En ABS-varningslampa är tillräckligt för att få en 2:a och ombesiktning. De behöver inte testa funktionen i det fallet. Sedan är det ju ganska lätt att bromsa så ABSen griper in på asfalt. Har en polare som brukar gnälla på att ABSen går in hela tiden.
Förviso sant. Å andra sidan är det ju rätt enkelt om man nu tar sig omaket att bygga bort ABS systemet inklusive Combined att också se till att ta bort ABS lampan eller klippa kablarna till den så det inte lyser något. Eller koppla ihop den med oljelampan så får man en lampa som tänds när man slår på tändningen och sedan slocknar.
Jag vet att det är väldigt enkelt att bromsa så att ABS griper in. Jag har själv gjort det för att känna hur det känns. Men jag tror inte att dom bromsar så hårt på besiktningen.
Såvitt jag förstått det så kollar dom inte maxkapaciteten utan dom testar så att bromsarna verkar fungera som dom ska genom en hyfsat bestämd inbromsning och sedan skriver man i protokollet att bromsförmågan är bedömd till ca 6 m/s2. Det är ju en medioker inbromsning då en modern hoj utan vidare grejar i storleksordningen 11 m/s2. (Baserat på att inbromsning från 100 grejas på ca 40 meter). Och den begränsningen sitter inte i bromsarnas kapacitet utan snarare är hojens geometri och däckens friktion. Du slår ju över eller låser hjulen innan bromsarna inte längre orkar.