Stänga/Öppna Araivisir?

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Hej.

Sitter här med min nyinköpta Arai Chaser, verkar vara en kanonhjälm som sitter grymt skönt men jag har ett problem.

Känner mig ganska dum men jag förstår mig inte på visirets lås, dvs. den lilla svarta plastgrejen längst ner. Går att förstå av instruktionsboken att den ska göra det möjligt att ha visiret lite öppet men vilket läge är det?
Och hur ska den svarta plastgrejen stå normalt?

Finns ju ett litet spår klacken kan fästa i men dit går den ju aldrig, däremot om jag har den längst till höger (framifrån) så om jag trycker till på visiret ordentligt så hoppar klacken ner under låset i hjälmen, då måste jag lyfta i det för att få upp visiret igen.

Kan någon förklara funktionerna av det här så vore det bussigt.

Förresten, står i instruktionsboken att man ska skicka in någon blankett till Holland angående garantin, hittar ingen sån. Har ni gjort det?

Mvh

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Deras visir lås e skit. Går att öppna även fast det är låst. Sen så är garantin inge du behöver bry dig om. Du har din garanti genom butiken du köpte den av.

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Har kört me visiret i 1 säsong och har fortfarande inte kommit på det. Är ingen skillnad.

sportbike

Guest
Men vilket läge är låst då? Och hur gör man för att låsa?

Tryck knappen framåt och stäng visiret helt.
Tryck nu knappen bakåt så är visiret låst.
Ja, det går trögt.

edit:på en RX-7 i alla fall.

Last edited:

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Tryck knappen framåt och stäng visiret helt.
Tryck nu knappen bakåt så är visiret låst.
Ja, det går trögt.

Jag har en Chaser. Har för mig att jag brukar föra reglaget utåt med öppet visir, sedan stänger jag och får ett "klick" som kvitto på att det är stängt och låst. Håller med sportbike, det är lite fippligt att föra reglaget mot mitten för att öppna, men man lär sig.

Raderad medlem 51742

Guest
1. Med visiret i öppet läge, börja med att föra reglaget mot dig, dvs åt vänster från mitten. Nu kan du stänga visiret.
2. När visiret är stängt, tryck till på reglaget. Det klickar till och åker ner i fåran.
3. Om du vill låsa visiret, för reglaget bort från dig tillbaka mot mitten.
4. För tillbaka reglaget mot dig, bort från mittten, för att låsa upp visiret. Därefter kan du öppna visiret.

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
1. Med visiret i öppet läge, börja med att föra reglaget mot dig, dvs åt vänster från mitten. Nu kan du stänga visiret.
2. När visiret är stängt, tryck till på reglaget. Det klickar till och åker ner i fåran.
3. Om du vill låsa visiret, för reglaget bort från dig tillbaka mot mitten.
4. För tillbaka reglaget mot dig, bort från mittten, för att låsa upp visiret. Därefter kan du öppna visiret.

Ah okey, då får jag ihop logiken.

Bara för att bekräfta så när jag bara vill stänga visiret och trycker till på reglaget så ska klacken bara hoppa ned nedanför, för där har jag inget spår. Sen när jag ska öppna ska jag alltså lyfta lite i visiret för att få klacken att hoppa upp över igen?

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...