Stackars tös....

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Iofs så vet man folk som bytt namn till "shorty" eller liknande. Undrar hur många som kallar såna till arbetsintervjuer.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Foss skrev:
Ok, kan ju passa på att "namedroppa" lite;

Ja, skynda dig om du skall namedroppa. I det här fallet blir det snart svårare! :rofl

Jag vete sjutton, jag hoppas intensivt att de inte bryr sig om efternamn... även om jag väl tror att mer än några i position att anställa folk faktiskt gör det. Däremot är jag övertygad om att många drar sig för att anställa någon som inte pratar svenska väl. Med "väl" menar jag här med ett fullgott ordförråd och inklusive nyanserna i språket men inte nödvändigtvis utan brytning.

Kommunikation är trots allt väldigt, väldigt viktigt i de flesta kvalificerade yrken. Dåligt språk i en rapport eller missförstånd i det dagliga arbetet kostar. Jag har jobbat med väldigt duktigt folk som hade problem med språket och det kan fort bli enormt jobbigt, bara genom kommunikationsproblem och missförstånd som uppstår. Hur många procents invaliditet ger det att tappa talförmågan, bara som en referens på hur viktigt det talade språket anses vara från officiellt håll?

Tanken går till killen som stämde SJ för diskriminering eftersom han inte fick ett jobb som tågvärd. Eftersom språket nämndes som motivering av SJ fick han chansen att demonstrera att han talade bra nog (vilket han och DO tydligen ansåg) genom att göra ett utrop typiskt för en tågvärd. Det var helt obegripligt, även utan förvrängning genom högtalarsystemet i ett tåg... jag hade inte velat få information om vilket håll jag skall gå för att hitta rätt tåg innan det åker via honom... eller till läkaren jag hamnade hos som inte förstod vare sig svenska eller engelska.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
ft skrev:
eller till läkaren jag hamnade hos som inte förstod vare sig svenska eller engelska.

Förra gången så var jag hos en dansk, fattade inte mycket förutom att dom skulle skära så jag satte mig och väntade tills det var klart, sen fick sköterskorna på distriktet förklara lite mer. Nu hade jag en polack fast han pratade ganska bra. Skumt att vårdcentralen i älvsbyn har 90% utländska doktorer.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024