Stängning av trådar och allmän moderatorhyffs

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hej,

Tänkte försöka få till någon slags givande diskussion kring något jag undrar lite över... vet inte om jag blir bannad eller bara gängkn***ad för att jag tar upp det men jag får väl leva lite riskfyllt.

Har läst här en hel del innan jag signade upp mig, har blivit ganska aktiv läsare och skriver i vissa trådar men har märkt av att moderatorjobbet verkar aningen begränsat och även lite klurigt från vanlig användarsynpunkt.
Jag som användare av forumet vet tyvärr inte vad som är ok att skriva och inte då trådarna som låses gör det av olika grunder som verkar mer godtyckliga för moderatorn som stänger tråden än för de som läser och skriver i trådarna.
Sen verkar det även lite godtyckligt vilka trådar som tas bort och vilka som "bara" låses... även banning från forumet verkar smått godtyckligt, speciellt då man kunnat läsa hur en vanlig användare hotat med avstängning för att han "känner en viss person".

Jag undrar då hur ni i ledningen av detta forum på dessa frågor?
Kanske även några andra användare som har synpunkter?

njelger

Guest
Det där med hotet att en viss person hotade med att han kände en viss moderator var nog mer ett internt skämt än något verklighetsförankrat hot :)

Men det är väldigt mycket "Internt" här.
Jämfört med "riktiga" forum.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men det är väldigt mycket "Internt" här.
Jämfört med "riktiga" forum.
Visst är det så! Kanske för att många känner varandra väldigt väl även utanför forumet, och det blir små grupper där man börjar lära känna varandra även här. Det är ju trots allt inte så förbannat många aktiva användare, iaf inte om man räknar dom mest aktiva. Dom är väl kanske 40-50 eller så, dom som skriver mest. Sen några hundra till som hänger här frekvent. Sen tunnar det nog ur markant!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det mesta baseras på min åsikt och tolkning av reglerna:
www.sporthoj.com/regler.php

Visst är det så! Kanske för att många känner varandra väldigt väl även utanför forumet, och det blir små grupper där man börjar lära känna varandra även här. Det är ju trots allt inte så förbannat många aktiva användare, iaf inte om man räknar dom mest aktiva. Dom är väl kanske 40-50 eller så, dom som skriver mest. Sen några hundra till som hänger här frekvent. Sen tunnar det nog ur markant!
Nja, det är snudd på 6000 återkommande registrerade och därmed aktiva medlemmar varje vecka. Så där har du fel. :)

Men det du har rätt i är att det är väldigt få som VÅGAR skriva...

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Kan du ge några exempel på det du menar? Lättare att diskutera om man vet vad du avser.
Angående banning, det är bara Swedie och Mattias som kan banna. Vi andra moderatorer kan dock rekommendera banning, och har vi bra på fötterna har det hänta att vi blivit bönhörda.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det mesta baseras på min åsikt och tolkning av reglerna:
www.sporthoj.com/regler.php

Det är ju det här som blir så knasigt, ett forum med flera hundra som är online dygnet runt kan inte basera sina regler på en individs åsikt och godtycklighet.
Det måste finnas någon sorts ledning där obekväma trådar diskuteras och handling är framtagen i gemenskap hos de i ledningen.

Nja, det är snudd på 6000 återkommande registrerade och därmed aktiva medlemmar varje vecka. Så där har du fel. :)

Och vad tror du själv att det med "inte vågar" beror på? Själv var jag tveksam till forumet först och registrerade mig inte ens då det hela verkade otroligt internt... men sen när jag tog tag i mitt mckort på allvar så reggade jag mig och har redan på dessa få månader upptäckt ett par tveksamma beslut tagna på något jag enbart kan härleda till personlig ståndpunkt och inte något man kan läsa ur något regelverk.

Dessa synpunkter och ställningstaganden från min sida grundar jag i att jag själv har suttit i ledning för ett annat forum som insåg sin storlek och blev tvungen att skapa ett hållbart regelverk och en ledning som kunde diskutera svårare bedömningar.
När en tråd stängs så måste man kunna luta sig tillbaka på ett regelverk och påvisa varför tråden är stängd, det är min absoluta ståndpunkt.

Sen kan regelverket tillåta både det ena och det andra, men det måste finnas regler att luta sig tillbaka mot för annars blir det väldigt tvetydigt för medlemmarna om hur man kan bete sig på forumet och därmed blir det bara mer och mer internt.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Jo, nog är det många som hänger här :) Men jag menade hänga = skriva saker, för det är ju trots allt dom som märks, iaf för oss vanliga användare, och dom man kan "lära känna" :)

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Det är ju det här som blir så knasigt, ett forum med flera hundra som är online dygnet runt kan inte basera sina regler på en individs åsikt och godtycklighet.
Det måste finnas någon sorts ledning där obekväma trådar diskuteras och handling är framtagen i gemenskap hos de i ledningen.

