Stövlar/kängor - Fail-safe - Vilka?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vill ha ett par helveteskängor att skrota runt i, snickra, elda, traska runt i lervälling/pölar o.s.v.. Funderade i banor att brandmän torde ha rediga doningar, hittills hittat ungefär en kandidat:

http://www.jollyscarpe.com/eng/ (klicka på "fire fighters" och sedan på de i mitten)

jolly-evo-ii-1314994041.jpg

Den verkar ju hyffsat badass och enda frågetecknen är väl vikt och tåhättan som det står "200 Joule EN 12568" vilket inte säger så mycket om kompression och vad den klarar på den punkten.

Arbesko har en känga som här ok specad förutom noll i sågskydd så den faller bort tyvärr. Där specas tåhättan "200 Joule Kompression 15000 Newton" (ca 1529kg) "EN 345 / EN ISO 20345".

Visst kan man ha en "dojja" för varje ändamål, känga, sågstövel etc. men tanken var att ha det smidigt med en optimal för flera ändamål även om det kommer att innebära extra vikt i vissa sammanhang.

Några tips? Kanske någon brandman eller annan grovis med erfarenhet på forumet? =0)

• Bekväma och förhållandevis lätta
  • Bra grepp
  • Vattentäta
  • Värmetåliga/stå sig bra mot eld/glöd
  • Spiktrampskydd
  • Sågskydd
  • Tåhätta som gärna får stå pall mot en häst
  • Snörning som tål det mest (köpa separat går bra)

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Glöm kängor med sågskydd, dom är onödigt klumpiga.
Vill du ha med sågskydd så kolla på miendl woodwalker pro!

Jag har ett par kängor från Swedol som fixar allt utom sågskyddet. AK-80128.jpg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har kört Sievi, Arbesko, Meindl och fler som jag inte kommer ihåg namnet på.

Jag fick hem mina nya Stihl-kängor igår, Worker S3 och de har jag som snickarskor. Grymt sköna och varma, lite väl varma än så länge innan snön slår till. 1200:- är de värda.
Men de har en värstingkänga, ADVANCE GTX. Det var slut på min storlek då jag skulle beställa den, det verkar vara den mest kompletta kängan jag har sett hittills.
Vattentät, säkerhetsklass 2 (Meindl har sk1= sämre), sågskydd, vettig snörning mm.

3000:- i Sverige, köper du den i England kostar den drygt 2000:-.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Glöm kängor med sågskydd, dom är onödigt klumpiga.
Vill du ha med sågskydd så kolla på miendl woodwalker pro!

Jag har ett par kängor från Swedol som fixar allt utom sågskyddet.

Kool! Swedol hade lite olika, även med sågskydd, kan man svänga förbi och provstövla för att känna på hur vikten känns =0)

Men de har en värstingkänga, ADVANCE GTX.

Säkert kanon men den är för låg, behöver lite mer höjd då blöta fötter suger.. bokstavligen ;)

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag kör Sievi GT7 S3. Dom har funkat riktigt bra och efter två års HÅRD användning så är det lite skador på skinnet över hättorna men dom är fortfarande 100% vattentäta.
Måste man ha sågskydd så är det bättre med en separat stövel för de tillfällena, inte värt vikten/klumpigheten till vardags.

För mig är det ett måste med dragkedja för att smidigt komma i/ur kängorna. Jag använder mina till ALLT utom finare tillställningar.

Finns på Swedol, rea just nu. Funderar på att köpa ett par till för att ha ett par finkängor och ett par med lite mer rustik yta.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag kör Sievi GT7 S3. Dom har funkat riktigt bra och efter två års HÅRD användning så är det lite skador på skinnet över hättorna men dom är fortfarande 100% vattentäta.
Måste man ha sågskydd så är det bättre med en separat stövel för de tillfällena, inte värt vikten/klumpigheten till vardags.

För mig är det ett måste med dragkedja för att smidigt komma i/ur kängorna. Jag använder mina till ALLT utom finare tillställningar.

Finns på Swedol, rea just nu. Funderar på att köpa ett par till för att ha ett par finkängor och ett par med lite mer rustik yta.

Har nött ner ett par sådana, ett par utav föregångaren som jag inte minns om den heter samma eller ej.
Använder dom som jaktkängor, skogsarbetarkängor och gå med hunden kängor. När jag nött ner mönstret på sulorna efter 4år märktes det att dom blev stötiga i sulan(ihop med åren såklart). Slog till på ett par nya och dom är lika sköna men värmen är sämre. Nåja dom går ju nu för andra året och jag behöver bara hålla ut 2år till sen är det dags för nya igen.
Dragkedja är kanon, då kommer man snabbt i och ur. Då använder man dom konstant, för vem orkar snöra?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Var faktiskt förbi Swedol igår och spana in vad som fanns inne, den enda sågskyddskängan jag hitta stod det EM Original på samt Jalas på innersulan. Viktmässigt och stelheten kändes inte som något större problem men passformen var knappast glappfri = fail, testade åtminstone två storlekar.

Ser väl inte bättre ut än att det lutar åt en skyddskänga utan sågskydd kanske och ev.. GT7 verkar inte fy skam men i det fallet är nog Arbeskos även en god kandidat, får se om jag kommer över att prova den.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag kör sievis kängor och arbetsskor, de har bredare modeller som passar mina fötter skitbra. :D Att de räcker rätt länge är ju en trevlig bonus, och de värmer rätt bra med, är vattentäta och allmänt slitstarka och bra. :tummenupp
Får ta och ge mig av till Swedol snart och byta mina gamla som är alldeles för dåligt med mönster kvar på så de är hala som fan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Meindl Performance, duger lika bra i skogen som till piketen.
Sådana har jag och kan man köpa tyskt skall man göra det

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...