Stämpel från serviceverkstad, vad är det värt?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag byter alltid däck själv för jag är så nojig med fälgarna....
Men då är du duktig på att byta däck, och/eller har bra utrustning för jobbet. Jag förstår att offroad-däck ofta är mjukare än vanliga 'hållbara' hybrid eller adventure-däck. Således är dom väl även segare att kränga på fälgen? Dvs högre risk att repa fälgarna?

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Men då är du duktig på att byta däck, och/eller har bra utrustning för jobbet. Jag förstår att offroad-däck ofta är mjukare än vanliga 'hållbara' hybrid eller adventure-däck. Således är dom väl även segare att kränga på fälgen? Dvs högre risk att repa fälgarna?
Jag har en sådan här: tmt-tool

Kostar några kronor (runt 1500 ink frakt) men jag tycker den är suverän om man byter däck själv. Inga repade fälgar eller nypta slangar

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Svårt detta… När man köper lite äldre hojar så är skicket på hojen och ägaren viktigare än stämpelboken om man kan visa på tidigare oljebyten etc.
Men om jag säljer min T7 om tex tre år (ny idag) så är det stor fördel med stämplad bok.

dock skall sägas att efter år 4 så kommer Kurt-Olsson ha varenda sprängskiss till hojen och varenda verktyg för att utföra all service själv!

Jag tycker man som mc ägare ska sträva efter att ha kontrollen själv och lära sig om sin pärla. Sen har vi hela mckollektivet som hjälper till vid sidan om. Priceless om ni frågar mig! :)

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Offtopic på min egna tråd, men fungerar det TMT-Tool bra även till gatdäck och fälg?
Nu var det ett tag sedan jag hade en asfaltshoj men den funkar även på gatfälg/däck. Jag kommer ihåg att jag använt den till det också. Det som är kritiskt är att skaftet passar hyggligt i hjulagren eftersom den blir ett mothåll när däcket trycks på.

Skickat från min SM-X700 via Tapatalk

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har en sådan här: tmt-tool

Kostar några kronor (runt 1500 ink frakt) men jag tycker den är suverän om man byter däck själv. Inga repade fälgar eller nypta slangar

Jag kör Motion Pro BeadPro, två däckjärn bara. Sen har jag Motion Pros fälgskydd. Repar inga fälgar och funkar utmärkt när man lärt sig tekniken.

https://www.motionpro.com/product/08-0536

Ari Henning förevisar hur järnen och skydden används, jag köpte denna uppsättning just efter denna video:

Många hyllar den korta varianten av BeadPro, men jag tycker de långa är bättre, visst de är tyngre med de är i stål istället för aluminium vilket ger ett bättre flex, dessutom är de längre för mer hävstång. Nackdel är att de är sämre att packa med sig på hojen, men sådana resor gör inte jag.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati