Stålomspunna bromsslangar.

Gick med
22 Dec 2004
Hoj
Thruxton -04
Hej alla bikers !

Funderar på att sattsa på Stålomspunna bromsslangar till min Vfr.
Är det värt ?
Dom är ju rätt dyra att inhandla ! :jisses
Å andra sidan blir det ju mer "trycka" i brommsen !
Någon som vet vem som är billigast i Västerås/ Eskilstuna området ?

God jul på er !

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Åk till någon hydralfirma som pressar egna slangar. Dom slangar som jag fått gjorda här i Falun hos LITAB har kostat 1/5 del av slangar hos mc-handlarn och har funkat kanon.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Brukar rekommendera NBM Hydralic i Solna/Karlberg. Antar du kan skicka in dom gamla så gör dom nya likadana.
Med plasthölje utanpå skaver inte slangarna på annat så mycket. Föredrar den sobra elegansen i svarta slangar.
Fast posöreffekten är kanske större m okapslade

Värt det ?? En smaksak. Har gett märkbart bättre känsla på alla dom 3-4 hojar jag bytt på iaf.
Ju sämre innan, desto större skillnad....
/u

Last edited:
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
Thruxton -04
Ja det får nog bli den lokala "hydraulnissen" !
Han använder samma fabrikat(nbn).
Har bara bra erfarenheter där ifrån så det ska väll gå bra ! :hihi
Tack för tippsen ! :tummenupp

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Du kan även köpa rätt nipplar och stålomspunnen slang på löpmeter.
Det brukar jag göra och det har aldrig varit nåt problem med täthet eller liknande.
Nästa uppsättning kommer jag nog dra svart krympslang över för att dels skydda mot skav dels få ett mera originalliknande utseende.

Gick med
22 Dec 2004
Hoj
Thruxton -04
Dr.Bike skrev:
Du kan även köpa rätt nipplar och stålomspunnen slang på löpmeter.
Det brukar jag göra och det har aldrig varit nåt problem med täthet eller liknande.
Nästa uppsättning kommer jag nog dra svart krympslang över för att dels skydda mot skav dels få ett mera originalliknande utseende.

Tack för tippset !

Vet inte om jag är "bakom flötet" men jag fattar inte hur man
klipper slangen(löpmeter) så att det inte fransar upp sig !
Och hur pressar man nipplarna ? :va

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Mr o skrev:
Åk till någon hydralfirma som pressar egna slangar. Dom slangar som jag fått gjorda här i Falun hos LITAB har kostat 1/5 del av slangar hos mc-handlarn och har funkat kanon.

Jag köpte kompletta slangar hos en mc-handlare [i västerås]... med din uträkning så borde dina kostat 160 ungefär ?

Vfr-piloten... vill du fortfarande ha tips om att köpa färdigt så pip till bara.

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Pejo skrev:
Jag köpte kompletta slangar hos en mc-handlare [i västerås]... med din uträkning så borde dina kostat 160 ungefär ?

Vfr-piloten... vill du fortfarande ha tips om att köpa färdigt så pip till bara.
Jag är intresserad av färdiga slangar. Vart köpte du dina slangar? MB? 5*160 kr för en slang med extra allt?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Neb Jones skrev:
Jag är intresserad av färdiga slangar. Vart köpte du dina slangar? MB? 5*160 kr för en slang med extra allt?

Jag tror inte jag får nämna firmans namn öppet, men jag pm:ar dig. 785:- om jag inte minns alldeles fel, det var för stålomspunnet fram, två indivduella slangar från pumpen till oken med banjobultar o brickor - färdigt att monteras. Goodridge var det, med reservation för hjärnsläpp (jag har inte grejjerna framför mig, ligger i garaget)

Dr.Bike

Guest
Vfr piloten skrev:
Tack för tipset !

Vet inte om jag är "bakom flötet" men jag fattar inte hur man
klipper slangen (löpmeter) så att det inte fransar upp sig !
Och hur pressar man nipplarna ? :va

Du är inte dum. För det är kloka frågor!
Slangen lindar du med eltejp runt snittet och sen tar du en kaptrissa på vinkelslipen!
Nitningen sker genom en engångsförskruvning som nitar anslutningen iom att man drar åt den. (så det gäller att ha måttat klart!!) :hihi

Pejo skrev:
Jag tror inte jag får nämna firmans namn öppet,

Varför får du inte det?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Dr.Bike skrev:
Varför får du inte det?