Och vad tror du själv att det med "inte vågar" beror på? Själv var jag tveksam till forumet först och registrerade mig inte ens då det hela verkade otroligt internt... men sen när jag tog tag i mitt mckort på allvar så reggade jag mig och har redan på dessa få månader upptäckt ett par tveksamma beslut tagna på något jag enbart kan härleda till personlig ståndpunkt och inte något man kan läsa ur något regelverk.

Dessa synpunkter och ställningstaganden från min sida grundar jag i att jag själv har suttit i ledning för ett annat forum som insåg sin storlek och blev tvungen att skapa ett hållbart regelverk och en ledning som kunde diskutera svårare bedömningar.
När en tråd stängs så måste man kunna luta sig tillbaka på ett regelverk och påvisa varför tråden är stängd, det är min absoluta ståndpunkt.

Sen kan regelverket tillåta både det ena och det andra, men det måste finnas regler att luta sig tillbaka mot för annars blir det väldigt tvetydigt för medlemmarna om hur man kan bete sig på forumet och därmed blir det bara mer och mer internt.

Man ska komma ihåg att detta inte är en demokrati. Eftersom Swedie har startat forumet är det han som har den oinskränkta makten att göra precis som han behagar. Jag tycker att vi har en hyffsad nivå på modereringen, ingen behöver riskera att bli bannad bara man följer vanligt folkvett, och det diskuteras en del på en stängd avdelning av forumet om de beslut man är tveksam om. Det fins alltså en del av forumet som du och andra vanliga medlemmar inte kan se.

noob

Användare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
TL IOOO R - OO
Hej,

Tänkte försöka få till någon slags givande diskussion kring något jag undrar lite över... vet inte om jag blir bannad eller bara gängkn***ad för att jag tar upp det men jag får väl leva lite riskfyllt.

Har läst här en hel del innan jag signade upp mig, har blivit ganska aktiv läsare och skriver i vissa trådar men har märkt av att moderatorjobbet verkar aningen begränsat och även lite klurigt från vanlig användarsynpunkt.
Jag som användare av forumet vet tyvärr inte vad som är ok att skriva och inte då trådarna som låses gör det av olika grunder som verkar mer godtyckliga för moderatorn som stänger tråden än för de som läser och skriver i trådarna.
Sen verkar det även lite godtyckligt vilka trådar som tas bort och vilka som "bara" låses... även banning från forumet verkar smått godtyckligt, speciellt då man kunnat läsa hur en vanlig användare hotat med avstängning för att han "känner en viss person".

Jag undrar då hur ni i ledningen av detta forum på dessa frågor?
Kanske även några andra användare som har synpunkter?

Ja. när jag skapade en tråd där jag svor på mig själv efter att ha kört iväg med skivbromslåset försvann... lite video länkar plockades bort av olika skäl.. verkar vara dagsformen o 'fingret i luften' metoden ibland. Men är det inte så på alla forum?

..

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag kände exakt samma sak i början! Kände mig väldigt utanför, men va fan, jag satt ju bara bakom en skärm, så jag började brotta mig in i klungan, och nu känner jag mig ganska hemma här :) Jag har även lärt känna många via sporthoj, och haft otroligt stor nytta både av personerna och kunskapen som finns här.
Att många inte vågar beror nog på den understundom hårda tonen som finns här, som inte är så hård egentligen, men nog kan vara svår att ta om man är ung å grön. Samma sak med :ligga-grejen, som skrämmer bort väldigt många tjejer, tyvärr. Och att man tror att ens egna frågor är för dumma. Men visst, när fjortonde tråden om samma sak startas, utan att folk använder sök-funktionen, då kan man lessna lite. Å det kan nog skrämma bort en å annan :(

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24

Det är väl bra med lite personlighet bakom beslut oxå. SH skiljer sig från andra sajter av en anledning, och jag tycker väl att SH på vissa delar är det fördel som det är... men visst på andra delar sämre kanske om man gillar mer pekning till precisa regelverk och paragrafer vid trådstängning/banning. Men jag tror inte det är bättre.

Jag kommer inte låta det gå över till nazi-stil som det syns på ett antal olika bilforum där ute. Blä.

Någon måste ju till slut ta beslut om banning eller trådstängning. Och de som ogillar hur en sida styrs, har ju valet att inte vara med längre om man vill.

Jag är dock självklart öppen för diskussion och önskemål om ändring, då jag inte vill egentligen att någon ska lämna sajten för hur moderatorer eller jag som admin styr.

Men istället för att prata "generellt", kanske du istället bör peka till exakt vilka situationer du menar, så kanske jag kan förklara närmre vad som hänt.

