roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Ja, nu tror jag i o f s att unge Hr Alatalo vet det mesta kring både förenklad och mer avancerad fysik så väl som statik och dynamik när det gäller chassi och fjädring - det är hans professionella levebröd Vi kanske inte ska krångla till det mera än att konstatera att fjäderns uppgift dels är att hålla hojen i ett önskat jämviktsläge, dels att uppta ojämnheter i vägbanan. Hydraulikens (komp och retur) dito är att förhindra "pogo-stick" -beteende genom att i sin tur uppta och utjämna den i fjädern lagrade energin så att jämvikten återställs så snabbt som möjligt?taget ur sitt sammanhang så kanske det låter "feltänkt" men...
Hänget har, om jag förstått det rätt, inte mycket med att anpassa fjäderns arbetsläge att göra, desto mer med hydraulikens. En normal dämpare jobbar bäst i den mittre halvan av sitt slag och med rätt häng kommer merparten av fjädringsrörelserna att ligga i det spannet. Allt detta beaktar konstruktören när denne bestyckar hojen för den tänkte förarens fysik och de tilltänkta köregenskaperna/användningsområdet, den designas alltså för att framföras med ett visst häng (geometri) som vi justerar m h a förspänningen.
Därför börjar alltid vårt jobb med att ställa in hojen med rätt häng (oftast, vilket TS fick till svar i sin tidigare tråd, talas om 25-30 bak, 35-40 fram), Alatalos uppgift om 30 bak/40 fram torde funka för de flesta och jag är i vart fall inte karl nog att ifrågasätta det
Får vi inte till det hänget trots ingen eller max förspänning får vi byta fjäder.
Sedan, när detta är klart, kan vi prata dämpning och retur. Dyker gaffelbenet för snabbt kan man öka kompressionsdämpningen. Bottnar gaffeln i hårda, långvariga inbromsningar kan man, inom vissa gränser, öka progressiviteten genom att fylla pä lite olja i benen och på motsvarande sätt tappa ut lite olja om vi tycker oss nyttja för lite av fjädringsvägen. Returen ska, om jag förstår det rätt, vara så snabb som möjlig utan att det gungar för mycket. Dave Moss metod är grov och kan bli missvisande om komponenterna har topoutfjäder, det har dock redan berörts i tråden. Bäst brukar det bli om man provkör och ändrar en sak i taget, när det gäller finjusteringar av returen, det är i alla fall min erfarenhet...
Ungefär så kanske?
Last edited: