stålomspunna bromsslangar???

paerre

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
stockholm
Hoj
dt 125r
tja jag undrar om någon vet om det blir stor skilllnad att byta från vanliga bromsslangar till stålomspunna? om det äns går :confused:
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Självklart går det! Har det på min DT, och det blir stor skillnad. Har för mig att de kostade ca. 400kr på Yamaha Center.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
den största skillnade du märker är att bromsarna blir mer "fina" på ett sånt sätt att de tar så fort du rör på bromsamen. Kan upplevas lite läskigt första taget. En annan fördel är att om du bromsar mycket och ofta så vidgas slangarna och bromsverkan blir sämre efter hand vilket du slipper med stålomspunna. :tummenupp köp!
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Jag bytte min gamla ruttna gummislang mot en stålomspunnen för 2 veckor sedan, 375:-

Nu reser den sig på framhjulet med 2 fingrar :banana

Tveka inte det är värt det helt klart!!
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
jag beställde mina stålomsbundna bromsslangar fram/bak från s-racing. med plastöverdrag. gick på ca 2500 tusen ca. kom inte riktigt ihåg. det var i vintras. det blir en grymskillnad så fort man nudar vid bromsen så går den upp på fram hjulet. grymt som fan.

nsr125r 89,
mycket spec på den
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
driverinblack skrev:
jag beställde mina stålomsbundna bromsslangar fram/bak från s-racing. med plastöverdrag. gick på ca 2500 tusen ca. kom inte riktigt ihåg. det var i vintras. det blir en grymskillnad så fort man nudar vid bromsen så går den upp på fram hjulet. grymt som fan.

nsr125r 89,
mycket spec på den


2500kr?!?!?!?!?!!?!

fyfan du har blivit lurad..
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
driverinblack skrev:
jag beställde mina stålomsbundna bromsslangar fram/bak från s-racing. med plastöverdrag. gick på ca 2500 tusen ca. kom inte riktigt ihåg. det var i vintras. det blir en grymskillnad så fort man nudar vid bromsen så går den upp på fram hjulet. grymt som fan.

nsr125r 89,
mycket spec på den


Min är också plastöverdragen, det är alla som jag har set....
 

petmalm

Peter
Gick med
13 May 2005
Ort
Linköping
Hoj
FZR 1000
Stålomspunna slangar är i rostfritt och kan mycke väl tänka mej att det kostar 2500 kr för vi tillverkar slang på jobbet o i vintras så fixa jag slang åt en kompis där matrialet bara gick loss 700 spänn innan min rabbat per st.....
och då är dom pressade.... hoss mc handlarn så har dom bara förskruvningar om jag minns rätt....

för man vill ju ha riktig slang eller hur... så det ser snygt ut också
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
petmalm skrev:
Stålomspunna slangar är i rostfritt och kan mycke väl tänka mej att det kostar 2500 kr för vi tillverkar slang på jobbet o i vintras så fixa jag slang åt en kompis där matrialet bara gick loss 700 spänn innan min rabatt per st.....
och då är dom pressade.... hoss mc handlarn så har dom bara förskruvningar om jag minns rätt....

för man vill ju ha riktig slang eller hur... så det ser snygt ut också

De flesta kit som säljs hos handlare är färdigpressade slangar från någon av de stora tillverkarna och där är kopplingarna pressade. En del handlare har däremot köpt ett kit för att göra egna slngar där nipplarna skruvas ihop. Detta är i många fall skit och kan inte jämflras med de pressade.
Bäst och billigast är dock att gå till sin lokala slang/pneumatik levrantör och be dem göra slangarna samt provtrycka dem. Kostar mindre än i MC butiken och är minst lika bra.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top