Ställa av och tvätta

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
01 suzuki sv650s
det är bättre att serva på hösten än på våren.

mina personliga 5 cent är att folk är för seriösa när det gäller höstkonservering och grejer. det viktigaste är att batterierna får lite kärlek i form av underhållsladdning. och om hojen står kallt, se till att det finns glykol i kylaren och tanka upp om du har plåttank. tanka 98 eller v-power första gången i vår.

älskar du din hoj, tvätta den och kramas lite med den innan du stänger igen porten för året.
Ska man tanka fulltank när man ska ställa in den? Kommer man inge behöva byta bensin till våren då? :confused:

axelsson_vpg

Guest
Full tank
Underhållsladdning av batteriet (CTEK laddare)
Fyll på lite extra luft i däcken
Tvätta den ren (ställ dock inte undan den blöt det sista du gör).
Kör motorn driftvarm (Så att motoroljan kommer upp i arbetstemperatur).
Töm förgasare (om det är en förgasarhoj)

Efter det starta den inte alls på hela vintern om du inte kan köra den driftvarm.

Är inte oljan nyligen bytt så kan det vara en god idé att göra det innan avställningen.

Ang tvättning:

Det är väl inget konstigt med att tvätta en hoj jämfört med något annat. Beroende på ambitionsnivå. Det minsta man kan göra är ju att spola av motorcykeln med en slang. Var lite försiktig vid elektroniken. Använd lite avfettningsmedel där det behövs. T ex för att ta bort gammalt kedjevax på bakfälgen, rester av asfalt etc. Använd något kedjerengöringsmedel och gör rent kedjan och drev. Ta en hink med bilschampo och tvätta rent motorcykeln. Spola av med rent vatten. Har du tillgång till tryckluft kan du ju torka den med det på sina ställen där det är svåråtkomligt. Smörj in kedjan igen med kedjevax. Står den inomhus kan du ju slänga på ett gammalt lakan eller något så slipper du få fullt med damm över den under avställningen. Se som sagt till att inte ställa undan den våt det sista du gör.

Det här brukar jag använda mig av:
http://www.castrolmoto.com/se/products/bike_polish.php

eller så avfettar du hojen överallt (de händer inte ett piss som folk ibland vill påstå) Sen blåser du av den med högtryck. Kör vilket bilshampoo som helst spelar ingen roll om de kostar 1kr lr 1000 kr. öven yes är bra. Sen tar du av + polen på batteriet (behöver inte underhållsladda de) sen äre klart = tvätta och gör inge mer.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Aa håller med! Man har ju försökt läsa och fråga sig till vad man bör göra men la ner det ganska snabbt för ALLA skriver olika. Töm inte förgasarna för då kan det rosta/bli beläggningar , töm förgasare annars bla bla, oljebyte hit och dit:p.

JAG bytte stift, olja +filter (igentligen tänkte jag inte göra det heller men oljepluggen läckte och då slog jag i ny olja på en gång) samt tankade full tank.
Jag stängde ej av soppakranen för hojen har ju automatiskt "stop" vad jag fattat det som(handlar väll mest om att jag glömde göra det.. HAHA!).Jag tömde inte förgasarna, hällde inte i något k sprit/ stp produkt. DOCK tog jag ur batteriet och ska sätta det på laddning.

Förhoppningsvis så startar hojjen igen när det är dags för körning.Mer kan man ju inte göra liksom, det är ju en motor trots allt som måste klara av att stå!

Jag har gjort som du beskriver i cirkus 7 år nu och hojarna startar ändå på vårkanten :tummenupp Kan väl dock säga att jag sällan plockar ur batteriet för jag är slö :tungan Går du till bike.se kommer du även få tipsen om att din hoj får ej stå på sidostödet samt att den ej får stå på hjulen utan den ska vara upphissad så det finns hur många sätt som helst :D

Ska man tanka fulltank när man ska ställa in den? Kommer man inge behöva byta bensin till våren då? :confused:

Inga problem, bensinen håller i ca ett halv år-ett år, håller säkert ännu längre, dock om du har planer på att sätta ett bultenrekord så fort du tagit ut din pärla eller att din hoj är supertrimmad kan det vara läge att byta :tungan

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...