Keihin skrev:2693534HAHAHA roliga inlägg, jurister spekulerar!
Klart han kan stämma. Den rätten tillkommer alla med rättskapacitet. Om han vinner är en helt annan fråga. Är det ett bindande anbud enligt aktuell jurisdiktion är en fråga, bland andra man bör ställa sig.
Partyyyyy on!!!!
/K
Snart är spriten slut och därmed julen!
wdac skrev:2693572de bör stå på ebay om anbud är binanden eller ej. om de inte står något om det så kan man inte begära att det är bindande häller.
Lucius skrev:2693581Precis som hos mäklaren så är inga bud bindande, oavsett vad nu någon vill påstå. Vill han dessutom hävda annat än Svensk rätt får han det synnerligen svårt eftersom du lagt ett bud i Sverige även om han mottagit det i Tyskland.
Sajten ligger fysiskt i...?
Låt han processa , det är han som betalar dina juridiska kostnader (försäkringsbolagets via din hemförsäkring - och de är inte sugna på att tappa pengar) när skiten läggs ned.
Behövde själv dra mig ur ett hojköp för ett tag sen. Jag får INTE själv dra mig ur ett bud, förutom tre anledningar varav ingen är representerad här. Utan jag pratade med säljaren och han kunde däremot stryka mitt bud utan problem. Skulle jag ändå dragit tillbaks mitt bud skulle det troligen(enligt ebay själv)innebära uteslutning ur ebay. Har han dessutom skrivit in i sin annonsbeskrivning att juridiska påföljder finns, så har han rätt till det.fazerfun skrev:2693300Har en kompis som varit lite ivrig när han bjudit på en hoj på tyska ebay. Auktionen slutar inom 2 dagar men han har redan nu aviserat att han vill dra tillbaka sitt bud. Förutom att han borde tänkt sig för och nu sannolikt kommer att ha svårt att göra affärer på ebay, vad kan säljaren göra rent juridiskt? Han har nämligen hotat med att stämma min kompis på 25% av köpesumman (ca 5000 kr) inklusive advokatkostnader. Kan han göra det?
fazerfun skrev:2693588
Ok..så det är svensk lag som gäller?
psxcare skrev:2693659Registrera ett nytt konto som lägger ett högre bud, så får DET skräpkontot den dåliga feedbacken...
psxcare skrev:2693659Registrera ett nytt konto som lägger ett högre bud, så får DET skräpkontot den dåliga feedbacken...
freding skrev:2693638Behövde själv dra mig ur ett hojköp för ett tag sen. Jag får INTE själv dra mig ur ett bud, förutom tre anledningar varav ingen är representerad här. Utan jag pratade med säljaren och han kunde däremot stryka mitt bud utan problem. Skulle jag ändå dragit tillbaks mitt bud skulle det troligen(enligt ebay själv)innebära uteslutning ur ebay. Har han dessutom skrivit in i sin annonsbeskrivning att juridiska påföljder finns, så har han rätt till det.
Mvh Fredrik
Svårt att sia vad en person man aldrig träffat är i stånd till. Lättare att gissa om en Talliban har större benägenhet att köpa en handgranat än en renskötare från Lappland...fazerfun skrev:2695730
Så rätten har han men frågan är fortfarande om det är realistiskt att han faktiskt drar igång en stämning och hans chanser att vinna?
tarmac skrev:2697551Bullshit säger jag!
Visserligen står det på ebay att bud är bildande, MEN det är ebays regler. INTE lag.
Precis som lucius säger så gäller samma sak hos mäklaren.
Man kan ju lägga ett bud innan man kollat med banken om allt är grönt.
skulle det inte vara det så får näst högst bjudande casha upp... osv
Eller om man hittar nåt bättre objekt.
Din polare kan men största sannolikhet vara lugn.
Historien påvisar att tyskar kan ha lätt att hetsa upp sig över småsaker.
Särskilt om dom har sidbena och en liten mustach...
fazerfun skrev:2695730Är det inte precis den attityden som sabbar för de som faktiskt vill göra rätt för sig på ebay?
Han har varit mkt tydlig med att han inte gillar fun bidders och stämmer dom som larvar sig och inte respekterar att buden är bindande. Så rätten har han men frågan är fortfarande om det är realistiskt att han faktiskt drar igång en stämning och hans chanser att vinna?
Min kompis har försökt få honom på andra tankar men han verkar dead set på att stämma. Det är lite märkligt med tanke på att hojen ifråga inte borde vara särskilt svår att sälja om den relistas.
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |