Stämd via ebay?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
de bör stå på ebay om anbud är binanden eller ej. om de inte står något om det så kan man inte begära att det är bindande häller.

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Keihin skrev:
2693534 HAHAHA roliga inlägg, jurister spekulerar!

Klart han kan stämma. Den rätten tillkommer alla med rättskapacitet. Om han vinner är en helt annan fråga. Är det ett bindande anbud enligt aktuell jurisdiktion är en fråga, bland andra man bör ställa sig.

Partyyyyy on!!!!

/K

Snart är spriten slut och därmed julen!

Precis som hos mäklaren så är inga bud bindande, oavsett vad nu någon vill påstå. Vill han dessutom hävda annat än Svensk rätt får han det synnerligen svårt eftersom du lagt ett bud i Sverige även om han mottagit det i Tyskland.

Sajten ligger fysiskt i...?

Låt han processa , det är han som betalar dina juridiska kostnader (försäkringsbolagets via din hemförsäkring - och de är inte sugna på att tappa pengar) när skiten läggs ned.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
wdac skrev:
2693572 de bör stå på ebay om anbud är binanden eller ej. om de inte står något om det så kan man inte begära att det är bindande häller.

ja buden är bindande enligt Ebays regler. Men ebay som företag tar inget ekonomiskt ansvar om en säljare får problem med att den som lägger högsta budet drar sig ur eller inte betalar. Vill han stämma min kompis får han göra det som privatperson och det är det han hotar med om han inte fullföljer köpet. Han hävdar att han har rättsskydd via sitt försäkringsbolag som tar alla kostnader.

Lucius skrev:
2693581 Precis som hos mäklaren så är inga bud bindande, oavsett vad nu någon vill påstå. Vill han dessutom hävda annat än Svensk rätt får han det synnerligen svårt eftersom du lagt ett bud i Sverige även om han mottagit det i Tyskland.

Sajten ligger fysiskt i...?

Låt han processa , det är han som betalar dina juridiska kostnader (försäkringsbolagets via din hemförsäkring - och de är inte sugna på att tappa pengar) när skiten läggs ned.

Ok..så det är svensk lag som gäller?

Last edited:

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
fazerfun skrev:
2693300 Har en kompis som varit lite ivrig när han bjudit på en hoj på tyska ebay. Auktionen slutar inom 2 dagar men han har redan nu aviserat att han vill dra tillbaka sitt bud. Förutom att han borde tänkt sig för och nu sannolikt kommer att ha svårt att göra affärer på ebay, vad kan säljaren göra rent juridiskt? Han har nämligen hotat med att stämma min kompis på 25% av köpesumman (ca 5000 kr) inklusive advokatkostnader. Kan han göra det?
Behövde själv dra mig ur ett hojköp för ett tag sen. Jag får INTE själv dra mig ur ett bud, förutom tre anledningar varav ingen är representerad här. Utan jag pratade med säljaren och han kunde däremot stryka mitt bud utan problem. Skulle jag ändå dragit tillbaks mitt bud skulle det troligen(enligt ebay själv)innebära uteslutning ur ebay. Har han dessutom skrivit in i sin annonsbeskrivning att juridiska påföljder finns, så har han rätt till det.

Mvh Fredrik

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
fazerfun skrev:
2693588

Ok..så det är svensk lag som gäller?

Är speciella regler när det handlar om internationellt köp via auktion.

Den svenska lagstiftningen kan ni glömma, då CISG ej gäller för auktion samt avtalsingående. Dock finnes det undantag, men med mycket stor sannorlikhet blir det Tysk lag som kommer att gälla. De avtalsrättsliga reglerna finner man i BGB, Burgerliches Gesetzbuch. Vilket man inte förstår så mycket av om man inte kan tyska perfekt...

Surt att tvista i Tyskland fast det är ett småmål :näsblod

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Registrera ett nytt konto som lägger ett högre bud, så får DET skräpkontot den dåliga feedbacken...

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
psxcare skrev:
2693659 Registrera ett nytt konto som lägger ett högre bud, så får DET skräpkontot den dåliga feedbacken...

Å öppna inte det kontor från din vanliga dator då. Eftersom IP-adressen avslöjar dig. Låna en dator på bilioteket.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
psxcare skrev:
2693659 Registrera ett nytt konto som lägger ett högre bud, så får DET skräpkontot den dåliga feedbacken...

Är det inte precis den attityden som sabbar för de som faktiskt vill göra rätt för sig på ebay? :va

freding skrev:
2693638 Behövde själv dra mig ur ett hojköp för ett tag sen. Jag får INTE själv dra mig ur ett bud, förutom tre anledningar varav ingen är representerad här. Utan jag pratade med säljaren och han kunde däremot stryka mitt bud utan problem. Skulle jag ändå dragit tillbaks mitt bud skulle det troligen(enligt ebay själv)innebära uteslutning ur ebay. Har han dessutom skrivit in i sin annonsbeskrivning att juridiska påföljder finns, så har han rätt till det.

Mvh Fredrik

Han har varit mkt tydlig med att han inte gillar fun bidders och stämmer dom som larvar sig och inte respekterar att buden är bindande. Så rätten har han men frågan är fortfarande om det är realistiskt att han faktiskt drar igång en stämning och hans chanser att vinna?

Min kompis har försökt få honom på andra tankar men han verkar dead set på att stämma. Det är lite märkligt med tanke på att hojen ifråga inte borde vara särskilt svår att sälja om den relistas.

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Handlar det om betydande pengar?
Dvs, är det lönt för säljaren att stämma för att eventuellt få in en osäker fordran från en person som är bosatt utomlands.

Mycket troligt är det bara "snack" för att få in pengar. Kostar det för att få in pengar så blir det troligen inget.

Det gäller att se det praktiskt (dvs ekonomiska nackdelar för säljaren).

Btw, har råkat ut för något liknande och rann ut i sanden. (med internetföretag som hade strulat i tyskland. Var samma typ av hotelser)

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
fazerfun skrev:
2695730
Så rätten har han men frågan är fortfarande om det är realistiskt att han faktiskt drar igång en stämning och hans chanser att vinna?
Svårt att sia vad en person man aldrig träffat är i stånd till. Lättare att gissa om en Talliban har större benägenhet att köpa en handgranat än en renskötare från Lappland...:näsblod

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Bullshit säger jag!
Visserligen står det på ebay att bud är bildande, MEN det är ebays regler. INTE lag.

Precis som lucius säger så gäller samma sak hos mäklaren.
Man kan ju lägga ett bud innan man kollat med banken om allt är grönt.
skulle det inte vara det så får näst högst bjudande casha upp... osv
Eller om man hittar nåt bättre objekt.

Din polare kan men största sannolikhet vara lugn.
Historien påvisar att tyskar kan ha lätt att hetsa upp sig över småsaker.
Särskilt om dom har sidbena och en liten mustach...

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
tarmac skrev:
2697551 Bullshit säger jag!
Visserligen står det på ebay att bud är bildande, MEN det är ebays regler. INTE lag.

Precis som lucius säger så gäller samma sak hos mäklaren.
Man kan ju lägga ett bud innan man kollat med banken om allt är grönt.
skulle det inte vara det så får näst högst bjudande casha upp... osv
Eller om man hittar nåt bättre objekt.

Din polare kan men största sannolikhet vara lugn.
Historien påvisar att tyskar kan ha lätt att hetsa upp sig över småsaker.
Särskilt om dom har sidbena och en liten mustach...

Nu är ju förhållandet mellan säljare och köpare. Ebay är inte inblandat längre. Att jämföra med mäklare av t. ex. bostadsrätt är inte relevant då det finns ett skriftlighetskrav vad gäller avtalsslutande för sådana affärer. Om det kan anses som ett bindande anbud finns risken att köparen får betala skadestånd motsvarande den ekonomiska förlust som visats av säljaren. Men det är skillnad att ha rätt och att få rätt. Sannolikheten för en process vil jag inte sia om.

/Ssss

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
fazerfun skrev:
2695730 Är det inte precis den attityden som sabbar för de som faktiskt vill göra rätt för sig på ebay? :va

Han har varit mkt tydlig med att han inte gillar fun bidders och stämmer dom som larvar sig och inte respekterar att buden är bindande. Så rätten har han men frågan är fortfarande om det är realistiskt att han faktiskt drar igång en stämning och hans chanser att vinna?

Min kompis har försökt få honom på andra tankar men han verkar dead set på att stämma. Det är lite märkligt med tanke på att hojen ifråga inte borde vara särskilt svår att sälja om den relistas.

Om en satans hitlerwannabe inte kan äta upp att någon vill ångra sitt bud hela två dagar innan auktionen avslutas utan börjar hota med stämning så har han för i (/&(/&(&/&/! skriftligen i tre kopior beställt en sådan fuling som jag föreslog.

Det hade varit en annan sak om auktionen redan var avslutad.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...