Större scootrar för pendling och allt i allo

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej allihop,

Har fått upp ögonen för större scootrar. Användningsområdet blir framförallt pendling men det hade ju varit smidigt om man hade kunnat kombinera med ”utflykter” och nöjeskörning med.

Kollat på följande:

Aprilia SR 200
- Supersnygg men på gränsen till för klen motor kanske? Ska klara av kortare stinter på motorväg då jag bor precis bredvid E45. Riktigt låg förbrukning (under 0.3 milen).

Honda ADV 350
- En väldigt snygg hoj och lagom med krut för att kunna nå 140-150 km/h mätarfart. Komplett hoj! Nackdelen är priset! Snittar väl allt från 0.3 och uppåt.

Xmax 300
- Lite billigare än Hondan, ger mig inte samma ha begär men verkar vara en grym scooter. Verkar vara lite snålare än ADV:en

Vespa 300 GTS
- Mycket själ. Hade valet fallit på en vespa hade det varit mer känsla än vett. Dyra men begutbudet är väldigt stort och det finns möjlighet att göra bra köp. Nya är de alldeles för dyra.

Italjer Dragster 200
- Den absolut coolaste hojen och snyggaste scootern som finns. Har ni sett hur den ser ut? Helt otroligt vacker och cool. Nästan så att man vill ha en bara för att kunna titta på den.
Största nackdelen är relativt klen motor samt att det finns typ ingen handlare som tagit in dessa vad jag kan se. Ett alternativ vore att handla en i tyskland. Övriga nackdelar är att de är väldigt dyra samt lite frågetecken kring driftsäkerhet. Navstyrningen verkar glappa hos en del samt att motorn verkar vara en Kinamotor (dock utvecklad av Piaggio verkar det som). Verkar dessutom vara slöare än aprilian trots aningen större motor.
Likt vespan vore detta mer känsla än förnuft.

Har ni några övriga tips på grymma scootrar som ska klara lite körning utanför city? Har ni själv några scootrar som ni kan berätta om?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag har haft en Xmax 250 ABS.
Väldigt härlig scooter, kändes stadig med den hyfsat långa hjulbasen (jämfört med den Cygnus 125 som jag har nu).
Ingenting att ligga och åka 120km/h i längre sträckor, det blir lite "ansträngt", men att marscha kring 100km/h är inget problem.
Annars finns ju 500cc modellen, men det är en helt annan prisbild.
Jag spanar efter en Xmax 300 lite sådär konstant, så när det dyker upp något.... :)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag har haft många olika maxiscootrar och bäst är Yamaha Tmax, jag har haft 2 st, jag hade 500 men den nyare 530 är kanske ännu bättre. Coolast är ju såklart Honda Helix 250, jag haft 2 st. Den är ungefär lika svår att hitta som en Dragster.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
- Har du spanat in BMWs modeller? 400 och 650 cc. Inte direkt billiga de heller dock.
- Kawasaki J300 kan du också ta med i din lista. Både smidig i stan och klarar landsväg galant. Även motorväg funkar bra fast då är man nära toppfart (130). Ser lite "asiatisk" ut men är fin att köra och tar mycket packning under sadeln. Och detta till ett bra pris! Ett bra val.
- Kymco har både 300 cc (nästan samma scooter som Kawa J300) och en 350. Har dock inte testat någon av dem.

Har ägt och kört ett antal från 50 till 500 cc och i likhet med Chronic håller jag Yamahas TMax högt. Men den är dyr. Och man måste inte ha en 500-600 cc för småkörning. Beroende på ditt körmönster (mycket i stan? pendling på snabba vägar eller bara på 70-vägar?) kan det vara väl så bra med en något mindre.

I mitt fall passar 300 cc mig väl. Smidig i stan och med tillräcklig motor för att även funka utanför stan. 200 cc? 250? ...på gränsen, tycker jag. Funkar finfint i stan, men det lilla extra vrid och hk som du får i en 300 är värt en del ute på landsvägen. Tycker jag.

Just nu kör jag Vespa 300 och som du skriver så är charm och utseende på topp. Liksom priserna. :( J300 har jag redan tipsat om. Xmax 300 har jag provkört - den kändes riktigt bra! Skulle mycket väl kunna köpa en sådan. Smidig, flexibel motor med bra bett. ADV 350 är jag själv nyfiken på men har inte testat. ADV 750 har jag på min lista med "villhöver". :) Den gillar jag skarpt.

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
Kan även rekommendera Honda SH300/350.
Driftsäkra men inte lika mycket själaföda som Vespa.

Ska du dyka in i budgetträsket så håller jag Kymco framför Baotian.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag har haft en Xmax 250 ABS.
Väldigt härlig scooter, kändes stadig med den hyfsat långa hjulbasen (jämfört med den Cygnus 125 som jag har nu).
Ingenting att ligga och åka 120km/h i längre sträckor, det blir lite "ansträngt", men att marscha kring 100km/h är inget problem.
Annars finns ju 500cc modellen, men det är en helt annan prisbild.
Jag spanar efter en Xmax 300 lite sådär konstant, så när det dyker upp något.... :)
Det var ju inte bra, att vi bevakar samma modell, tur jag har närmare till objekt i södra Norrland ?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag hade valt honda x adv. Nu har jag bara haft en ”scooter”, en piaggio mp3 yourban 300. Funkade för pendlimg men toppade 120 om man låg ner och var allt annat än skoj. Vägde 211kg torr så det var ingen lätt pjäs heller.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag hade valt honda x adv.
Har du hunnit provköra en sådan? Har den gruskapacitet eller ser den bara ut så?

De dök upp hos handlarna bara för ett par veckor sedan och jag har inte hunnit med att testa än. Det har ju varit vinter alldeles för länge....

"Storasyster" ADV 750 går att köra grusväg med, det har jag provat! :)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har du hunnit provköra en sådan? Har den gruskapacitet eller ser den bara ut så?

De dök upp hos handlarna bara för ett par veckor sedan och jag har inte hunnit med att testa än. Det har ju varit vinter alldeles för länge....

"Storasyster" ADV 750 går att köra grusväg med, det har jag provat! :)
Nope. Tänker inte göra det heller. Tyckte bara att den såg roligast ut. Sen gillar jag honda som pendlingsfordon då kvalitén brukar vara bra.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC