Starta eget, fast lite annorlunda.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Skulle behöva lite råd och tips för en eventuell start av egen verksamhet.

Bakgrunden är att jag tog C-CE kort -08 pga att jag var trött som f*n på mitt nuvarande jobb och hade funderat länge på att börja köra lastbil.
Har jobbat som lastbilsmek för ett gäng år sedan så jag har en liten aning om branschen.
Tyvärr försvann nästan alla chaffisjobb hösten/vintern -08-09 så det har inte blivit något nytt jobb.

Som det är nu jobbar jag 5skift i en industri (samma jobb som jag är trött på!) och kör lite extra åt en firma som har 2 trailerdragare, 5 trailrar och en skåpbil.

Deras verksamhet är inte åkeri utan dom hyr ut diverse saker som är skrymmande.
Dom har ingen fast anställd som har C-CE utan har olika som kör extra åt dom, bla, jag då.
Nu börjar jag väl känna mer och mer att mitt nuvarande jobb suger getpung och vill verkligen göra annat.
Dom jag kör extra åt har inte nog med körningar så det skulle gå att jobba heltid hos dom.
Men, dom har funderat lite på att utöka körningarna med vanliga godstransporter för att kunna dra in lite mer kulor på bilarna.

Då hade vi ett litet snack om att, ville jag kanske starta upp något, hyra bilarna av dom, skaffa godskörningar utöver deras körning med uthyrningsgrejer.
Och då kanske ha lite mer koll på bilarna än vad det är nu.

Jag kände direkt att, hua, detta har inte jag ens närheten av koll på hur man ska bete sig.
Fraktpriser, hur ta betalt, ansluta sig till någon/flera central.
Frågorna hopade sig och sedan har det inte hänt så mycket mer.

Vet att man måste ha kursen för att få starta åkeri men vet inte om det gäller dom som har firman nu, i.o.m att dom har haft lastbilar några år och har skött sig.

Var även lite prat om dom skulle starta ett nytt bolag och bryta ur bilarna från det den gamla firman.

Känner att jag vill från mitt nuvarande jobb och skulle gärna satsa på detta i stället men känner att jag har alldeles för lite kött på benen som det är nu.

Så, därför skulle det vara intressant att höra vad ni tycker vore vettigast att göra i detta läget.
 
Du vill starta ett åkeri alltså?

Ja fast utan egna lastbilar, eller hur man ska säga.
Eller att firman jag kör åt startar ett annat bolag som jag ska sköta.
Det har bara varit löst prat om det men ingen annan lär ju ta tag i det åt mig så det är väl bara att forska lite i hur det skulle kunna gå till.

Det är ju inte bara att starta åkeri heller.
Först måste man gå en kurs, Eget På Väg.
Sen, om man har egna lastbilar så ska man ha 100000kr innestående i firman för första lastbilen, 50000kr/per varje nästa bil.
Det ska vara som någon garanti för reparatione och underhåll.

Vet inte hur det skulle ställa sig om jag startade åkeri, men hyr bilarna.
Antar att det är minst krångel om firman jag kör åt startar något som dom står på fast jag sköter det.
 
Kan du inte ha enskild firma och sälja dig själv (:tungan) till firman som äger lastbilarna.
Att du bara kör bilarna och fakturerar för den tid du kör åt dem.

Då kan du ju samtidigt frilansa åt andra åkerier (lättare att få köra när du har egen firma) när den ena firman har dåligt med körningar.
 
C-företaget. Hyr en f-skatt om du oroar dig för att skaffa en personlig sådan. Då fakturerar du som vanligt men de betalar bara direkt till c-företaget som är din "arbetsgivare" och tillbaka får du färdigskattade pengar.
Eller så missförstår jag dig...
 
C-företaget. Hyr en f-skatt om du oroar dig för att skaffa en personlig sådan. Då fakturerar du som vanligt men de betalar bara direkt till c-företaget som är din "arbetsgivare" och tillbaka får du färdigskattade pengar.
Eller så missförstår jag dig...

Är ju lite surt att betala en massa deg till dom, men annars var ju idén bra.
 
Är ju lite surt att betala en massa deg till dom, men annars var ju idén bra.

Ja, allt beror ju på hur man ser det. 7% är ganska så ok för att någon annan ska sköta alla papper samt ta hand om indrivning av fakturor etc, om du frågar mig.
Men jag vet inte riktigt vad du är på jakt efter, för det är väl bara att skaffa f-skatt och köra på fakturerad timme till dem, måste du verkligen ha åkeri-licens för det? Testa ring transportförbundet och fråga vart du ska vända dig för mer avancerade svar, eller så skickar du ett pm till No:18 på forumet som har ett åkeri...
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top