Jag tror inte man får det. Får man nämna firmors namn och på det sättet göra reklam? Kanske bara jag som inte har koll på det. Försiktig kille, jag, vettu! :)

Dr.Bike

Guest
Pejo skrev:
Jag tror inte man får det. Får man nämna firmors namn och på det sättet göra reklam? Kanske bara jag som inte har koll på det. Försiktig kille, jag, vettu! :)

Då finns det värre här på SH. MYCKET värre.
Swedie är själv en stor syndare. Obannbar som han är.

Så säg du. Det är ju inte otillbörlig reklam att nämna namnet på en firma man är nöjd med. Det görs ju i var och varannan tråd.
Men det är givetvis rätt tänkt av dig. Heder till dig för din rena oförstörda integritet här på forumet!

Gick med
22 Dec 2004
Hoj
Thruxton -04
Tjaaa Pejo !

Okej,låter hög intressant ! :Bugar
Fattig abb`are som man är så får man hålla i stålarna ! :gnissla

God jul på er alla !

Dr.Bike

Guest
Vfr piloten skrev:
Tjaaa Pejo !

Okej,låter hög intressant ! :Bugar
Fattig abb`are som man är så får man hålla i stålarna ! :gnissla

God jul på er alla !

Är du fattig ABB_are? ddå åker du lämpligen till Waldens Motor i Hallstahammar och köper slangarna, antingen ett kit, eller som jag, lösa delar.
Ring Walden på: 0220-10853
Ligger nära E18

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Dr.Bike skrev:
Är du fattig ABB_are? ddå åker du lämpligen till Waldens Motor i Hallstahammar och köper slangarna, antingen ett kit, eller som jag, lösa delar.
Ring Walden på: 0220-10853
Ligger nära E18

Jag åkte som sagt till Forza Racing och gjorde deal.

Fattig ABB:are finns det fler som är... :rolleyes:

Dr.Bike, du är bra lustig du... fast du vet nog inte om det. Ditt senast inlägg gjorde du 12.22, och lägget innan 22.22. Skriver du alla inlägg 22 minuter över ? :tummenupp

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Hoj
kawasaki 636
får man va med och snacka??? vill också ha stålomspunnet på min hoj.. men är inte villig att ge 1500:-

har nydligen beställt ett dynojetkit så det kommer kosta 1500 med... :gnissla
hade tänkt att skita i dynojet kitet och köpa slangar... men blev ju så sugen när dom sa att det fanns till min hoj. så snälla hjälp mig lite nu med slangarna. :D

mina ok som sagt är inte normala... varav 2st cyl i oken pressar mest och dom andra 2 är "stilla"... rör sig iaf mindre... så kan det hjälpa att sätta på stålomspunnet då? har gjort rent dom en gg innan. men samma fel är det än.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är klart man får nämna en positiv köperfarenhet. Men att starta en tråd och lista artiklar och produkter med bilder och priser. DET är reklam. :)

De firmor som ändå till slut får en kund så pass glad att han vill tala om det, förtjänar lite creds för det.

Dr.Bike

Guest
Pejo skrev:
Dr.Bike, du är bra lustig du... fast du vet nog inte om det. Ditt senast inlägg gjorde du 12.22, och lägget innan 22.22. Skriver du alla inlägg 22 minuter över ? :tummenupp

:lol Ja jag är lite av en siffernörd! ;)
Segfärdig som jag är så ligger jag dessvärre efter eftersom jag är född 11/11 och gillar således homogena tal! :) Eller palindromiska. Eller bigrafiska.
Men jag borde alltså svara 11 över hel timme så skulle det bli komplett!

Ännu mer intressant att DU noterade det! :jäs

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Dr.Bike skrev:
:lol Ja jag är lite av en siffernörd! ;)
Segfärdig som jag är så ligger jag dessvärre efter eftersom jag är född 11/11 och gillar således homogena tal! :) Eller palindromiska. Eller bigrafiska.
Men jag borde alltså svara 11 över hel timme så skulle det bli komplett!

Ännu mer intressant att DU noterade det! :jäs

Wicked my man! Ja, jag lade märke 22.22 genom att jag kollade "Min profil" och såg att Doc hade skrivit senast 22.22....

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0