Start2Ride 2023

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

Är det någon som varit på Start2Ride event tidigare?
Jag har det inte.
Brukar det vara några sporthojar för provkörning?
Eller är det mest adventure och nakenhojar?

Man kan läsa vilka som kommer vara där och antal hojar men framgår inte ( än i alla fall ) vilka modeller.
Hade varit kul att provköra alla supersporthojar typ ZX10R, S1000RR, CBR1000RR osv.

Men man kan ju fundera varför man ska betala för det, bör vara i tillverkarnas intresse att få reklam.
Dock ingen stor summa men kan ju provköra gratis hos respektive handlare men blir ju ett jäkla åkande för den som inte bör i storstad.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag ser det som ett av årets måsten. För en struntsumma kan jag testa en Sportster en stund, kliva vidare till en Hayabusa och därnäst en H2SX så man får jämföra olika varianter av osvängvilliga cyklar med färskt minne. För riktiga sporthojar tror jag inte det gör sig helt bra eftersom man inte kan komma upp i fart bland alla människor.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hur fungerar det med försäkring när man provkör?
Det många inte vet när de provkör ett fordon på en firma är att självrisken kan vara 15000:- om man ställer till något.
Är det så att avgiften man får betala för varje biljett egentligen är en självriskeliminering kanske?
Jag har aldrig varit på någon sådan tillställning då de oftast är långt bort och på fel dagar för min del.
 

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
Perfekt tillfälle för att slippa åka runt till samtliga handlare.
Brukar bli ganska trångt på banan som redan nämnts men ger ändå möjlighet att få en känsla för maskinen.

I tidigare bokning av testkörning framgår nedan angående försäkring och självrisk.

All provkörning sker på egen risk och under eget ansvar. Arrangörerna av MC Mässan, dess underleverantörer och de enskilda
fordonsutställarna fråntar sig allt ansvar för eventuella personskador och/eller egendomsskador under provkörning.

Vid skada på fordon debiteras föraren maximalt 15 000kr i självrisk.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ja precis, långt har man ( jag ) till återförsäljare för vissa märken, nog värt att lösa en biljett för provkörning
 

hhhhh

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Inte än
Jag hänger inte med på hur det ska funka med bokningen. Man måste boka innan men man får bara göra en bokning per person och dag? Betyder det att man bara får provköra en hoj?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har varit där varje år mest för att jag gjort ett event dit med detta som ett av stoppen. Kul att träffa massa hojfolk, mindre kul att provköra då det enbart är som en lång kö på banan. Självrisken på eventuell klotning hög. Vad jag känner till så har bara en klotat lite mer "ordentligt" och det var en av arrangörerna typiskt nog.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag hänger inte med på hur det ska funka med bokningen. Man måste boka innan men man får bara göra en bokning per person och dag? Betyder det att man bara får provköra en hoj?
Nä. Det står följande.

”När du bokar en motorcykel (max en bokning per hoj och person under dagen)”

Du kan alltså inte boka samma hojmodell flera ggr
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag brukar nöja mig med 6-8 cyklar per tillfälle och köerna har inte varit något problem, speciellt inte senaste gången då man fick köra ett antal minuter och inte ett varv som tidigare.
 

po951

Gixxer
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSXR 1000 L17
Provkörning av en ny sporthoj är ju något helt unikt för mig hos handlare idag. Var runt och kollade på ny hoj för några veckor sedan och det var R1, S1000RR och CBR1000 jag ville kolla in. R1 och S1000rr fanns hos de lokala handlarna men inte CBR. Kollande om det var möjligt att få provköra men det var inget alternativ kunde få prova S1000R(samma hoj?). Så då tänkte jag på Start2ride ser ut att vara samma sak där.....
Man kan ju undra varför det inte säljs nya sporthojar idag när inte ett samlat event som detta inte kan erbjuda provkörning av dessa.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Provkörning av en ny sporthoj är ju något helt unikt för mig hos handlare idag. Var runt och kollade på ny hoj för några veckor sedan och det var R1, S1000RR och CBR1000 jag ville kolla in. R1 och S1000rr fanns hos de lokala handlarna men inte CBR. Kollande om det var möjligt att få provköra men det var inget alternativ kunde få prova S1000R(samma hoj?). Så då tänkte jag på Start2ride ser ut att vara samma sak där.....
Man kan ju undra varför det inte säljs nya sporthojar idag när inte ett samlat event som detta inte kan erbjuda provkörning av dessa.
Håller helt med.
Såg i listan några jag hade velat testa som inte kommer finnas. Tycker det är uselt att inte kunna erbjuda 1 av varje typ man har i sitt modellprogram. Är väl bara Ducati som har en sporthoj med i listan.

Saknar.
Aprlia rsv4
Bmw S1000rr
Honda cbr1000rr
Kawasaki zx10r
Yamaha r1
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top