I princip alla fartygsmotorer är ju längsspolade tvåtaktare. Vilken som är störst vet jag däremot inte.
I princip är det bara stora lastfatryg som kör tvärstyckare. Stortank som exempelvis ska gå 30 dygn i sjön.
För en hel del år sedan jobbade jag på en stortank utrustad med en B&W MC90, 3.05 meter i slaglängd och 900 mm i kolvdiameter. I en sådan maskin kan jag stå raklång i vevhuset.
Har även jobbat på en lastbåt utrustad med något så ovanligt som en tvärspolad tvärstyckare.
Fyrtaktare är vanligast i moderna fartyg. 10 meter under mig står det 4 stycken V14 och bullrar.
Containerbåtar är ju ofta tvärstyckare också, undantaget kusttonnaget då.
feta grejjer!
En vevaxel på nån sån fet båtmotor.
Nja, MANs största och nyaste motor finns inte med på listan, K108ME-C levererar över 100Mw i sin största konfiguration.
Hahaha, en sån skulle man ha kick på
Det går ju inte, fattar du väl?
Det må va en sak att få en vanlig vevaxel rak, när den är på nån decimeter, men att få 20-30 METER vevaxel rak, då snackar vi precision! För att inte tala om att plana alla skarvytorfeta grejjer!
En vevaxel på nån sån fet båtmotor.
undrar vad de kör med för toleranser vid konstruktionen av en sån vev??
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |