stålombundna bromsslangar

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
Många pratar om att bromspåverkan blir betydligt bättre med dessa slangar. Jag har själv ingen erfarenghet utav detta, hur fungerar dessa slangar bättre än orginal...?

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
Gummislangar utvidgas vid högt tryck, stålomspunna motverkar den utvidgningen.
För att märka den skillnaden ska du nog använda bromsarna till 100 % skulle jag tro, bankkörning tex

Spray

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Cagiva
Bättre blir det nog inte men bromsarna tar snabbare i initialskedet av bromsningsfasen eftersom bromsslangen inte utvidgar sig nämnvärt när den är stålomspunnen. Bromshandtaget blir mer stumt och exakt på grund av samma orsak. Även utan stålomspunna slangar kan du ju som bekant bromsa tillräckligt.

Jocke-H

Skelettet!
Gick med
12 May 2007
Hoj
Yamaha XT660X supermoto
Med stålomspunnet så blir inte bromsen lika svampig eftersom slangen inte flexar speciellt mycket då. de blir mera känsla i bromsen också tycker jag. Sen är de ju jävligt snyggt med stålomspunnet ;D :D

aden1

Vad gjorde vi utan Bayern?
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
BMW F800ST -07
Jag har då det original, så vet inte hur det är att vara utan.....

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Beror på. Det finns vanliga slangar som inte flexar mer än stålomspunnet, och misstänker att det skiljer en hel del mellan olika stålomspunna också.
Har du ny hoj märker du troligen mindre skillnad. Det stålomspunnet verkar vara bäst på är att de inte försämras lika mycket över tiden. Därför har t.ex. BMW-tourers stålomspunnet :)

aden1

Vad gjorde vi utan Bayern?
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
BMW F800ST -07
Vad som är original är ju olika helt enkelt. :)

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Vet inte all fakta om skillnaderna etc. men jag har bytt till en Galfer stålomspunnen bromsslang fram på min DRZ 400 SM och det gjorde en märkbar skillnad till det bättre från orginal. Tillsammans med vassare belägg blev bromssystemet fram som ett helt annat! De bästa 1300 jag spenderat på länge!:tummenupp

Känslan i handtaget blev flerfaldigt bättre om hur mycket man kan ta i och hur den uppför sig etc. "Svampigheten" är helt borta!

Kan tillägga att slangen fram var samma som på offroadmodellen så den kanske inte är riktigt jämförbar mot en "äkta" gathoj, men stor skillnad blev det!:tummenupp

Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Nyare gummi bromsslangar är oftast förstärkta med kevlar eller liknande för att få samma egenskaper som stålomspunna, och då är ett utbyte av rent kosmetiska skäl. Äldre slangar däremot, förlorar sin styrka över tiden och flexar mer ju äldre dom blir.
Fint att det sitter stålomspunnet original både på duccen och trajjan då ;)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Harley kör med mytomspunnet, det är bäst! :fakta

Last edited:

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
har stålomspunnet på min nya hojj.. va rätt stor skildnad tyckte jag.
lätt värt pengarna.

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Utan någon erfarenhet av bromsslangar men med lite mer erfarenhet av slangar i allmänhet så används enbart stålombundna slangar där nötning utifrån är en faktor, inte när man vill ha högre tryck i slangen. Finns en massa olika typer av slangar som har olika specifikationer och har olika typer av förstärkning ingjutet.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Vanliga hydraulslangar har ju ofta(st?) stålspunnen kärna sedan gummi utanpå det, blir det sämre då när man inte ser att det är stålomspunnet? :va :confused:

Antar att det är samma skit, borde kanske göra mig ett par slangar på jobbe då'rå :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, men så var dom först med ABS på sina hojar också... Oavsiktligt!

Precis! :D Alltid steget före! :fakta
För att inte tala om den innovativa tanken att hålla fast vid skivor och ok lika tunga som på en bil!

Inte undra på att ISR har broms-kit till samtliga harleymodeller sedan 80-talet :hihi

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Det e så sant, det är sällan man har "ont" av orginal slangarna på landsväg. Kör man mycket på bana är stålspunnet eller dylika bra slangar att föredra tillsammans med en riktigt bra bromsvätska........ :)

Sen om det är snyggt eller ballt vill jag ha osagt, mina Good Year raceslangar är vita! Skitfult...... :(

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har stålomspunnet på min.. Blir ett brutalt klipp i bromsarna (inte för att Honda är känt för mesiga bromsar från början), på både gott och ont.

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
min har stålomspunna från fabriken (bmw is da shizznaazz), och det man framförallt ska tänka på är att posörfaktorn gör upp med stålomspunna för de är fan så mycket snyggare :)

Men mytomspunna är oxå ganska kaxigt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...