Stanna efter väjningspliktsmarkering

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Fortsätter på en annan fråga istället för att skapa en tråd.

Vid röd trafikljus och man stannar och ska till vänster, stannar man ju innan övergångsstället, när det blir grönt så ska man vänta på trafiken som åker rakt fram.
Åker man fram och väntar efter övergångsstället eller står kvar innan?

Med bil kör man ju oftast fram och väntar.

Tänk att bilden har en massa trafik och på motsatt riktning så kommer det bilar som ska rakt fram.
Samt att grön vänsterljus inte finns.

Tack på förhand
 

Bifogat

  • Screenshot_20220405_202415.jpg
    Screenshot_20220405_202415.jpg
    649.6 KB · Visningar: 4

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Åker man fram och väntar efter övergångsstället eller står kvar innan?
Skulle du stå kvar vid trafikljuset trots grönt skulle du nog bli stoppad och få blåsa. De få undantagen vore möjligen om du möter ett begravningsfölje eller militärkonvoj och inser att det hinner slå om till rött innan det är passerat.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Det finns en aktiv inriktning i svensk modern trafikplanering att bygga in osäkerhet, för då sjunker hastigheten. I teorin.

Japp. Det hela är så oerhört cyniskt att det låter som något hämtat ur fantasins värld, men tyvärr alltså helt sant.

Med precis samma tankesätt behövs inte ens ett körkort.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Japp. Det hela är så oerhört cyniskt att det låter som något hämtat ur fantasins värld, men tyvärr alltså helt sant.

Med precis samma tankesätt behövs inte ens ett körkort.
Nej, och man skulle förbjuda vinterdäck, bälten, airbag, lane assist mm, men istället verkar ju allt gå mot stödsystem så att föraren bara behöver sitta och vänta på att något börjar blinka, och sen lista ut vad han/hon/den/det ska göra. Och myndigheterna verkar heja på det för allt dom är värda. Men det kanske är för att bilindustrin lobbar för det, och tvärs om, det kostar att bygga bra och säkra trafikmiljöer?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det finns en aktiv inriktning i svensk modern trafikplanering att bygga in osäkerhet, för då sjunker hastigheten. I teorin.
Har du månntro någon källa för mer läsning om vad det verkar något riktigt korkat?
Undrar just om man skulle designa cockpitlayout eller varför inte kontrollrumslayout i kärnkraftverk för att skapa inbygg osäkerhet? Nu har det visserligen blivit lite fel ibland men inte vad jag vet med avsikt iaf.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Har du månntro någon källa för mer läsning om vad det verkar något riktigt korkat?
Undrar just om man skulle designa cockpitlayout eller varför inte kontrollrumslayout i kärnkraftverk för att skapa inbygg osäkerhet? Nu har det visserligen blivit lite fel ibland men inte vad jag vet med avsikt iaf.

"Shared Space" kallas begreppet som ligger till grund för allsköns moderna otyg.


Ett direkt citat:
"Shared Space anses av en del vara ett framgångsrikt trafiksäkerhetskoncept. När en
situation känns osäker anser man att människor lockas att skärpa sin uppmärksamhet och färre trafikolyckor inträffar till följd av detta".
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
"Shared Space" kallas begreppet som ligger till grund för allsköns moderna otyg.


Ett direkt citat:
"Shared Space anses av en del vara ett framgångsrikt trafiksäkerhetskoncept. När en
situation känns osäker anser man att människor lockas att skärpa sin uppmärksamhet och färre trafikolyckor inträffar till följd av detta".
Då så, då kan man skippa belysning i tätort, sluta siktröja bredvid landsvägar och helt sluta med snöröjning :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
"Shared Space" kallas begreppet som ligger till grund för allsköns moderna otyg.


Ett direkt citat:
"Shared Space anses av en del vara ett framgångsrikt trafiksäkerhetskoncept. När en
situation känns osäker anser man att människor lockas att skärpa sin uppmärksamhet och färre trafikolyckor inträffar till följd av detta".
Så läskigt. Betyder det att en knarkare med förföljelsemani inte har något fysiskt som hindrar riktiga tokigheter?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
"Shared Space" kallas begreppet som ligger till grund för allsköns moderna otyg.


Ett direkt citat:
"Shared Space anses av en del vara ett framgångsrikt trafiksäkerhetskoncept. När en
situation känns osäker anser man att människor lockas att skärpa sin uppmärksamhet och färre trafikolyckor inträffar till följd av detta".
Fifan, på riktigt alltså.
Undrar just om det kunde vara ett bra koncept i anpassad form för, varför inte dykning, skytte om man anstränger sig lite, kanske man få in konceptet inom sjukvården också...

Köra mycket fortare borde ju rimligen också passa in i konceptet efter som det enligt gällande dogm skapar osäkerhet i och av sig självt.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top