Ställnig för dragkrok?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Blivit lite småsugen på att köpa en 525:a, men eftersom jag inte har plats för nått släp så behöver jag ett alternativ för transport av hojen.

Vet att jag har sett bilar med crossen på en ställning som är monterad på dragkroken. Funkar det bra? Är det lagligt? Klarar en sån ställning av en 525:a? Väger väll runt 110kg tror jag?

Länka gärna om ni vet nån sida där man kan köpa en sån här ställning.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
MackeNo1 skrev:
2196968 Blivit lite småsugen på att köpa en 525:a, men eftersom jag inte har plats för nått släp så behöver jag ett alternativ för transport av hojen.

Vet att jag har sett bilar med crossen på en ställning som är monterad på dragkroken. Funkar det bra? Är det lagligt? Klarar en sån ställning av en 525:a? Väger väll runt 110kg tror jag?

Länka gärna om ni vet nån sida där man kan köpa en sån här ställning.

Du överskrider det kultryck som draget är tänkt att klara (typ 60-75 kg eller något åt det hållet), dock finns det många som kör hojar i 110 kilosklassen till synes utan problem.

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
GG EC300
Det fungerar men är inte lagligt.
Inte alltid det lättaste att få upp en 110kg hoj på ställningen heller.. Släp är 100ggr lättare

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Hur stor plats har du över för släp?
Denna modell kan vikas upp mot en vägg utan bekymmer.

Bifogat

• släp.jpg
    släp.jpg
    81.7 KB · Visningar: 2,742

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har ingen plats alls tyvärr... Bor i lägenhet och har plats i ett garage för hojen, men det finns ingen plats över för ens ett litet släp i det garaget.

Har kompisar som har släpvagn och VW Transporter, men vill inte vara beroende av dom för att kunna köra.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
MackeNo1 skrev:
2197277 Har ingen plats alls tyvärr... Bor i lägenhet och har plats i ett garage för hojen, men det finns ingen plats över för ens ett litet släp i det garaget.

Har kompisar som har släpvagn och VW Transporter, men vill inte vara beroende av dom för att kunna köra.

Om du inte alls har plats hur ska då då få plats med påhängs ställning?

Finns några gammla trådar om du skulle lyckas hitta dom med lite nackdelar med sånadär påhängs anordningar tex understyrd bil eller att alla bilarsdragkrokar inte pallar trycket utan kanske behöver förstärkas. Har själv haft sån då jag körde cross men då vägde väll inte cykeln mer än 80kg :)

Skulle sattsa på att ordna större garage för de skadar ju inte, och köpa den där minikärran :hihi

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
TERMINATOR skrev:
2197187 vart finns den att köpa?? och vad kostar den???

Kostar cirka 5000:-
Säljs av de som säljer Erde släp.
Och ja, det är 80km/h som gäller, om man vill följa lagen.....

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mr Helmut skrev:
2197353 Om du inte alls har plats hur ska då då få plats med påhängs ställning?

Finns några gammla trådar om du skulle lyckas hitta dom med lite nackdelar med sånadär påhängs anordningar tex understyrd bil eller att alla bilarsdragkrokar inte pallar trycket utan kanske behöver förstärkas. Har själv haft sån då jag körde cross men då vägde väll inte cykeln mer än 80kg :)

Skulle sattsa på att ordna större garage för de skadar ju inte, och köpa den där minikärran :hihi

Är en viss skillnad på att trycka in ett släp i garaget jämfört med en smal liten ställning som inte tar upp nån plats alls. Garaget är väldigt smalt...

Har inget drag på bilen nu så isf skulle jag sätta dit det ordentligt så det pallar lite tryck

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
MackeNo1 skrev:
2197384 Är en viss skillnad på att trycka in ett släp i garaget jämfört med en smal liten ställning som inte tar upp nån plats alls. Garaget är väldigt smalt...

Har inget drag på bilen nu så isf skulle jag sätta dit det ordentligt så det pallar lite tryck

Får du väll regbesikta bilen också :3freak

Lycka till :tummenupp

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mr Helmut skrev:
2197402 Får du väll regbesikta bilen också :3freak

Lycka till :tummenupp

Jepp, men det är inte hela världen

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Själv använder jag detta ställ, kostar 2 495 SEK hos karlströms motor.

Körde 70 mil konstant med en cross vägde runt 80-90 kg utan problem. Kört min 525 kortare sträckor också, fungerar fint...

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    126.2 KB · Visningar: 412

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mr R skrev:
2197668 Själv använder jag detta ställ, kostar 2 495 SEK hos karlströms motor.

Körde 70 mil konstant med en cross vägde runt 80-90 kg utan problem. Kört min 525 kortare sträckor också, fungerar fint...

Precis nånting sånt jag är ute efter :tummenupp

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Jag kör min husa på ett sådant ställ, funkar kanon. Men det är lite otäckt när man tittar i backspegeln och hojen svajar lite fram och tillbaka. Men än så länge så sitter den kvar. :D

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Ninja Racer skrev:
2197896 Jag kör min husa på ett sådant ställ, funkar kanon. Men det är lite otäckt när man tittar i backspegeln och hojen svajar lite fram och tillbaka. Men än så länge så sitter den kvar. :D

Använde du bara bygeln över sadeln då? Måste använda lite spännband också...

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
det gungar lite på min oxå trots spännband, min hoj väger ca 105 kg (husa 550) men jag tor det beror på att jag har löstagbart drag och det flexar lite

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...