Ställa in avgasporten på en mito-92 ??

Jonathan

Guest
Goddagens! Jag e oskuld här på sporthoj.com com så ni får vara försiktiga med mig såhär i början :)

Men nu till frågan. Hur i hel**te ställer man in avgasporten på en cagiva mito från -92? Har ringt biscaya etc. och ingen vet något*hmm* :confused:

Ligger ju på 6-7000 rpm i 90 km/h.. soppaförbrukningen drar iväg :(

Tacksam för svar.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Vad e det du vill ändra? När effekten kommer? lr går den bara dåligt i övrigt?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Låter på dig som om du vill ändra på varvet vid en vis hastighet! Men det kan man ju inte köra genom att ändra på avgasporten! Då ska man byta drev men den dra rinte mindre soppa för de!

Jonathan

Guest
Jag vill att den ska dra vid mindre varv.. mycket mindre varv..
Den orkar inte ens gå på 6:an (tror jag) i 90 km/h, Då sjunker hastigheten sakta men säkert.
Detta kan ju inte vara normalt. drar soppa som fan gör den med :(
Ni andra som har mito från -92, vad kör ni på för varv i 90??

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
Mito mannen skrev:
Jag vill att den ska dra vid mindre varv.. mycket mindre varv..
Den orkar inte ens gå på 6:an (tror jag) i 90 km/h, Då sjunker hastigheten sakta men säkert.
Detta kan ju inte vara normalt. drar soppa som fan gör den med :(
Ni andra som har mito från -92, vad kör ni på för varv i 90??

hmmm, är du säker på att avgasporten funkar? den ska orka utan problem att gå i 90 på 6an....
är det nervös karaktär på motorn? alltså ingen effekt upp till 7000rpm och sen "exploderar" den?

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Det varvar så mycket.. jag brukar ligga på ca 7-8 tusen när man ligger och åker efter hastighetsbegränsningarna

För att ställa in avgasporten gör man som så:

1. Tar bort kåpan som sitter omkring motorn.

2. Tar bort gummitutan som sitter över sidan på avgasporten

3. vrider på nyckeln och tittar hur mycket hjulet rör sig, sitter ett sträck på huset ovanför och två pilar på hjulet, när den är avstängd så ska ena pilen vara vid sträcket, och när man vrider på tängningen så ska den röras till den andra pilen. Ibland så stämmer inte pilarna så vill man vara säker så tar man bort expansionskammaren sticker in fingret i avgaskanalen, och vrider på nyckeln sammtidigt och känner om den går upp max, ska vara jämsmed toppen av kanalen.

4. öppnar den inte max eller för mycket så den står halvöppen när den är stängd, så justerar man på skruvarna som sitter ovan på själva avgashuset lika dana som på cykelstyret man måste givetvis släppa på den ena om man spänner den andra!.

5. Monterar tillbaka allt :)

Vilken fin beskrivning det blev :)

Jonathan

Guest
Motorn går stabilt som f*n upp till ungefär 7500 rpm..sedan blir det ketchupeffekt med mycket stort K! det bara smäller till så pekar varvräknarnålen långt uppåt :brynad

Nog för att det är "ballt" men måste ju gå att åka på mindre varv, blir sånt förbannat växlande annars..?? får prova med den fina beskrivningen jag fick av Edholm och återkomma:)

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Hmm.. det är nog som det ska vara.. Min är hur slö som hellst fram tills ungefär 7000rpm, sen öppnar porten och då rör det på sig.. =) Om du ställer in den så kommer det vara likadant ändå, när den öppnar så öppnar den max på engång och när den öppnas styrs av något annat vet ej hur..

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det är 2-takt. Det har inget med att avgasporten öppnar just då att göra. Skulle avgasporten inte finns skulle ni få en ÄNNU större ketchup effekt.

Men vad gör du i bara 90? :rolleyes: ;)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...