Större risk att cykla än åka motorcykel.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Fan, hur ska jag nu ha råd med min döds-mtb, får ställa över på mamma direkCt :rolleyes:

"Varför cyklar du utan bröstskydd?" :va

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Det är sant. Jag blir förvånad över att inte fler cyklister dör. Jag ser helt livsfarliga beteenden varje dag. Många på cykel verkar tro att det ändå är rätt safe att köra mot rött i stora korsningar och att inte se sig för alls i obevakade korsningar. Bara att vingla ut, hej o hå.

Själv åkte jag i backen igår då en cyklist svängde vänster när jag trampade om honom. Han hade inte gett tecken då han ändå inte sett mig. Nä, det är ju jobbigt att vrida på huvudet och sträcka ut handen. Det är faktiskt så jobbigt att det är bäst att låta bli.

Det är konstigt att man får ge sig ut i trafiken helt utan kunskap om hur det fungerar i trafiken.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Är det inte lite syftningsfel i rubriken... för i min värld är det alltid större risk att jag åker motorcykel än att jag cyklar. :gnissla :glömdet

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Hur många cyklister finns det? Hur många mcförare finns det?
Finns det mindre än 6 gånger fler cyklister än mcförare i landet kan jag vara beredd att köpa tesen.

Fast egentligen borde man nog räkna på antal körda mil också? Och en mc gör nog ofta fler mil en sesong än vad en cykel gör?

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Det väl inte så konstigt att cyklister dör.. Dom ligger ju ta mig fan mitt i vägen och vägrar att flytta på sig, helst så många som möjligt och jämsides också för att ta upp HELA vägbanan! :mattias

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Jag är livrädd för cyklister och medelålders damer i stadsjeep i trafiken. :D:D Cyklister kollar i väldigt många fall på sitt framdäck under cykelturen och den medelålders damen i sin stora stadsjeep kollar i backspegeln om läppstiftet sitter på tänderna :D

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur många cyklister finns det? Hur många mcförare finns det?
Finns det mindre än 6 gånger fler cyklister än mcförare i landet kan jag vara beredd att köpa tesen.

Fast egentligen borde man nog räkna på antal körda mil också? Och en mc gör nog ofta fler mil en sesong än vad en cykel gör?

Ja, ärligt talat så har nog bara Lund och Malmö gemensamt nästan lika många cyklister som det finns motorcyklister i hela Sverige.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Satt o försökte få lite grepp om saker o ting så detta fick jag fram. Saknar en uppgift för antal döda per år från personbil.

Enligt nån länk på google finns det ca 100 000 cyklister i Stockholm. Fast det låter lågt? I så fall borde det finnas ca 900 000 cyklister?

2009 fanns det 277 626 motorcyklar i trafik med 250mil i snitt per år.
Jag gissar att medelcyklisten cyklar mindre?

http://www.sika-institute.se/Doclib/2010/Statistik/Fordon2009.pdf

Enligt de siffrorna borde det finnas ca 3 gånger fler cyklister i sverige.
Alltså borde olycksrisken vara 2 gånger värre för cykelister.

Personbilar 4,3miljor i trafik. Privatägda i snitt 1 345mil per år.

15,49 gånger fler personbilar än mc i trafik.

Totalt 6 668 867 fordon i Sverige. Mc står alltså för 4,16% av Sveriges fordonspark i trafik.

Vilket dock känns skevt då 947 561 släpvagnar är inräknade. Allvarliga olyckor på traktorer (320 681) kan jag även tänka mig är väldigt låg?

Motorcyklister är oskyddade trafikanter och risken att dödas är 39 gånger högre när man färdas på motorcykel än i bil.6. 51 omkommna på mc årligen.

Edit: Siffror från 2008 säger att död på mc är 51 per år och och 233 per personbil. 45 gåendes som stryker med

Hur många mil om året rör sig egentligen en gåendes i trafiken? Kanske är det per mil farligare än mc? :D

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Enligt nån länk på google finns det ca 100 000 cyklister i Stockholm. Fast det låter lågt? I så fall borde det finnas ca 900 000 cyklister?

Jag tror inte stockholm är snittrepresantivt för hela landet, det kan nog slå väldigt fel om du interpolerar dom siffrorna.

Cykelfrämjandet borde ha hyfsade siffror.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
1000 skadade på år delat med 277 626 = 3,6 promile i olycksrisk för MC.
Alltså som allt inräknat.

Jag undrar vad olycksrisken är att man ska dö i cancer?

Och när jag tänker efter finns det inte en chans att snittmänniskan går över 250mil om året i trafiken. Alltså måste det farligaste transportsättet på mil vara att gå :D

Edit: Nu är väll iofs nästan alla Sveriges invånare nån gång gåendes i trafiken vilken gör antalet skevt. Hur många mil kan genomsnittssvensken röra sig i trafiken trots?

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...