Standard fel, Volvo XC90 handbroms?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Besiktiga frugans bil och fick några nerslag :gnissla Handbromsen höger bak ville inte ta alls. Bilen är en automat så gissar att det är något som kärvar eller så är backarna slut. Men när jag väl river ner och felsöker måste jag laga den direkt, så tänkte höra om det är nån här som vet om det är nått "standard fel" som man kan förvänta sig och kanske förbereda med reservdelar?

sportbike

Guest
Du sköter dina bilar som du borde :)
Antingen har beläggen rostat fast eller också kärvar hävarmen på oket, eller vajern.
Låt ett proffs fixa det där, du bara sabbar den !!
Det är väl inte elektrisk handbroms på den va?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Du sköter dina bilar som du borde :)
Antingen har beläggen rostat fast eller också kärvar hävarmen på oket, eller vajern.
Låt ett proffs fixa det där, du bara sabbar den !!
Det är väl inte elektrisk handbroms på den va?

Vadå förstör den? :arsele Nädu här ska inte förstöras nått! :) Okej att den är lite mer känslig än det jag brukar meka men en kärvande handbroms ska jag nog klara :gnissla

Nä den är inte elektrisk..

*edit* skulle det komma fram på jobbet att jag lämnat bort min bil på lagning skulle jag bli mobbad till pensionen.. bara kavla upp armarna :gnissla

Last edited:

wille87

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
husaberg fs650
Det brukar normalt sett vara bromsmaterialet som släppt från backen, om du har årsmodell 03 eller 04 och under så finns det ingen justering på vajer utan sitter i pedalen och den måste nollställas som kan vara lite bökigt, för att få ditt dom nya backarna. På 04 och framåt sitter det justering på vajern till vänster om man tar bort sidopanel på tunnelkonsolen.

MVH jocke

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Det brukar normalt sett vara bromsmaterialet som släppt från backen, om du har årsmodell 03 eller 04 och under så finns det ingen justering på vajer utan sitter i pedalen och den måste nollställas som kan vara lite bökigt, för att få ditt dom nya backarna. På 04 och framåt sitter det justering på vajern till vänster om man tar bort sidopanel på tunnelkonsolen.

MVH jocke

Så bromsbackar är ett hett tips att införskaffa? Det är en -05 så ska väl va smidigt då :)

wille87

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
husaberg fs650
Så bromsbackar är ett hett tips att införskaffa? Det är en -05 så ska väl va smidigt då :)

Absolut, har materialt än inte släppt så kommer det. Så dit med nya backar och justera upp det så blir det kanon. Brukar inte vara några problem med kärvade wire eller hävarmar.
Lycka till:tummenupp
mvh

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Det finns en ombyggnadssats till XC90 för just handbromsen, så ja det är ett standardfel på vissa bilar. Handbromsen har olika konstruktion beroende på chassinummer. Är mkt strul med det om bilen körs i salt, efter ombyggnad funkar det dock felfritt.

Det är bara vissa chassinr som är drabbade, om du vill kan du pm:a regnummer så kan jag kolla om din bil är drabbad. Jag jobbar på volvo nämligen.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Vanligt att handbromsen kärvar ihop på bilar med automatlåda - eftersom man aldrig vänder den.

Brukar gå att lösgöra och smörja upp men det är ett skitjobb.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Själv är jag glad att ngn skruvat fast en Volvo i ändan på handbromswiren, men varför drömmer jag om en M-B E55 AMG kombi -06?

wille87

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
husaberg fs650
Det finns en ombyggnadssats till XC90 för just handbromsen, så ja det är ett standardfel på vissa bilar. Handbromsen har olika konstruktion beroende på chassinummer. Är mkt strul med det om bilen körs i salt, efter ombyggnad funkar det dock felfritt.

Det är bara vissa chassinr som är drabbade, om du vill kan du pm:a regnummer så kan jag kolla om din bil är drabbad. Jag jobbar på volvo nämligen.

Är inte det på dom tidigare modellerna upp till o3 eller 04, det händer är att den inbyggda justering i pedalen ligger på för mycket och sliter ut h-backarna i förtid.Man ska då byta vajrar och pedalen med en ca kostnad på 6-8 tusen,, dom flesta kunderna brukar avstå:D Byt backar och var glad!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024