Stålomspunna bromsslangar eller ej?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Byt om ni vill eller byt bara för att polarna har stålomspunna slangar. Finns också alternativet att det kan förbättra känslan i bromseriet. Jag bytte förra året, men kände inte nån påtaglig skillnad. Det som förmodligen gör mer skillnad är att - Byta belägg, göra rent ok, bromskolvar, ja kanske dela oken ok göra en grundligare översyn. Det är min erfarenhet i vart fall.

Göra rent gör man väl i vilket fall när man endå håller på. Anledning till att jag ville byta va för utseendet. Jag trodde att stålomspunna va mest för att dom hadde längre hållbarhet o det va den första anledningen till att jag funderade till o byta till det ifall jag endå skulle göra det.men att man kan känna att det e bättre bromsverkan e ju bara ännu bättre.

Ps: mina vänner har inte stålomspunnet;)

Karsten

Va fan..!!
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
not now...!
Min mc e hel svart samt alu... Kan va snyggare me stolomspunna bromsslangar;) vet ej men ska kolla upp ditt förslag med. Visste inte ens att det fanns:p

" Stolomspunna "??.., kan det verkligen vara snyggt att köra omkring med en stol om bromsslangen..?? konstigt..:va ???

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Flertalet
Tror nog det blir kolfiber endå:) föresten e det väldigt jobbigt o byta eller o få systemet luftat efter byte?

Nej, inget jobbigt med detta. Lite tålamod och fingertoppskänsla så ordnar det sig. Jag ska kolla i kväll vilket märke jag köpte, det har jag glömt. Italienskt är det i alla fall.

Fingertoppkänslan kommer du behöva för att i dessa färdiga satser med kolfiberslangar är banjoskruvarna gjorda i lite mer exotiska material än de stålomspunna dito. Oftast medföljer tunga banjo skruvar i stål i dessa satser.
Man behöver alltså vara lite försiktig vid montage så att det inte blir gängsallad. Lätt på handen är ledordet här.

Återkommer med förslag om märke att titta på för eventuellt köp.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Nej, inget jobbigt med detta. Lite tålamod och fingertoppskänsla så ordnar det sig. Jag ska kolla i kväll vilket märke jag köpte, det har jag glömt. Italienskt är det i alla fall.

Fingertoppkänslan kommer du behöva för att i dessa färdiga satser med kolfiberslangar är banjoskruvarna gjorda i lite mer exotiska material än de stålomspunna dito. Oftast medföljer tunga banjo skruvar i stål i dessa satser.
Man behöver alltså vara lite försiktig vid montage så att det inte blir gängsallad. Lätt på handen är ledordet här.

Återkommer med förslag om märke att titta på för eventuellt köp.

Tack:)

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Flertalet
OKI.
Här kommer info. De heter FREN TUBO och finns på frentubo.com. Det finns kit till din såg jag när jag var inne på hemsidan nu.
Tog två bilder i garaget (inte världens bästa) för att du ska få en uppfattning hur de ser ut live.
Du kan lungt köpa av denna firma över nätet, de har inte strulat med mina beställningar.

FRAM
fram.jpg

BAK
bak.jpg

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
OKI.
Här kommer info. De heter FREN TUBO och finns på frentubo.com. Det finns kit till din såg jag när jag var inne på hemsidan nu.
Tog två bilder i garaget (inte världens bästa) för att du ska få en uppfattning hur de ser ut live.
Du kan lungt köpa av denna firma över nätet, de har inte strulat med mina beställningar.

FRAM
View attachment 356739

BAK
View attachment 356741

Tack för svaren o bilderna:)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...