punga ut med ny olja och filter när man ändå ska byta igen i mars. Är det väldigt dumt att låta hojen stå med 500-600 mil gammal olja över vintern?

MomsAngel_RR

påskynda växthusefekten, kör mer tvåtakt
Gick med
7 May 2010
Hoj
aprilia sx
....men jag duschade i alldeles för kallt vatten i morse vilket gjorde att jag fick en tillfällig påfrysning i hjärnan och därför ej kunde svar i denna tråd på ett sätt som av den stora massan anses vara tillfylles.

Det är viktigt med blandningstemperaturen även när man duschar! Så det så!

hahaah:tummenupp

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ja, vaffan... Det är faktiskt viktigt med att ha rätt temperatur på vattnet. Om du har fel temperatur kan hojen krympa, och ingen vill ju ställa undan en literhoj på hösten och plocka ut en 250 till våren. Utom möjligtvis Mattias.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Funderar lite på det där med oljebyte. Hojen ska ju på service det första man går på våren. Känns lite slösaktigt att punga ut med ny olja och filter när man ändå ska byta igen i mars. Är det väldigt dumt att låta hojen stå med 500-600 mil gammal olja över vintern?

det är bättre att serva på hösten än på våren.

mina personliga 5 cent är att folk är för seriösa när det gäller höstkonservering och grejer. det viktigaste är att batterierna får lite kärlek i form av underhållsladdning. och om hojen står kallt, se till att det finns glykol i kylaren och tanka upp om du har plåttank. tanka 98 eller v-power första gången i vår.

älskar du din hoj, tvätta den och kramas lite med den innan du stänger igen porten för året.

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
det är bättre att serva på hösten än på våren.

mina personliga 5 cent är att folk är för seriösa när det gäller höstkonservering och grejer. det viktigaste är att batterierna får lite kärlek i form av underhållsladdning. och om hojen står kallt, se till att det finns glykol i kylaren och tanka upp om du har plåttank. tanka 98 eller v-power första gången i vår.

älskar du din hoj, tvätta den och kramas lite med den innan du stänger igen porten för året.

Aa håller med! Man har ju försökt läsa och fråga sig till vad man bör göra men la ner det ganska snabbt för ALLA skriver olika. Töm inte förgasarna för då kan det rosta/bli beläggningar , töm förgasare annars bla bla, oljebyte hit och dit:p.

JAG bytte stift, olja +filter (igentligen tänkte jag inte göra det heller men oljepluggen läckte och då slog jag i ny olja på en gång) samt tankade full tank.
Jag stängde ej av soppakranen för hojen har ju automatiskt "stop" vad jag fattat det som(handlar väll mest om att jag glömde göra det.. HAHA!).Jag tömde inte förgasarna, hällde inte i något k sprit/ stp produkt. DOCK tog jag ur batteriet och ska sätta det på laddning.

Förhoppningsvis så startar hojjen igen när det är dags för körning.Mer kan man ju inte göra liksom, det är ju en motor trots allt som måste klara av att stå!

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Att tänka på när du ska ställa av hojen är att ALDRIG ställa av den.... påställd året om is the shit... ta ut hojen en kall dag med vackert väder fast det bara är 4+ ute el mindre. Vintern blir inte lika lång tills nästa "sommar"..... :tummenupp :yoparty

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...