Ställreklamation, tips?

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Hallå alla reklamationskunniga ;)
Precis innan säsongen var jag till min handlare och testade lite olika ställ, fastnade tillslut för ett Dainese LagunasecaPro helställ, men det stället jag provade hade sömmen gått upp i skrevet, säljaren gav mig ett nytt ställ i samma storlek och sa att jag har två års garanti på sömmarna.
Efter endast TVÅ användningar på bågen så har nu sömmen gått upp på insidan av höger knä!?!

1. Är det vanligt att Dainese ställen har så dålig kvalité att utav tre testade Dainese ställ så har nu två varit trasiga (varav den ena har jag hemma).

2. Om jag reklamerar stället pga. den trasiga sömmen, lagar dom det eller får jag ett nytt?

3. Om jag inte vill ha ett nytt utav samma modell pga. de uppenbarligen inte håller - får jag byta till nåt annat då?

(fråga två vet jag att handlaren svarar på, men jag vill ha kött på benen för fråga ett och tre innan jag åker dit)
Lite hjälp på traven tack!
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Dom har rätt att laga grejorna. Men borde inte vara omöjligt att byta mot något annat ställ...?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
1. Ja, Dainese är kända för att gå upp i sömmarna.

2. Praxis brukar vara att man lagar tre gånger och sedan häver köpet.

3. Det är upp till handlaren.

Från Konsumentverket:

"Om varan inte följer garantin som lovat
har du rätt att be att säljaren lagar varan,
att du får en annan vara,
att du får ett billigare pris
eller att köpet hävs.

Du kan inte be om allt detta, utan måste välja ett sätt.
Oftast ber man om att laga varan eller att få en ny vara.

Om du vill häva köpet
måste det vara ett stort fel på varan.
Du kan även få skadestånd om varans fel
har gett dig extra kostnader."
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Jag tar och snor denna tråd nu då.
Jag har köpt mc skor från en butik, upptäcker att ena skon är defekt efter 1mån (efter en långkörning)
Jag var hos butiken och dom sa att dom skulle kontakta återförsäljaren för att se vad han ville göra med skon/skorna, dom lovade att återkomma till mig, men 2 dagar har gått.
Hur länge måste jag vänta innan nått kommer hända? (vad är kravet?)
För jag vill inte vänta hela sommaren (pga känner på mig att detta kommer att ta tid) :huvet
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Tack masen o imaster! Kan säga nu att det var Lelles i Uppsala och de tyckte absolut att jag skulle få byta till ett annat ställ om jag kände att jag inte kunde lite på Dainese ställen efter detta... Så en stor :tummenupp
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tack masen o imaster! Kan säga nu att det var Lelles i Uppsala och de tyckte absolut att jag skulle få byta till ett annat ställ om jag kände att jag inte kunde lite på Dainese ställen efter detta... Så en stor :tummenupp


Det allra bästa att göra först vid problem brukar vara att kontakta säljaren/butiken/generalagent. Väldigt många vill att du som kund blir nöjd. Om det inte hjälper kan man börja kolla övriga möjligheter.

Första turen med mitt Laguna Seca sprack det i skrevet. Fast dragkedjorna har hållit, ovanligt nog, dom har gått sönder på alla mina andra Dainese :huvet


Prova Jernbergs istället kanske? De ser inte ut som italienska modeställ men du kan givetvis designa det i närheten om det är det viktiga. Men de håller, kör nu åttonde säsongen på mitt jernbergs och en gång har det behövt lite mindre lagning.
 
Last edited:

Kick4n

Ny medlem
Gick med
7 May 2010
Ort
Vendelsö, Haninge
Hoj
Sv 650 -04, Yz125 -06
Jag tar och snor denna tråd nu då.
Jag har köpt mc skor från en butik, upptäcker att ena skon är defekt efter 1mån (efter en långkörning)
Jag var hos butiken och dom sa att dom skulle kontakta återförsäljaren för att se vad han ville göra med skon/skorna, dom lovade att återkomma till mig, men 2 dagar har gått.
Hur länge måste jag vänta innan nått kommer hända? (vad är kravet?)
För jag vill inte vänta hela sommaren (pga känner på mig att detta kommer att ta tid) :huvet

Har du redan lämnat in skorna får duästan räkna med att klara dig utan dem ett par veckor. Det tar tid då leverantörerna har mycket att göra, framföralt nu när säsongen är i full gång!
Däremot brukar man kunna fråga/bli erbjuden att lämna in stövlarna under hösten/våren istället då man kanske inte behöver dem.

Tråkigt men sant... :(
 

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Norr om Götet
Hoj
R1 -00
Ni som kör med laguna seca, upplever ni att det stället är ovanligt tajt i skrevet? Får pungkross varje runda, trots att det sitter fint på resten av kroppen. Är 1.85 o stället stl 52
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Det allra bästa att göra först vid problem brukar vara att kontakta säljaren/butiken/generalagent. Väldigt många vill att du som kund blir nöjd. Om det inte hjälper kan man börja kolla övriga möjligheter

Japp, kände dock att jag ville ta det över disk å inte telefon och att avvara 3h en vardag för att åka fram å tebax till Uppsala inkl. utprovning var inget jag hade tid med innan semestern... Men de visade ju iaf. att de är måna om sina kunder och alltid bemöter en professionellt! :tummenupp

Ni som kör med laguna seca, upplever ni att det stället är ovanligt tajt i skrevet? Får pungkross varje runda, trots att det sitter fint på resten av kroppen. Är 1.85 o stället stl 52

Jag är lika lång som dig och väger ~80kg och hade exakt samma problem, dessutom bildades typ en cameltoe av överblivet skinn där nere som såg för jävligt ut :D Nu är det inget problem längre iaf! Hoppas ditt ställ håller längre än vad mitt gjorde!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Första turen med mitt Laguna Seca sprack det i skrevet. Fast dragkedjorna har hållit, ovanligt nog, dom har gått sönder på alla mina andra Dainese :huvet
Och ändå envisas du med att köpa Dainese? :va
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ja, ser man ut som en 2m lång gravid daggmask så har man inte så mycket att välja på :gnissla Och i ärlighetens namn, dragkedjan som sådan har hållit, det är flärpen man drar i som går av hela tiden :huvet

Den har jag bytt ut mot en kattstrypare...höll inte många veckor...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top