Jag vill dock oxå påpeka att sådana diskussioner bör tas via PM då det oftast är personligt och något alla inte behöver veta något om.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

nä men jag vågar men inte en käfft som bryr sig iaf vad jag skriver:p

*wdac has been banned again* ;)

jag tycker det är rent skit att det överhuvetaget skall censureras som de görs här ibland. men de finns skäl till de också, både personlig åsikt å godtycklighet.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
nä men jag vågar men inte en käfft som bryr sig iaf vad jag skriver:p

*wdac has been banned again* ;)

jag tycker det är rent skit att det överhuvetaget skall censureras som de görs här ibland. men de finns skäl till de också, både personlig åsikt å godtycklighet.
peka till händelsen istället för att prata generellt. Annars blir det mer "skitsnack" än något vettigt ur den här tråden. O jag vill gärna få något vettigt ur denna tråd.

Pizzabagarn

Guest
jag tycker att nivån på modereringen är bra som den är :tummenupp

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Man ska komma ihåg att detta inte är en demokrati. Eftersom Swedie har startat forumet är det han som har den oinskränkta makten att göra precis som han behagar. Jag tycker att vi har en hyffsad nivå på modereringen, ingen behöver riskera att bli bannad bara man följer vanligt folkvett, och det diskuteras en del på en stängd avdelning av forumet om de beslut man är tveksam om. Det fins alltså en del av forumet som du och andra vanliga medlemmar inte kan se.

Detta gäller för alla forum som finns på internet, visst, det är ingen demokrati men samtidigt så kan man inte sitta och säga det hela tiden heller om man vill ha kvar medlemmarna och även att det skall växa. Nu när Sporthoj även har samröre med Motorrad så borde väl även de vara intresserade av att det drivs mer i form av en demokrati om något, eller?

Ja. när jag skapade en tråd där jag svor på mig själv efter att ha kört iväg med skivbromslåset försvann... lite video länkar plockades bort av olika skäl.. verkar vara dagsformen o 'fingret i luften' metoden ibland. Men är det inte så på alla forum?

Det är just den där dagsformen som inte skall få existera hos moderatorer.

Jag kände exakt samma sak i början! Kände mig väldigt utanför, men va fan, jag satt ju bara bakom en skärm, så jag började brotta mig in i klungan, och nu känner jag mig ganska hemma här :) Jag har även lärt känna många via sporthoj, och haft otroligt stor nytta både av personerna och kunskapen som finns här.
Att många inte vågar beror nog på den understundom hårda tonen som finns här, som inte är så hård egentligen, men nog kan vara svår att ta om man är ung å grön. Samma sak med :ligga-grejen, som skrämmer bort väldigt många tjejer, tyvärr. Och att man tror att ens egna frågor är för dumma. Men visst, när fjortonde tråden om samma sak startas, utan att folk använder sök-funktionen, då kan man lessna lite. Å det kan nog skrämma bort en å annan :(

Jag känner mig absolut inte utanför och jag tar för mig och känner att jargongen på forumet inte går mig förbi. Snarare bara att jag själv är lite smått allergisk mot godtycklig moderering och att moderatorer agerar utifrån dagsform och personligt ställningstagande.

Sen tycker jag att en sådan här tråd, så länge den hålls på en vettig nivå, kan vara en bra temperaturmätning på hur medlemmarna på sporthoj faktiskt vill ha det och kanske även hjälpa Swedie & Co att göra sporthoj om möjligt ännu bättre. För ett forum är väl en sak som skall vara "av medlemmar för medlemmar"... annars skall det kallas BLOG.

Kneedrag

Guest
tycker SH har blivit bättre. Mindre spam ,skitsvar och personliga påhopp som inte handlar om trådens ämne.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
För att tillägga, jag tänker inte diskutera enskilda händelser här, har jag enskilda händelser som jag vill diskutera så kommer jag ta det via PM med Swedie eller annan berörd... blir lätt väldigt fel annars.

Det svåra med "personliga beslut" är att medlemmar kanske inte vet var gränsen går och då antingen konsekvent undviker att komma i närheten av den eller som jag tycker jag sett i vissa trådar, ständigt klampar på rakt över det som i andra fall lett till banning/låsning/borttagning.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det här med att jag är ingenting och medlemmarna är allt, är redan genomtjatat och lagom accepterat från dag 1 då jag startade forumet. Men utan mig som tonsättare hade ju inte SH varit vad det är idag heller... på gott och ont. Det är lagom slappt. Men kan förstå oxå att vissa vill ha mer fasta tyglar o striktare ramar att gå på för att våga mer. Det är väl där jag söker tips om direkta felaktiga trådstäningar eller banningar. Ni får då förklara vad jag gjort fel och berätta ur andra synvinklar hur det skulle hanteras för att lösa situationen. Tänk dock på att jag inte kan lägga hur många manstimmar som helst likt en teraput. Lagom fasta tag med snabba beslut som gynnar "massan" (är ju tyvärr vad man får gå på ibland). Och ja, det baseras även på att vad Jag anser gynnar massan, men delat med den som rapporterar in en tråd / medlem.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO