Standard däckstryck, Sportsmart?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har läst i flera (av måna) däckstryckstrådar om rekommendationer från tillverkare. Nu undrar jag om någon vet var jag hittar dessa när det gäller dunlop?

Jag hittar ingen info på nätet gällandes Sportsmart på gata/bana.

Mest akut nu är rekommenderat gattryck. (tog ur lite inför bankörning i helgen, och nu vet jag inte hur mkt det ska vara som standard :huvet )

(jag har tolkat tidigare inlägg som att tillverkarna ska ha nån sorts rekommendationstabell, men jag kan ju ha missuppfattat detta)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kör med det tryck du tycker passar dig.
Ett bra utgångsläge är 2,3 resp 2,7 (min högst pers åsikt dock).

ja exakt,, det är nåt sånt jag hade fundering på.. men undrade mest vart de där tabellerna finns som folk brukar hänvisa till.. (om dom finns).
 

Salle1428

#3520
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
På gata så är det tillverkarens rekomendationer som är bäst. Kolla i manualen för din hoj. 2,3 fram 2,5 bak typ.
Gatdäck på bana så gäller i princip samma förhållande. Här är det viktigt att kolla vad tillverkaren rekomenderar.
I ditt fall skulle jag snacka med Patrik på http://www.swt-racing.com/

ja exakt,, det är nåt sånt jag hade fundering på.. men undrade mest vart de där tabellerna finns som folk brukar hänvisa till.. (om dom finns).
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Igår försökte en nasare kränga på mig Sportsmartdäck med löfte om att allt jag kört tidigare skulle kännas b. Hur är eran erfarenhet, ni som kört däcket?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag beställde precis mitt första sportsmart.. Ska bli kul att se hur det håller när det börjar svänga!
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Tog min första testrunda på Sportmax igår.

Idag ska jag kolla däcktrycket för det är extremt lättsvängt, höll på att lägga omkull mig i första rondellen, lite för lätt kanske... Zx10an va ju inte direkt trögstyrd innan heller...

2,5 fram och 2,9 bak?
Hur långt kan man gå ifrån det om det behövs?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tog min första testrunda på Sportmax igår.

Idag ska jag kolla däcktrycket för det är extremt lättsvängt, höll på att lägga omkull mig i första rondellen, lite för lätt kanske... Zx10an va ju inte direkt trögstyrd innan heller...

2,5 fram och 2,9 bak?
Hur långt kan man gå ifrån det om det behövs?
Behövas för vad? Däcket är ju byggt för ett visst däcktryck och fungerar självklart bäst när man har just det trycket.
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
La på mitt sprotmax sportsmart.. den 8 maj....
kört 100 + mil med det....

En bankörning på sviestad... en kväll...
Är grymt nöjd med fästet....

På bana gäller 1,9 bak och 2,1 fram. Däcket har en stomme som klarar av de lägre däckstrycken .....

Jag frågade en av instruktörerna då det tuggat sig lite efter första passet.... sänkte trycket... o vipps inget tuggande på kanterna...
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Behövas för vad? Däcket är ju byggt för ett visst däcktryck och fungerar självklart bäst när man har just det trycket.

För att få bort vingligheten... Det känns lite som att köra på ett cykeldäck (stabiliteten alltså) dvs, väldigt smalt.

Måste kolla så jag verkligen har rätt däcktryck.

Varför har man mer tryck i framdäcket, gentemot bakdäcket på bana jämfört med landsväg?

Gata - 2,5 fram & 2,9 bak.
Bana - 2,1 fram & 1,9 bak.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att få bort vingligheten... Det känns lite som att köra på ett cykeldäck (stabiliteten alltså) dvs, väldigt smalt.

Måste kolla så jag verkligen har rätt däcktryck.

Varför har man mer tryck i framdäcket på bana jämfört med landsväg?

Gata - 2,5 fram & 2,9 bak.
Bana - 2,1 fram & 1,9 bak.

Öka fästet (dvs anläggningsyta) på bana.

Igår försökte en nasare kränga på mig Sportsmartdäck med löfte om att allt jag kört tidigare skulle kännas b. Hur är eran erfarenhet, ni som kört däcket?

Det bästa jag testat hittills av dunlop, pirelli, michelin, bridgestone, metzler och avon.

Bra feedback, utmärkt fäste, lång hållbarhet och i det avseendet även prisvärt.

Dock har jag endast kört det på 1000cc v-twin.
 
Last edited:

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Ursäkta en ännu dummare fråga då men varför kör man inte alltid med högre däcktryck fram än bak?

Det som gäller på bana borde väl logiskt gälla på gata oxå, förutom det lägre däcktrycket?

Dvs, Varför har man högre däcktryck fram än bak, på bana, gentemot gata?
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
För att få bort vingligheten... Det känns lite som att köra på ett cykeldäck (stabiliteten alltså) dvs, väldigt smalt.

Måste kolla så jag verkligen har rätt däcktryck.

Varför har man mer tryck i framdäcket, gentemot bakdäcket på bana jämfört med landsväg?

Gata - 2,5 fram & 2,9 bak.
Bana - 2,1 fram & 1,9 bak.

Vingligheten kan vara att du gått från en rejäl touringplatta till ett däck med rätt profil. Så ge det lite tid innan du ändrar trycket.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Vingligheten kan vara att du gått från en rejäl touringplatta till ett däck med rätt profil. Så ge det lite tid innan du ändrar trycket.

Från Metzler M3 till Sportsmart gick jag. Sportsmart är ju helt klart spetsigare och jag ska ta en långtur idag tänkte jag...
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Ja kör gata med sportsmart
2,5 fram
2,9 bak

E d en riktigt varm sommardag och ja vill köra lite mer aktivt så sänker ja trycket något.
2,3 fram
2,6 bak
ca...

SPORTHOJ's gissningslek är igång som vanligt: :rolleyes:

Sportsmart gata: 2.3fram, 2.5bak (om man lastar mycket/passagerare för lång färd 2.5fram, 2.9bak)

Sportsmart bana: 2.1fram, 1.9bak!!

Ha en bra dag!!:krama

de va du som fick mig o köpa sportsmart =)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är inne på min andra säsong på Sportsmart nu, fantastiskt bra däck som till skillnad från de flesta andra gatdäcken klarar av att köra med låga tryck på bana.

Man sänker på bana för att det blir varmare i däcket och då ökar ju följdaktligen trycket enligt allmänna gaslagen. Varmtrycket på bana skall ju motsvara varmtrycket på gata (så att säga) för att hojen skall kännas neutral och ha förväntat uppträdande.
Om däcket på gata har 2,9 i kalltryck vid 20 grader asfalt så kommer trycket att vara ca 3,1 vid 40 graders däcksvärme. För att då få ungefär samma tryck på bana med däcksvärme 80 grader så är det bara att räkna ut hur mycket det skall sänkas.
Tänk också på att däcktemperaturen inte är konstant. Det kan skilja 10 grader även mellan en kort raka och en sväng.

Hojarna har ofta lite olika tryck rekommenderat av tillverkaren. Japsarna skall ju oftast ha 2,5 fram och 2,9 bak medans t ex KTM skall ha 2,5 fram och bak så gå inte bara på vad däcksnasaren säger. Det kan skilja lite och det finns oftast en anledning...
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
För att klargöra: SPORTSMART samt andra däck mår bästa va just 2.3 i fram respektive 2.5 bak

Furstenhoff!

På gata 2,3 fram & 2,5 bak
På bana 2,1 fram & 1,9 bak

Blir bakdäcket såpass mkt varmare på bana att det motiverar lägre tryck bak än fram, gentemot gatkörning?

Eller varför har man annars lägre tryck bak än fram, på bana?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top