Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tidigare använde man oftast indirekt insprutning på många snabbgående dieselmotorer. Förkortas ofta IDI. Det vanligaste exemplen är tex förkammar- och vivelkammardieslar.
De är oftast längdspolade, dvs när kolven är på väg mot nedre dödläge så öppnar kolven spolluftsportarna som är fördelade runt hela nederdelen av cylindern. ngt innan spoluftsportarna friläggs så öppnar en stor hydraulisk avgasventil i kolvtoppen.
Spoluften kommer från stora avgasdrivna spoluftsfläktar/turbos.
Vid start assisteras dessa ibland av elektriska spoluftsfläktar.
Jag har varit maskinchef på en bogserbåt med en mindre tvåtaktare. Det var en tvärspolad trunkmotor och vägde ca 40 ton. Ca 350 liters slagvolym. Marschvarvtalet var 270 rpm. 6 cyl Nohab, sk "Niklas-motor"
Hittade två bilder på vad min gamla min gamla bogserbåt Ajax gör nuförtiden. Byggd 1963 på Åsiverken. Hon kämpar tydligen i Finland med sin gamla fina NOHAB-"Niklas"-tvåtaktare.
Så sjukt skönt sound i dessa maskiner. Hon hade 2 stora Brown-Boveri turboladdare och två stora sjövattenkylda laddluftkylare i brons, oljekylda kolvar med teleskoprör, torrsumpsmotor med 2000+ liter motorolja i skrovfasta bottentankar, dubbla Åssa-lubrikatorer till cylinderoljan, Alfla Laval-separator till motoroljan, dubbla vevaxeldrivna sjökylvattenpumpar av kolvtyp med snyftventiler. Vintertid när man bröt ränna kunda man stänga bottenventilerna och köra motorn mot kylvattentankar. 16 ton Bollard Pull. Girlpower! .
Last edited: