stålombundna bromsslangar

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Utan någon erfarenhet av bromsslangar men med lite mer erfarenhet av slangar i allmänhet så används enbart stålombundna slangar där nötning utifrån är en faktor, inte när man vill ha högre tryck i slangen.

Men det borde väl vara skillnad på
om du har någon form av cirkulationssystem med en pump som gör att det alltid cirkulerar någon vätska under tryck
eller
om du har en slak och sen trycker det plötsligt på när det blir spännande

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sen har ju dom allra flesta "stålomspunna" slangarna inom hydraulik ett gummilager utanpå stålomspinningen, så arr det ser ut som en gummislang.

Det är väl mest en posörgrej att ha stålstrumpan utanpå, det gör inte slangen per automatik bättre.

Vad är det för tryck i ett bromssystem?
Det känns som att man skulle kunna öka på kolvareorna på både huvud/slav och sänka trycket så att man kunde använda vattenslang, men snyggt skulle det inte bli...

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Men det borde väl vara skillnad på
om du har någon form av cirkulationssystem med en pump som gör att det alltid cirkulerar någon vätska under tryck
eller
om du har en slak och sen trycker det plötsligt på när det blir spännande

En "armerad" slang klarar i allmänhet väldigt högt tryck under en kort tid, sedan har de ett utsatt arbetstryck som de kan belastas med konstant. Vad jag lyckats googla så kan man säga att den övre gränsen för bromssystem i bilar är ca. 2000psi, jag antar att man inte kommer i närheten av det på en hoj.

Exempel, en av de absolut enklaste armerade hydralslangen kostar inte mer än 20kr/m:
Denna klarar av ett arbetstryck på 2750psi och 11000psi under någon enstaka sekund.

Vill man vara extrem så finns denna med fyra lager stålväv:
Den klarar i sin tur 4000psi arbetstryck och 16000psi under någon sekund.

I slutändan så duger alla typer av slangar med stålväv vare sig väven är på insidan eller utsidan.

(1000psi~=70bar)

Last edited:

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Ducatis orginalmonterade slangar har en innerslang av Teflon, som är mycket stummare än gummi. Stålstrumpan runt slangen gör inte så stor skillnad, utan är mer ett slitskydd, då Teflon inte tål lika mycket stryk som gummi.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Vi var på fyra pers på Gelleråsen och körde, där två hade mytomspunnet och två inte. Gick runt och kände på alla och helt klart var hojarna med mytomspunnet mer distinkta i handtaget.

Köpte själv slangar till min hoj idag som åker på i helgen, hoppas på bättre känsla, men det kan å andra sidan bero bara på bytet...

Bukkake Girl

Bannad
Gick med
11 Aug 2007
Hoj
Ducati 2009 1198S

Nja.. orginalbeläggen är hårda som granit men annars är det egentligen inget fel på HD:s bromsar.
Jag har åkt på ringen med en sportster (dubbla skivor) fem varv utan stopp och bromsarna fungerade i stort sett lika bra som på vilken sporthoj som helst (1990).
Det krävs förvisso en handkraft samt storlek på händer som de flesta töntar här naturligtvis saknar.

Låsningsfritt eller inte är helt enkelt en fråga om handkraft, även på en Ducati.

Du Jörgen om någon borde veta, att om det vore lätt att äga en Harley, så skulle ju vilket pucko som helst kunna ha en.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är nåt jag missat här. Eller så är jag bara dum. :)

Vad är "ofrivilliga" låsningsfria bromsar? Bromsar som inte tar eller? Mytomspunnet låter hur som helst som the shit!

På HD:s originalbromsar håller ju förvisso belägg och skivor i evighet. Men det bromsar ju som en Z900 från 70-talet.

Men om man ska käfta tillbaks och ge HD lite cred så finns ju nu riktiga låsningsfria ABS-bromsar på de nyare HD-modellerna, till skillnad från många sporthojar.

http://www.youtube.com/watch?v=TgQY...oogle.com/videosearch?q=harley+abs&emb=0&aq=f

Min hoj har sexkolvs ISR och en ISR 320 skiva fram samt ISR 2-kolvare och ISR-220-skiva bak. Stålspunna slangar från NBM. Säkert dessutom flera kg lättare än HD-originalbromsarna från 1993. ISR har bromsarrangemang till alla harleymodellar från 80-talet och framåt.

Nja.. orginalbeläggen är hårda som granit men annars är det egentligen inget fel på HD:s bromsar.
Jag har åkt på ringen med en sportster (dubbla skivor) fem varv utan stopp och bromsarna fungerade i stort sett lika bra som på vilken sporthoj som helst (1990).
Det krävs förvisso en handkraft samt storlek på händer som de flesta töntar här naturligtvis saknar.

Låsningsfritt eller inte är helt enkelt en fråga om handkraft, även på en Ducati.

Du Jörgen om någon borde veta, att om det vore lätt att äga en Harley, så skulle ju vilket pucko som helst kunna ha en.

Du é så fin!!:kär :kär

Last edited:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Ducatis orginalmonterade slangar har en innerslang av Teflon, som är mycket stummare än gummi. Stålstrumpan runt slangen gör inte så stor skillnad, utan är mer ett slitskydd, då Teflon inte tål lika mycket stryk som gummi.

så här jag också uppfattat det! Det är inte stålet eller kevlarstrumpan RUNT en omspunnen slang som gör den mer formstabil, det är slangen av teflon inuti. En teflonslang behöver dock skyddas mot nötning. Därmed inte sagt att det andra skrivit om hydraulslangar inte stämmer.

Jocke-H

Skelettet!
Gick med
12 May 2007
Hoj
Yamaha XT660X supermoto
Jo klart ;D men kan bli jobbigt att åka och släpa runt på ett ankare hela tiden! :D

Robz

Guest
Massor av konstigheter här...
# Stålomspunnet påverkar EXAKTHETEN i bromsen, ej bromsverkan...
# Har man stålspunnet och det är "svampigt" har man misslyckats med luftningen.
# Gixxerns bromsar var riktigt dj-a skit original (trots alla goda omdömen i tidningar), jämfört med RSV Millen, men byte till spunnet hjälpte känslan/exaktheten - för att få ut "bettet" krävs även mjukare belägg.
# Självklart hjälper det även på gata, om man kan använda bromsen på rätt sätt - alltså gäller det ej endast banrävar.
# Använder man bakbroms för annat än posörsladdar, behöver man inte spunna slangar utan hellre då en kurs eller träning i att bromsa korrekt :rolleyes: (Ge faan i bakbromsen!! - alltid)

Alla sporthojar bör ha stålomspunnet - övriga cyklar kan ha trädgårdsslang, speciellt de med ABS då dessa ej kräver känsla i greppet :D

Bromsoljan kvittar fullständigt, till den punkt att det börjar gå RIKTIGT varmt... vilket det nog aldrig gör på allmän väg... eller?

/Så är det :mattias

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
OM originalslangarna vore så dåliga som myterna säger så skulle tillverkarna inte använda dom!
Det är billigare att köpa skräddarsydda stålomspunna slangar än att köpa orginal så valet är lätt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...