Start-apparat.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Håller på att bygga en Startapparar(Startrullar) som jag skall sänka ner i golvet i mitt Garage.
Min fråga är hus fort skall rullarna gå?

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Jag byggde en startapparat för ett par år sedan men använder den sällan, se bilder på Nonshine. Ganska svår att använda ensam som alla startapparater med rullar. Det är en sån där grej som gör att en tycker en tredje hand vore bättre att ha en det där åbäket som hänger i grenen.
Baserad på en startmotor till en cheva 350 och byggd för att vara portabel så batteridrift är det som gäller.
Kan du inte bygga en nerförsbacke i garaget istället, det är enklare.
Nonshine .: Kvällsskift

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Jag byggde en startapparat för ett par år sedan men använder den sällan, se bilder på Nonshine. Ganska svår att använda ensam som alla startapparater med rullar. Det är en sån där grej som gör att en tycker en tredje hand vore bättre att ha en det där åbäket som hänger i grenen.
Baserad på en startmotor till en cheva 350 och byggd för att vara portabel så batteridrift är det som gäller.
Kan du inte bygga en nerförsbacke i garaget istället, det är enklare.
Nonshine .: Kvällsskift
Har tyvärr för litet Garage till det!
Sedan om Motorcykeln inte startar i nedförsbacken, måste man putta den uppför!

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Frihjul tror jag inte du behöver krångla med. Så fort hojmotorn tänder dra man ju in koppling och vips motorcykeln är frihjulet. I samma skede brukar man ju dessutom kliva av strömbrytaren man har vid foten t.ex för startapparaten och den stannar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När det gäller svängmassa så är ju bakhjulet en "bra klump".
Suzuki GSX1300 R original bakhjul med Metzeler M7RR, bromsskiva och ryckutjämnare med kedjehjul av stål: 16,2 kg
och inte blir det mycket bättre med kolfiberfälg......
Blackstone kolfiberfälg till GSX 1300 R bakhjul med Dunlop GP D212, bromsskiva och ryckutjämnare med kedjehjul av Al: 13,4 kg

Last edited:

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Frihjul tror jag inte du behöver krångla med. Så fort hojmotorn tänder dra man ju in koppling och vips motorcykeln är frihjulet. I samma skede brukar man ju dessutom kliva av strömbrytaren man har vid foten t.ex för startapparaten och den stannar.
Tänker nog prova med Frihjul!

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
frihjul är helt onödigt.
Säkert sant för en portabel pryl men om man tänker till lite vid dimensioneringen kan man kanske använda en fast monterad startapparat även som "fattigmans bromsbänk" också? Prova att alla växlar fungerar osv. Inte belasta, bara "puttra fram".
Men det förutsätter någon form av frihjul/frikoppling.

Just den här är ju en fullfjädrad bromsbänk men den innehåller startmotor också:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Säkert sant för en portabel pryl men om man tänker till lite vid dimensioneringen kan man kanske använda en fast monterad startapparat även som "fattigmans bromsbänk" också? Prova att alla växlar fungerar osv. Inte belasta, bara "puttra fram".
Men det förutsätter någon form av frihjul/frikoppling.

Just den här är ju en fullfjädrad bromsbänk men den innehåller startmotor också:
Underbart! Det var jobbigt att växla med 180 hästar men med "old fart elimination system" slipper han använda kopplingen! :hjarta :hihi

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati