Stark Varg & frågor kring endurohoj

kentskadad

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2025
Hoj
N/A
Tjena allihopa!

Jag är ny här och skulle behöva lite tips och råd från folk som vet vad dom snackar om.

Jag har varit så otroligt sugen på att börja köra hoj det senaste året och nu är det dags, flyttar äntligen till ett radhus i Februari och ska därför köpa hoj som kan stå hemma.

Jag har varit 100% inne på att köpa en Stark Varg sedan ett år tillbaka då den inte gör så mycket väsen av sig och att underhållningen verkar väldigt smärtfri. Men ju mer tiden gått har jag börjat tveka på deras 2 års garanti och hur bra dem verkligen håller både motor mässigt och batteri. Vet inte om jag är helt ute och cyklar men försökt hitta information gällande detta men INGEN pratar om det. Stark verkar hantera situationer med motorer och batterier som lägger av efter bara några timmar bra, men vad händer när garantin är över? Varken batteriet eller motorn eller drivlinan är ju speciellt billiga på deras hemsida. Så att köpa en hoj med 1års garanti eller mindre är ju helt galet riskabelt enligt mig?

Detta har då fått mig att ändra mig och är nu helt inne på att köpa en 250 4t och behöver därför era råd och tips för att göra bästa möjliga köp utan att kasta mina pengar i havet.

Jag har inte kört cross på över 15 år och senast körde jag en yz125 2t men skulle ändå kalla mig nybörjare då det var så längesedan jag körde.

Jag kollar blocket 25 gånger varje dag för att försöka hitta rätt hoj för MIG. Jag bor i en liten by i närheten av Värmland och min tanke är att åka så mycket hoj som bara möjligt, flera gånger i veckan gärna. Både på gata och skog samt grusvägar och bara glida runt på bakhjulet och bara njuta av att åka på två hjul.

Har besökt flertalet mc/cross butiker för att fråga så mycket som möjligt angående kolv byten och underhållning av hojen, svaret jag fått är att jag borde skaffa en enduro och inte en cross. Men jag är osäker då jag bara vill vara ute och köra så mycket som möjligt men ändå inte spendera alla mina pengar på underhållning och renoveringar. Jag är väl medveten om att det kostar att åka hoj och det är jag helt okej med, men vill ändå köpa något som håller ett tag då jag inte kan greja alls och kommer behöva lämna bort allt arbete.

Min budget är 50-60 tusen och vill köpa en hoj som inte har allt för många timmar på kolven då det skulle kosta runt 7000kr ink arbete att byta. Har tittat på allt som har med 250 4t att göra och gillar honda crf 250, men kan egentligen tänka mig det mesta sålänge motorn är fräch så jag kan köra minst 20-25 timmar utan något större ingrepp.

Hoppas ni kan hjälpa mig att komma fram till ett bra beslut som passar mig då jag är helt okunnig. Beklagar redan nu för stavfel och särskrivningar, har dyslexsi och läs och skriv svårigheter så har försökt beskriva mina frågor så gott jag kan.

MvH Kent
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Köp en enduro, passar bättre för allround körning med växellåda och effektregister/fjädring.
Underhållsmässigt är det ingen skillnad. X antal timmar ger x mycket service, oavsett cross eller enduro.
Enduron ska du försäkra, om nånting händer på en cross i skogen så är du rökt ekonomiskt. På en försäkrad enduro får du hjälp.
Blir du stoppad (vilket inte är troligt men iallafall) så kör du relativt lagligt, förutsätter försäkring och körkort.
En enduro har ett andrahandsvärde…

Beggad 250 4t är en handgranat som väntar på att brisera. Så mycket effekt ut så lite kubik kräver varvande, speciellt om du tänkt köra lite grusvägar, och varv är det som dödar motorn. En topp renovering på en 4-takt är kostsamt.

Jag hade köpt en 300 2-takt istället. Med insprutning. Så nära underhållsfri man kan komma och jag har själv haft 5 olika årsmodeller. Har bara bytt växellådsolja var 40:i onde timme förutom det vanliga underhållet med rengöring av hjul- sving- och styrllager, rengöra luftfilter och serva fjädringen när det behövs, som på alla skogshojar.

