Ställa in bränslemängd, Mikuni RS-36?

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös
Det är dom skruvarna som sitter vid luftfiltret 2 små små mässing, är standar 1/4 - 3/4 varv ut från botten??

Ja givetvis blandskruvar,amatören har pratat :) (Jag) :D

Känner igen det där :näsblod Anledningen till att jag frågar om längden på slangar är att i Mikuni manualen om jag inte minns fel står det lite olika mått men då kör jag på dom måtten mina gamla slangar har:yoparty



RS-40 på Gixxer 94:a, fifan va trångt med wire å slangar :näsblod

Men så skoj resultat :)
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Det är dom skruvarna som sitter vid luftfiltret 2 små små mässing, är standar 1/4 - 3/4 varv ut från botten??

Ja givetvis blandskruvar,amatören har pratat :) (Jag) :D

Känner igen det där :näsblod Anledningen till att jag frågar om längden på slangar är att i Mikuni manualen om jag inte minns fel står det lite olika mått men då kör jag på dom måtten mina gamla slangar har:yoparty

Du tänker de som sitter istoppade typ bakifrån i pyttekanaler?
De e fasta munstycken som visseligen ÄR utbytbara, men brukar inte behöva ändras.

Blandskruvarna e dom som sitter undertill framför flottörkoppen, å typ närmast insugsgummina

Kolla del nr. 31 i skissen
Du tänker på nr. 43 & 90 tror jag

http://images.google.se/imgres?imgu...rev=/images?q=mikuni+rs&um=1&hl=sv&tbs=isch:1
 

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ja det va dom jag tänkte på,hur ska domskruvas?

Detta gäller skruv nr. 31, de andra rör du inte :tummenupp

Skruva in dom i botten MYCKET försiktigt (medurs om du skulle haft föggarna lösa och uppåner)... MYCKET försiktigt så att inte spetsen fastnar å går av i hålet i förgasarhuset.

När den e i botten = stängd, vrid ut ca 25% (1/4) varv å därifrån testar du hur hojen svara å så... testa om det behövs tills du vridit ut max ett helt varv.

Lite tips på reaktioner om den går magert e att den har svårt att går ner i varv till tomgång om man gasat till (skruva ut skruvarna lite).
Går han ryckigt så är de troligen att den går fett istället (skruva in skruvarna lite).

Om du får den att gå absolut bäst, så är sista biten sedan, att köra i bänk om du vill få den mer optimerad OCH att herrn med bänk KAN mikuni föggarna :)
 

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös
:tummenupp:banana

Men om man har rört dom 2 baktill:näsblod Vad har dom förfunktion?


Detta gäller skruv nr. 31, de andra rör du inte :tummenupp

Skruva in dom i botten MYCKET försiktigt (medurs om du skulle haft föggarna lösa och uppåner)... MYCKET försiktigt så att inte spetsen fastnar å går av i hålet i förgasarhuset.

När den e i botten = stängd, vrid ut ca 25% (1/4) varv å därifrån testar du hur hojen svara å så... testa om det behövs tills du vridit ut max ett helt varv.

Lite tips på reaktioner om den går magert e att den har svårt att går ner i varv till tomgång om man gasat till (skruva ut skruvarna lite).
Går han ryckigt så är de troligen att den går fett istället (skruva in skruvarna lite).

Om du får den att gå absolut bäst, så är sista biten sedan, att köra i bänk om du vill få den mer optimerad OCH att herrn med bänk KAN mikuni föggarna :)
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
:tummenupp:banana

Men om man har rört dom 2 baktill:näsblod Vad har dom förfunktion?

Nu vet inte jag om dom fungerar lika som på Keihin FCR. Dom är i normala fall fasta, men man kan byta ut dom till ställbara, som det också ofta är på Crossar med 4-t.
Det är luftmängden vid nästan stängd trottel, men på högre varvtal. motorbroms också.
På FCR är det vilket fall för att justera blandningen när man kör på ganska låg växel typ runt gathörn. Vill den tveka där, men går fins på tomgång, så kan man minska ner luften lite.

Om Mikunis fungerar lika där vet jag tyvärr inte. Men Pelle svarar väl snart.


Mats
 

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös
Okej okej,jag och mina fingrar:huvet Kollar man Mikunis spränskiss så står det att ett av dom ska vara Plugged.. Jag tackar endå för att du förklarar lite så bra som du gör:tummenupp




Nu vet inte jag om dom fungerar lika som på Keihin FCR. Dom är i normala fall fasta, men man kan byta ut dom till ställbara, som det också ofta är på Crossar med 4-t.
Det är luftmängden vid nästan stängd trottel, men på högre varvtal. motorbroms också.
På FCR är det vilket fall för att justera blandningen när man kör på ganska låg växel typ runt gathörn. Vill den tveka där, men går fins på tomgång, så kan man minska ner luften lite.

Om Mikunis fungerar lika där vet jag tyvärr inte. Men Pelle svarar väl snart.


Mats
 

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös
Finns det någon man med en Bänk här inne som kan Rs förgasre? Gärna i närheten av Göteborg? Vet ju att det finns uppe sthlm området osv
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
:tummenupp:banana

Men om man har rört dom 2 baktill:näsblod Vad har dom förfunktion?

Nr. 43 är "main air jet", den är pluggad, å för absolut finlir OM man experimenterar med andra E-rör å huvudmunstycken.
Så den ska bara vara inskryvad i bötten.

nr. 90 är "pilot air jet" och hjälper till att luftsätta bränslet som sedan strömmar upp i det lilla hålet som blandnings-justerskruvarna nr. 31 som vi nämt i de hela. Denna ska oxå bara vara insruvad i bottenläge.

Så inga av dessa saker 43 å 90 är typ justerade i djupled utan bara iskruvade.
Hoppas de vart lite svar på frågorna :)
 

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös
Du gav mig svar på exakt det jag ville veta:) Det är ju inte första gången du sätter hammaren på spiken måste jag ju säga:tummenupp

Tack tack nu kan jag sova gott inatt:yoparty

Kanske ska skicka upp mina föggar till dig så kan du köra fin liret:D




Nr. 43 är "main air jet", den är pluggad, å för absolut finlir OM man experimenterar med andra E-rör å huvudmunstycken.
Så den ska bara vara inskryvad i bötten.

nr. 90 är "pilot air jet" och hjälper till att luftsätta bränslet som sedan strömmar upp i det lilla hålet som blandnings-justerskruvarna nr. 31 som vi nämt i de hela. Denna ska oxå bara vara insruvad i bottenläge.

Så inga av dessa saker 43 å 90 är typ justerade i djupled utan bara iskruvade.
Hoppas de vart lite svar på frågorna :)
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top