Någon av japanerna har ju både variabel komp det är någon exenter som lyfter förbränningsrummet o i detta sitter något helt sjukt variabla kammnockar som är individuella till varje cylinder. Är någon hydraulisk exenter i ytterligare en hydraulisk exenter o i den andra exenter sitter kamnocken.Saab, fast dom vickar övre halvan av blocket.
Har sett den innan men jag förstår varför dem inte vrider veven direkt. Kan köpa att det kanske blir svårt på en flercylindrig motor men på en stånka så vore det inte ett problem. Möjligtvis så tar konstruktionen i videon upp krafterna bättre...
Rent krast skulle det gå att lösa med ett tunt stålfoder i vev huset som lagrar i säg 4mm förstorade ramlagerlägen.Har sett den innan men jag förstår varför dem inte vrider veven direkt. Kan köpa att det kanske blir svårt på en flercylindrig motor men på en stånka så vore det inte ett problem. Möjligtvis så tar konstruktionen i videon upp krafterna bättre...
Får man några fördelar värt mödan att ha variabelt kompförhållande?
Vill man inte ha så högt kf som möjligt hela tiden på en sugmotor?
Du svarade egentligen på frågan själv i andra meningen.
Störst värde har det ju på en överladdad motor men en sugmotor är ju mest känslig för knack kring mellanvarv med hög last så det är väl där man vill minska kompet och i övriga fall öka kompet. Och så kan man ju låta knackregleringen styra kompressionen istället för tändningen.
Verkningsgraden blir ju högre med högre kompression så den kan ju ökas lite.
På höga varvtal brukar man inte vinna mycket effekt med högre kompression så effektvinsten är väl bara på de lägsta varvtalen. Vilket iofs kan få en liten motor att kännas större än den är och därmed har man tagit ett steg framåt om man jobbar med downsizing.
Jag har fått lära mig att det är störst risk för spikningar i mellanregistret och då var tanken att att höja kompet efter detta men jag kan vara ute och cykla.Får man några fördelar värt mödan att ha variabelt kompförhållande?
Vill man inte ha så högt kf som möjligt hela tiden på en sugmotor?
En sak är absolut klar o det finns inte en chans att mazda Honda Toyota bmw osv skulle lägga år tionde o miliarder på att utveckla variabla motorer om det inte fanns en bra anledning.Jag har fått lära mig att det är störst risk för spikningar i mellanregistret och då var tanken att att höja kompet efter detta men jag kan vara ute och cykla.
Ja på lite gaspådrag skulle man kunna köra enormt högt kompförhållande. Jag tror inte en mellanstor bensinbilmotor skulle spika med 16:1 så länge man gasade rel lite. De är fullt möjligt man skulle kunna köra 90-100kmt på "jämn gas" utan spikning med 16:1Det är väl när man kör på 1/8 gas som verkningsgraden skulle kunna öka med ännu högre komp. (Lägre förbrukning.)
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |