Stötdäpare,bak ZX6R

Bill G

"A tribute to Goatse"
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM
Stötdämparen bak känns alltför mjuk och svampig. Jag vred på skruven på gasbehållaren men absolut inget hände,det blev varken hårdare eller mjukare.
Har gasen läckt ut? Eller tar den slut efter ett tag? Går den att fylla på? Isf vem gör det? Måste jag byta HELA dämparn annars?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bill G skrev:
Stötdämparen bak känns alltför mjuk och svampig. Jag vred på skruven på gasbehållaren men absolut inget hände,det blev varken hårdare eller mjukare.
Har gasen läckt ut? Eller tar den slut efter ett tag? Går den att fylla på? Isf vem gör det? Måste jag byta HELA dämparn annars?

Ja, det låter som gasen har läckt ut eller nåt sånt.
Har du tur går den att renovera. Wemi har kanske koll på det, hör med dom.

www.wemi.nu

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bill G skrev:

Du var på och ändrade kompressionsdämpningen. Hur mycket (antal klick/varv) ändrade du (av totalt hur många klick/varv).

Om du vill ha den styvare skall du skruva IN skruven (medurs). Vill du ha den mjukare skruvar du åt andra hållet.

Sedan har du en skruv längst ner på dämparen (under fjädern) som du justerar returdämpningen med. Om den är ställd för mjuk kommer hojen att kännas gungig som en amerikanare av äldre snitt, alt. slå i toppen varje gång den fjädrar ut.

Har man för mycket returdämpning kommer hojen att kännas stum eftersom fjädern aldrig hinner fjädra ut innan nästa gupp kommer, vilket får till följd att fjädern "sätter sig".

Du har rätt i att det är gas i behållaren som du har skruvat på och JA gasen kan läcka ut. Om så har skett så går det kanske att täta gasläckan och fylla på med mer gas. För om dämparen i övrigt är ok är det synd att kassera den. En ny dämpare är dyr, om man skall ha bra prylar.

Kolla först om du kan få till någon som helst respons på justeringsskruvarna innan du funderar på byte/renovering!

// Niklas

Bill G

"A tribute to Goatse"
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM
Avarage skrev:
Du var på och ändrade kompressionsdämpningen. Hur mycket (antal klick/varv) ändrade du (av totalt hur många klick/varv).

Du har rätt i att det är gas i behållaren som du har skruvat på och JA gasen kan läcka ut. Om så har skett så går det kanske att täta gasläckan och fylla på med mer gas. Kolla först om du kan få till någon som helst respons på justeringsskruvarna innan du funderar på byte/renovering!

// Niklas

Jag vred först in den 7 klick. Sen sju+sju klick åt andra hållet. Inget händer åt nåt håll!. Vred sen in den max och får forfarande ingen hårdhet i dämparen. Den undre skruven har jag inte provat att skruva på men ska göra det vid tillfälle.

Men hur hittar man eventuell läcka?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Den andra dämparen då? :confused:
Mindre Pizzaförtäring? :lol

Bill G

"A tribute to Goatse"
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM
Tysken skrev:
Den andra dämparen då? :confused:
Mindre Pizzaförtäring? :lol

Ahh, der Deutsche! Kein Problem, erhielt ich neue Unterwäsche, die weg vom schlechtesten Donner mach's gut sollte! :arsele

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Bill G skrev:
Ahh, der Deutsche! Kein Problem, erhielt ich neue Unterwäsche, die weg vom schlechtesten Donner mach's gut sollte! :arsele

Ich sehe, also haben Sie Scheißen in Ihren Hosen noch einmal. :lol

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...