jpe70
Twinverkstan
Nja.... På bana prioriteras grepp vid stora nedlägg på ett annat sätt än på gata, där livslängd räknas in mer. Lägre tryck ger större kontaktyta men även större slitage och ett vingligare däck vid körning rakt fram. Slitaget är underordnat grepp på banan, och vingligheten kompenserar man till viss del genom högre temperatur men även genom att mestadels gå antingen på acceleration eller avslag/broms. På vägen är det jämn fart på ett annat sätt.Det som gäller på bana borde väl logiskt gälla på gata oxå, förutom det lägre däcktrycket?
Dvs, Varför har man högre däcktryck fram än bak, på bana, gentemot gata?
Bakdäcket utsätts för större krafter på banan då man ger mer gas vid större nerlägg och tjänar således mer på större kontaktyta. Framdäcket ska egentligen bara bromsa och påbörja sväng och har ett större behov av att hålla formen?
Påfrestningarna vid normal körning på landsväg är inte så stora, temperaturen är oftast lägre och däcken behöver större stabilitet för den rakare körningen. Det extra greppet behövs inte och få skulle köpa däck som tog slut på 150-200 mil. Man kan anta att det också är viktigare att ta hänsyn till viktfördelningen på en mc i fart eller med lätt acc, största belastningen ligger bak varför högsta trycket ska vara där. Eller tänker jag fel?
Detta utan att ta med konstruktion i det hela, vilket påpekats tidigare här ovanför. Jag reserverar mig för felaktigheter i resonemanget, för det är vad det är. Inte fakta utan ett rent resonemang, mer eller mindre byggt på logik...
Men åter till ämnet...
Last edited: