Standard däckstryck, Sportsmart?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det som gäller på bana borde väl logiskt gälla på gata oxå, förutom det lägre däcktrycket?

Dvs, Varför har man högre däcktryck fram än bak, på bana, gentemot gata?
Nja.... På bana prioriteras grepp vid stora nedlägg på ett annat sätt än på gata, där livslängd räknas in mer. Lägre tryck ger större kontaktyta men även större slitage och ett vingligare däck vid körning rakt fram. Slitaget är underordnat grepp på banan, och vingligheten kompenserar man till viss del genom högre temperatur men även genom att mestadels gå antingen på acceleration eller avslag/broms. På vägen är det jämn fart på ett annat sätt.

Bakdäcket utsätts för större krafter på banan då man ger mer gas vid större nerlägg och tjänar således mer på större kontaktyta. Framdäcket ska egentligen bara bromsa och påbörja sväng och har ett större behov av att hålla formen?

Påfrestningarna vid normal körning på landsväg är inte så stora, temperaturen är oftast lägre och däcken behöver större stabilitet för den rakare körningen. Det extra greppet behövs inte och få skulle köpa däck som tog slut på 150-200 mil. Man kan anta att det också är viktigare att ta hänsyn till viktfördelningen på en mc i fart eller med lätt acc, största belastningen ligger bak varför högsta trycket ska vara där. Eller tänker jag fel?


Detta utan att ta med konstruktion i det hela, vilket påpekats tidigare här ovanför. Jag reserverar mig för felaktigheter i resonemanget, för det är vad det är. Inte fakta utan ett rent resonemang, mer eller mindre byggt på logik... :rolleyes:

Men åter till ämnet... :tungan
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Man kan anta att det också är viktigare att ta hänsyn till viktfördelningen på en mc i fart eller med lätt acc, största belastningen ligger bak varför högsta trycket ska vara där. Eller tänker jag fel?

Nä, du tänker rätt!
Både moment och viktfördelning ökar med ökad fart.

Mats
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En massa text....

Självklart så har du en poäng där Patrik och precis som alltid så roterar världen kring en massa teorier. Jag har till exempel i väldigt många år, alldeles för många faktiskt, lyssnat på goda råd av bland annat däcksnasare (dock andra däcksnasare än du PF:)) och jag har kört enligt dessa råd och det har kostat mig mängder av däck (på bana då, det är det vi i första hand pratar om här)
De råd som jag alltid har fått är att sänka trycket till precis de värden du rekommenderar och jag får som resultat att det däcket slits väldigt mycket. För några år sedan så började jag fundera på detta ur en mer praktisk synvinkel, jag ifrågasatte helt enkelt dessa värden.

Sedan tre fyra år så har jag börjat köra på det av tillverkaren rekommenderade trycket och så har jag meddelst däcktemp, både efter men även under körning med sensorer räknat på tryck och värme och i alla dessa fall så har jag sänkt lufttrycket på bana med 0,4 till 0,5 ca... och märkligt nog så har jag inga problem längre med slitaget. Mina däck håller 50-75% längre tid och jag har inga problem med fästet.

Förra sommaren så skulle jag testa det nya Michelin Power One och enligt en annan däcksnasare så rekommenderades 2,1 fram och 1,9 bak. Jag dubbelkollade även med Michelin och deras hemsida, där det stod precis samma sak. Jag tänkte att utveckligen går ju framåt så det kanske är läge att göra som de säger, sagt och gjort. Ner med tryck och ut på banan. 8 pass senare var däcket HELT kokat på höger sida, corden började titta fram vilket jag sällan lyckas med på bana.
Jag blev ju en smula less på detta och konsulterade sagda däcksnasare som tog kontakt med Michelin. Det slutade med att jag fick ett nytt däck. Jag körde då enligt min metod att inte sänka så mycket och det däcket höll i fyra bandagar, inga släpp eller andra problem.

Jag kommer nog fortsätta att köra på mitt sätt tror jag...:)

Edit: Jag kollade just på Dunlop och Michelins hemsida, de rekommmenderar bägge två 2,46, fram och 2,85 bak för gatåka, inte specat med passagerare eller hög fart eller andra villkor. Michelin rekommenderar uttryckligen att man skall gå på hojtillverkarens rekommndation, trots att varken Suzuki, Honda, KTM eller någon annan tillverkar däck.
Varför säger inte Dunlop att Sportsmart "mår bäst" av 2,3 och 2,5. Varför skriver inte Dunlop det på sin hemsida om det är så, varför bara berätta detta för sina däcksnasare?

Bara som info så betyder inte ordet "däcksnasare" i min bok något nedsättande, jag har full respekt för erat arbete och kunnande, en av mina bästa vänner är nasare. Jag säger däcksnasare med kärlek...:krama:)
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Självklart så har du en poäng där Patrik och precis som alltid så roterar världen kring en massa teorier. Jag har till exempel i väldigt många år, alldeles för många faktiskt, lyssnat på goda råd av bland annat däcksnasare (dock andra däcksnasare än du PF:)) och jag har kört enligt dessa råd och det har kostat mig mängder av däck (på bana då, det är det vi i första hand pratar om här)
De råd som jag alltid har fått är att sänka trycket till precis de värden du rekommenderar och jag får som resultat att det däcket slits väldigt mycket. För några år sedan så började jag fundera på detta ur en mer praktisk synvinkel, jag ifrågasatte helt enkelt dessa värden.

Sedan tre fyra år så har jag börjat köra på det av tillverkaren rekommenderade trycket och så har jag meddelst däcktemp, både efter men även under körning med sensorer räknat på tryck och värme och i alla dessa fall så har jag sänkt lufttrycket på bana med 0,4 till 0,5 ca... och märkligt nog så har jag inga problem längre med slitaget. Mina däck håller 50-75% längre tid och jag har inga problem med fästet.

Förra sommaren så skulle jag testa det nya Michelin Power One och enligt en annan däcksnasare så rekommenderades 2,1 fram och 1,9 bak. Jag dubbelkollade även med Michelin och deras hemsida, där det stod precis samma sak. Jag tänkte att utveckligen går ju framåt så det kanske är läge att göra som de säger, sagt och gjort. Ner med tryck och ut på banan. 8 pass senare var däcket HELT kokat på höger sida, corden började titta fram vilket jag sällan lyckas med på bana.
Jag blev ju en smula less på detta och konsulterade sagda däcksnasare som tog kontakt med Michelin. Det slutade med att jag fick ett nytt däck. Jag körde då enligt min metod att inte sänka så mycket och det däcket höll i fyra bandagar, inga släpp eller andra problem.

Jag kommer nog fortsätta att köra på mitt sätt tror jag...:)

Edit: Jag kollade just på Dunlop och Michelins hemsida, de rekommmenderar bägge två 2,46, fram och 2,85 bak för gatåka, inte specat med passagerare eller hög fart eller andra villkor. Michelin rekommenderar uttryckligen att man skall gå på hojtillverkarens rekommndation, trots att varken Suzuki, Honda, KTM eller någon annan tillverkar däck.
Varför säger inte Dunlop att Sportsmart "mår bäst" av 2,3 och 2,5. Varför skriver inte Dunlop det på sin hemsida om det är så, varför bara berätta detta för sina däcksnasare?

Bara som info så betyder inte ordet "däcksnasare" i min bok något nedsättande, jag har full respekt för erat arbete och kunnande, en av mina bästa vänner är nasare. Jag säger däcksnasare med kärlek...:krama:)


Ja kan inte mkt om däck men reagerar på en sak du skriver om tryck och passagerare lr xtra vikt...

Läs längst ner på sidan
http://www.dunlop.eu/dunlop_euen/mc/tyres/tyre_care.jsp

"**Please note: for any dual riding or fully loaded use, 0.3 bar must be added in all Dunlop rear tyres."
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan enklast beskrivas i ordet GARANTI!! :krama

Har som sagt kört Sportsmart på bana/gata under ett flertal tillfällen: med ett flertal olika set med mängder av olika däckstryck och fått klart bäst resultat me 2.3/2.5 på gata och ÖVERLÄGSET resultat på bana med 2.1/1.9 på bana!!:tummenupp

Ps!
Har ett flertal kunder som kör på våra rekomendationer som alla är mycket nöjda & kommer förvånatsvärt långt på däcken med just dessa tryckangivelser - men visst, även vi kan ha fel!!:krama
Ds!

Frågan i tråden var ju vad man kör som "standard" däckstryck med Sportsmart och svaret är att det varierar. På gata är vi väl ganska överens om att det är tillverkarens uppgifter som gäller eftersom både hojtillverkare och Dunlop är hyggligt överens.
På bana är det ju mer varierat och vi kan väl vara överens om att det finns flera varianter, vilket var just min poäng med det hela. Det är ju bra som förare att testa olika tryck och framförallt analysera slitage och försöka se skillnad på både att sänka och höja trycket.

Hojåkning är så komplicerat, både mentalt och enligt fysikens lagar, och det är bra att testa och ifrågasätta så kallade sanningar.
Jag frågar inte en Pro Superbike förare om vilken drevning eller fjädringsinställning han kör med, det är svar utan värde. I min bok är det samma sak med däck.

Däremot så tvivlar jag inte en sekund på att du har nöjda kunder Patrick:tummenupp
 

Johan_r

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-10R -06,SÅLD... GSXR 1000 -06
Lite OT kanske men jag har en gixxrer 1000 med metzeler racetec k1 fram och dunlope D208 bak. Framdäcket är lite stekta på sidorna och behöver bytas. Jag har sällan knät i backen men det händer. ska jag lägga på ett sportsmart fram? kommer det funka bra med mitt D208 bakdäck?.. spelar det någon roll att olika däck fram och bak.. hur ska man tänka här? Bakdäcket är ganska nytt men ska jag byta även det samtidigt som jag byter framdäcket och köra sportsmart både fram och bak för att få "balans"?

Många frågor kanske.. =)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En liten rapport efter 4 dagar på Kemora banan. Dunlop Sportsmart både fram och bak och jag körde med 2,1 fram och 2,2 bak. Hållbarheten är fantastisk, jag får säkert ut 2 bandagar till på bakdäcket, tre om jag vänder på det. Slitagemönstret är apelsinskal dvs helt perfekt, fästet är mycket bra. Räckte gott och väl för 1.19 tider (motsv 1.16-1.17 på Åsen)

Jag är supernöjd!:)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top