Om nånting händer så är det mycket billigare att renovera även om det såklart aldrig blir billigt…😊

Sen att det är mycket roligare med 2-takt är ju bara en bonus😄😄😄
 

kentskadad

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2025
Hoj
N/A
Tusen tack för ditt svar Niklas!

Mycket bra information och uppskattar det massor. Är alla enduro 5 växlade eller finns det även 6 växlade? Jag har inget mer än b kort just nu, men jag kan tänka mig att ta kort för mc om det skulle vara så.

När du säger att enduro har ett andrahandsvärde vad menar du då? att dom inte rasar i pris efter x antal timmar? Kan du snälla komma med lite förslag med olika 2t enduro hojar som jag kan hålla utkik efter vore uppskattat.

Jag är mest orolig att en 250 2t är för kraftfullt för mig, men jag har aldrig kört en så har ingen erfarenhet av det heller. Men känns nästan som att jag lika gärna kan börja med en vägreggad 125cc 2t då istället eller vad tror du?

2takts ljudet och lukten är det bästa, jag tänker mer på mina grannar, men är den reggad så får dom bara stå ut helt enkelt :D Helst hade jag velat ta hojen till jobbet också, som är 2-3 minuters körning ifrån min bostad, hade det fungerat på en 2t enduro?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Det är lite både och. "Alla" känner någon vars 250 4T fullständigt exploderat, konstigt nog har ingen upplevt det själv... Det är mycket skrönor, men det är tävlingsmaskiner som kräver regelbundet underhåll.

Har du ingen preferens på märke så spelar saker som vilka handlare du har nära och vad vänner som kan ge goda råd kör. Ingen märke är uppenbart "bäst". Som andra skrev så är enduro mer allround. Du har försäkring, det är lagligt att köra på gata (om du har kort) och de funkar ok för en nybörjare även på crossbanan. Din beskrivning at boende får det att låta som gott om öde skog där kanske ingen bryr sig om du leker. Jag rekommenderar dock att gå med i en klubb och hålla dig till enduroslingorna, då får du dessutom gott om vänner som kan ge råd.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Känns som det vettigaste för dig vore honda crf 300
Offroad/väg kapabel samt minimalt med underhåll dock ingen tävlings hoj men kan kanske vara ett alternativ
 

kentskadad

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2025
Hoj
N/A
Det är lite både och. "Alla" känner någon vars 250 4T fullständigt exploderat, konstigt nog har ingen upplevt det själv... Det är mycket skrönor, men det är tävlingsmaskiner som kräver regelbundet underhåll.

Har du ingen preferens på märke så spelar saker som vilka handlare du har nära och vad vänner som kan ge goda råd kör. Ingen märke är uppenbart "bäst". Som andra skrev så är enduro mer allround. Du har försäkring, det är lagligt att köra på gata (om du har kort) och de funkar ok för en nybörjare även på crossbanan. Din beskrivning at boende får det att låta som gott om öde skog där kanske ingen bryr sig om du leker. Jag rekommenderar dock att gå med i en klubb och hålla dig till enduroslingorna, då får du dessutom gott om vänner som kan ge råd.
Tack för svar!

Känner igen det du skriver om skrönor, så man ska kanske inte ta allas ord allt för seriöst. Men min lokala crosshandlare sa att motorn belastas mer av "min typ av körning" mer än på bana. Enligt honom så när det är plan yta så tar det mer på motorn än om man kör bana.

Önskar jag kunde köra på bana men har flera knäskador och axelskador från min hockey karriär och vill inte skada mig det första jag gör. Enduroslingorna är absolut ett alternativ men tycker inte krypkörning och tuffa hinder är så kul, gillar mest att glida runt och köra bakhjul och pressa på grusvägar. Kommer absolut anmäla mig till någon klubb för att försöka hitta andra åker då det är tvär kul. Men prio nu är att bara få köpt hojen och ut och köra och känna glädjen.

Eds skottbacka MX ligger ca 5 minuters körnings ifrån min bostad så det är absolut ett alternativ, men är inte heller orolig för polisen, dom brukar vara här när det är raggar fest vissa lördagar, annars ser man dem aldrig. Skulle dom dyka upp så finns det tillräckligt med skog och vägar för att försvinna på nolltid.

Denna är något jag varit väldigt sugen på https://www.blocket.se/annons/skaraborg/honda_crf_250_inbyte_finans_fraktas/1002125234
Någon får gärna länka en bra enduro om ni finner någon som skulle passa mig. Jag kommer köpa en hoj nu i Februari så måste börja bestämma mig nu.
 

kentskadad

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2025
Hoj
N/A
Känns som det vettigaste för dig vore honda crf 300
Offroad/väg kapabel samt minimalt med underhåll dock ingen tävlings hoj men kan kanske vara ett alternativ
Tack för tipset, kollade nu och fanns enbart denna på blocket https://www.blocket.se/annons/jamtland/honda_crf300l_24/1001010489 och den ser ju förjävla tråkig ut enligt mig. Tycker ni det är bättre att köpa något privat som är äldre och för en mindre peng, eller att köpa en från firma med årsmodell 2020+ med få timmar som första hoj?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Honda CRF 300 orkar knappt spinna loss på löst underlag. Det är en myshoj att tuffa omkring med.

Går inte att jämföra alls.


Mvh
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
För "...pressa på grusvägar" vill du ha betydligt mer pulver än vad hojarna som nämnts i denna tråd erbjuder. Precis som ething konstaterar oavn.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
skulle behöva lite tips och råd från folk som vet vad dom snackar om.
Först vill jag bara säga att det finns flera här som vet vad dom snackar om, så du har kommit till precis rätt forum. Själv vet jag bara vad jag snackar om när jag snackar om sånt jag upplevt, vilket inte är så där jättemycket ännu då jag bara hållt på med motorcyklar i ca 4-5 år.

🔺 Så ta mina tips med en nypa salt!

Börja med att ta hojkort, helst "A". Då får du hyra Harley på Tenerifa och ha jättekul. Samt får du lagligt pendla till jobbet på din hoj och dra ut på långa äventyr genom europa och hela världen.

Blocket är fullt med hojar av olika slag. Idag hade jag nog köpt begagnat 250-500 cc, vägreggat så att du kan/får köra överallt. För köra måste du, mycket och ofta, och bekanta dig med fysiken och hojen. Jag började på enduroskola i Tuvängen ganska tidigt, och sedan drog ödet mig hit till Sporthoj. Jag har 5 hojar idag och experimenterar fortfarande med vilken hoj som är "rätt". Vad jag lärt mig är att det inte finns EN hoj för allt, utan det finns en hoj för det du vill göra just idag, och veckan har ju 7 dagar, så 7 ..

Stark Varg är jag osäker på. Verkar mest vara en farlig leksak, en tävlingsmaskin, som ännu är lite för exklusiv för ett bekvämt ägande till vardags. Den måste ju laddas, sånt tar tid. Och batteriet sitter alldeles för korkat till, alltså inte som att byta batteri i en rc-bil, eller ens ha med sig ett extra batteri i ryggsäcken. Hittade detta klipp på tragglandet.

Din budget låter helt OK. Jag tror du hittar en duglig hoj under dom pengarna. Och nu när jag hör hur dom duktiga killarna pratar om 2-taktare vill jag också ha en, i alla fall att prova några veckor .. eller år. Dom luktar som sagt mycket gott, och jag har förstått att man kan reglera röken genom typen av olja man använder. Så där finns mycket att hämta om man gillar förbränning ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle vilja säga att 99% av alla fyrtaktare som exploderat har servats dåligt.
Och 100% av alla som hittat till mig därefter.

Jag vet några undantag, främst trimmade där varvstoppet höjts. Och så har det funnits några hojmodeller som helt enkelt varit problemföljda, tex 2004 kxf250/rmz250.

250f är en perfekt hoj för någon som haft uppehåll och vill köra cross eller enduro, väldigt lättkörda. På grusvägar är den väl så trött och gata är den egentligen totalt malplacerad med för lite effekt.
 

kentskadad

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2025
Hoj
N/A
Tack för alla grymma tips jag fått!!

Det verkar ju som att en 250 4t är för klen för mitt syfte och det var min tanke från början också. Vet inte om en 450 är 6 växlar men när jag kollar på Youtube på folk som som kör 250 4t så känns det som ALLA vill ha en extra växel eller mer krut. För när dom gasar lite mer så drar alla in kopplingen för det inte finns mer att hämta och det låter tvär tråkigt enligt mig.

Jag är inte ute efter en dödsmaskin heller, men att köpa en cross för 50k+ och sedan vara missnöjd med pulvret är inget jag vill uppleva heller.

Från början var jag totalt inställt på en 450 4t men alla säger att den är för tung och svår körd när man är "nybörjare" men nu börjar jag tveka på det också. Jag tänkte att en 450 blir bra och så får man vara lite lugnare på gasen till en början bara så man lär sig hojen och vad den har att ge. Det finns ju betydligt mer 450 än 250 på marknaden och dom verkar också lättare att sälja om jag inte har fel?

Att tillägga är att jag är väldigt intresserad på att köpa motard fälgar och däck att byta med när jag väl är sugen på mer gatkörning. En 450 reggad med skylt kanske är det jag söker ändå?

Jag är inte nybörjade på att köra hoj direkt, har bott i Malaga Spanien i 8år och kört 125cc av olika slag då jag får köra det på B kortet där.

Vad skulle ni säga är en bra 450 4t hoj till en vettig peng, årsmodell och antal timmar på motorn för att vara på den säkra sidan till en början.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Ff lite oklart vad du ska ha hojen till...

För "...pressa på grusvägar" är en modern 450 4-takt att betrakta som absolut minimum. Ska du åka längre turer, typ helgturer eller veckoturer så är du lätt uppe i 30-40 mil om dagen. Ska du bara "...pressa på grusvägar" hemmavid, som transport mellan skogsstigar (där du eg. inte ska köra alls...) och endurospår så har du helt andra behov. Du ska nog ta dig en ordentlig funderare på hur du kommer att använda hojen. 2-takt faller ganska snabbt bort om du ska köra längre sträckor. Och så bör du nog skaffa ett A-kort också.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Kenta, nu ska vi sätta oss ner och räkna lite. Vi vet ju inget om dig annat än att du kört lite kross tidigare, och att du spelat hockey, något jag själv företagit mig senaste åren. Sporten har varit extremt givande för ben och ryggformen över vintern, samt något av det roligaste och beroendeframkallande jag upplevt.

Så vad väger du? Hur lång är du? Och "krut" är ett relativt uttryck, vi behöver vara lite mer specifika.

För att få en bild av hela paketet (förare+hoj) behöver jag veta vad du väger för att någorlunda kunna matcha dig till en lämplig hoj, men vi kan börja med att säga KTM 450 excf. Den har tillräckligt stark motor för att skjutsa upp dig för en brant backe, och med tillräckligt bra drag om du önskar köra upp hojen lätt på bakhjulet. På grus hör jag att pojkarna vill köra 690 cc, vilket säkert är skitskönt, men om du även vill använda hojen på smala stigar så vill du ha lite mer MTB-gener, och då helst inte mer än 350 cc. Du behöver dock göra en del saker med hojen för att anpassa den till dit ändamål.

Något jag misstänker inte alla tillämpar är rätt drevning. För att köra en 450 i terräng blir 13/48 eller 13/52 lämpligast, men ska du köra på vägar och gusvägar, ökenvägar, banvallar eller över åkrar så måste du nästan dreva om till 14/45 eller 14/44. Just en KTM 450 EXCF verkar inte kunna ha ett större framdrev än 14t så vill man dreva ytterligare så blir det ett mindre bakdrev. Sen räcker det med 5 växlar.

Du kommer troligtvis att behöva 2 kedjor i olika längd pga dom olika dreven. Och du kommer behöva justera fjädringen för dom olika profilerna - terräng och väg. (Ha alltid mejsel + bits i fickan)

Däcken blir väl sekundära i sammanhanget, i alla fall innan du ökar kraven, men se till att aldrig köra på för slitna däck för då blir det punkteringar och så får du inget fäste i skogen.

Köper du begagnad hoj kolla bromsbeläggen snarast.

Som exempel; jag väger ca 100 kg och jag blev rekommenderad en 350 cc 4T, så jag köpte en 2022 KTM 350 EXCF. En endurohoj i butik drevad 13/52 och med avlägsnad kat mm. för att öka luftflödet, körde jag hem den på E4an samma dag. Den tid jag lagt på denna hoj, både på banor och i skog som på motorvägar har varit väldigt bildande. Drevningen har alltid varit avgörande, liksom däcken. Jag har även laborerat lite med fjädringen och dämpningen för att låta hjulen följa vägen optimalt för hastigheten och underlaget.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top