Stötdämparen slut ?

Hammarslag

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Husaberg 650cc
Har en Yamaha YZ 250 1993a,
tror inte det är nån olja/luft/gas kvar i stötdämparen då hojen gärna studsar fram.

Nån som vet vad det kan kosta o fylla på, alt vad en packningsats kostar eller vad det är man byter i samma veva ?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
känner igen studsandet,bytte dämparen bak på xren förra veckan.allt mellan 900-2000 har jag fått som pris hitills olja+gas+packbox är väl det vanligaste vid renovering.

skruvandet i säg är inte så jävla märkvärdigt men ska man få tag i nån med kvävgas kan man lika gärna lämna bort resten också.
kolla med närmsta crossklubb vart dom lämnar, finns ofta nån där som har en gasflaska och renoverar på fritiden

Hammarslag

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Husaberg 650cc
känner igen studsandet,bytte dämparen bak på xren förra veckan.allt mellan 900-2000 har jag fått som pris hitills olja+gas+packbox är väl det vanligaste vid renovering.

skruvandet i säg är inte så jävla märkvärdigt men ska man få tag i nån med kvävgas kan man lika gärna lämna bort resten också.
kolla med närmsta crossklubb vart dom lämnar, finns ofta nån där som har en gasflaska och renoverar på fritiden

Pratade med en cross duktig kille och han sa att säkerligen räckte med att bara fylla på gas, då jag inte sett nåt oljelekage ifrån dämparen.
Visserligen är det ju bättre o renovera hela dämparen på en gång, men det är ju en gammal hoj o ska inte ha den så länge, ska köpa nåt nyare 02 och uppåt är tanken, blev helt såld på endurokörningen i förrgår. :D

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Pratade med en cross duktig kille och han sa att säkerligen räckte med att bara fylla på gas, då jag inte sett nåt oljelekage ifrån dämparen.
Visserligen är det ju bättre o renovera hela dämparen på en gång, men det är ju en gammal hoj o ska inte ha den så länge, ska köpa nåt nyare 02 och uppåt är tanken, blev helt såld på endurokörningen i förrgår. :D

När gasen "försvann" på en kompis bakdämpare så var det komp dämpningen som nästan försvann helt. Upplevdes inte som att den stutsade fram utan att den bottnade hela tiden.
Har du ställt in häng och dämpningen på den? har du testat att justera nått på komp o retur för att se om de blir bättre?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Duktig cross kille?

Har gasen ""tagit"" slut så har den ju läckt ut av en anledning.

Riv ner och gör ett oljebyte / rengöring iaf. om nu tätningarna skulle vara hela.

På min Rm 250 -06 "skar" bakdämparen på ett heat när jag fortsatte heatet trots att den läckte.

Sen märks det ju direkt att returen försvinner, helt okörbart.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Kanske duktig på att köra men uppenbarligen inte tekniskt duktig.
Oljan i bakdämparen brukar hålla runt 50 timmar för mig sedan måste den bytas ut. Oftast tappar oljan sin funktion att inte skumma och skum består mest av luft så dämpningen försvinner. Till en början bara när dämparen blir varm. Oftast märker man att oljan börjar bli dålig för att man tvingas dra åt justerskruvarna hårdare successivt.

Jag har aldrig behövt byta tätningar men risken finns ju att din dämpare körts totalt tom på olja och slitit sönder allt och då bör du nog se dig om efter en bättre beg dämpare.

Byta olja och gas i bakdämparen är lätt. Töm först ut all gas. Ta bort fjädern. och montera isär dämparen. rengör allt, fyll olja och montera ihop dämparen. Lufta och fyll på lite mer olja. Montera till sist tillbaka fjädern. Tag därefter dämparen till din handlare och be honom fylla gas. Det brukar kosta mellan 0 kr och 100 kr.

Hammarslag

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Husaberg 650cc
När gasen "försvann" på en kompis bakdämpare så var det komp dämpningen som nästan försvann helt. Upplevdes inte som att den stutsade fram utan att den bottnade hela tiden.
Har du ställt in häng och dämpningen på den? har du testat att justera nått på komp o retur för att se om de blir bättre?

Ja det var min tanke med att nån packning hade gått för gasen måste ju läcka ur nånstans.
Jag har inte ställt in ett dugg på crossen, kan inte ett dugg om stötdämpare till crossar.
Som sagt den studsar gärna fram, som att köra med enbart en fjäder utan dämpare dvs.
Hmm vill ju inte lägga allt för mycket pengar på en gammal 93a heller, gissar att dämpare är dyra o köpa

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Till en så där gammal cross kan det väl nästan vara billigare köpa en fungerande begagnad än att renovera den.

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Ja det var min tanke med att nån packning hade gått för gasen måste ju läcka ur nånstans.
Jag har inte ställt in ett dugg på crossen, kan inte ett dugg om stötdämpare till crossar.
Som sagt den studsar gärna fram, som att köra med enbart en fjäder utan dämpare dvs.
Hmm vill ju inte lägga allt för mycket pengar på en gammal 93a heller, gissar att dämpare är dyra o köpa

Om du kommer förbi med crossen nån dag så kan jag hjälpa dej med hur du ställer in häng mm o känna om det verkar som gasen har försvunnit.
Är nog enklare än att "gissa" på nätet när man inte vet hur den känns.

Hammarslag

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Husaberg 650cc
Till en så där gammal cross kan det väl nästan vara billigare köpa en fungerande begagnad än att renovera den.

Ja det var min tanke med, blivit rek GasGas 250cc verkar vara trevliga cyklar och inte speciellt dyra heller.
Ja menar köpa nån grej här o där m.m till hojen kostar ju flis o man lär snabbt hamna på en 4-5 tusen iaf ? hjullager behövs bytas det glappar därbak.

Hammarslag

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Husaberg 650cc
Om du kommer förbi med crossen nån dag så kan jag hjälpa dej med hur du ställer in häng mm o känna om det verkar som gasen har försvunnit.
Är nog enklare än att "gissa" på nätet när man inte vet hur den känns.

Ja det vore superschysst!, den andra kunniga meken kanske inte var så kunnig trots allt var bara vad jag hörde ifrån andra.
Jag pratade med johan nyss så nu vet/minns jag vem du är.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag menade iofs bara stötdämparen. :) Men det kan ju hända att det skulle kunna gälla hela hojen också. :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy