Starta företag - tillverkning custom delar till MC

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Hejsan allihopa.

Vi är ett par killar som har funderingar på att starta ett företag för custom tillverkning av MC delar, samt senare även bildelar. Vi ville nu undersöka marknaden lite innan vi eventuellt drar igång ett företag och tänkte kolla med er på forumet om ni skulle vara intresserade av en sådan tjänst?

Lite om oss först. Vi är två stycken konstruktörer inom maskinteknik med inriktning mot CAD som ritar i CATIA V5 samt Solid Works och kan ta fram ritningar på i princip allting. Gör även FEM-analyser samt saker som optimeringar osv. En person är fabrikatör och jobbar som verkstadschef och svetsutbildare. Han har genomgått Lazze utbildningar och kan i princip tillverka allting av plåt. På fritiden bygger han för tillfället Hot Rods från grunden. Sista killen i vår grupp jobbar idag som rymdingenjör/beräkningsingenjör och kommer att sitta med hållfasthetsberäkningar.

Vi kommer att inrikta firman på custom tillverkning av saker i först och främst plåt, men senare kanske även ABS plast, glasfiber etc. Exempel kan ju vara Café racer bakdelar, tankar, avgassystem, gaffelkronor, fotpinnesatser etc.

Verksamheten kommer ju att bli lite dyrare än kinesiska fabrikat, men kommer att göras från grunden med väldigt hög kvalitet och noggrannhet.

Vi undrar nu om det finns någon marknad för detta i Sverige? Finns det tillräckligt med hemmabyggare som vill ha custom gjord kvalitet för ett lite högre pris än den kinesiska motsvarigheten? Finns det tillräckligt stor marknad för custom delar eller köper man idag färdiga saker av tex LSL, MAS etc?

Tacksam för svar.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Lite stuntprylar så är jag beredd att kasta deg på er.

Röst lagd!
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Jag tror definitivt att folk är villiga att betala för hög kvalitet, problemet för er måste ändå vara att inte ta alldeles för mycket betalt. Har ni tillgång till maskiner och annan utrustning redan? Annars är alltså er tanke attbörja i liten skala fast ändå ge fyra personer betalt, betala maskiner och en verkstadsyta, programlicenser för Catia och/eller SW (inte tänkte ni väl köra med piratebay-licenser?).

Jag har nämligen också en dröm om att göra precis det du snackar om, och jag tror marknaden finns, men det kommer vara väldigt svårt att verkligen komma in på marknaden. Givetvis helt baserat på vilka förutsättningar man har från början.

Jag hoppas att ni satsar på det och att ni lyckas! Det är alltid kul med folk som verkligen vågar satsa på sina drömmar!
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Tack för svaren.

Vi har tillgång till maskiner får plåtbearbetning ja. Krymp/sträck maskin, klipp, bockning osv i komplett verkstad. Licenser för programvara är löst för 6 månader framåt från start.

Vi har även tillgång till betalt kontor i 6 månader samt att det är tänkt att börja i liten skala (så att folk fortfarande kan behålla sina vanliga jobb i början) och sedan gå över i full skala.

Vi har även en storkund på G redan som är tänkt att ge oss startkapital.

Vi vill bara se att det finns en chans att hålla det flytande även efter 6 månader.

Det enda vi saknar för tillfället är en NC maskin.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror den svenska markanden är för liten för att uppnå bärighet. Visst finns det folk som vill ha prylar, men det är svårt att få upp volymerna till den nivå där det lönar sig, speciellt ifall man är några stycken.

Jag tror mer på att göra sig ett namn och inte tveka inför internationellt angagemang. Att leverera till utlandet är inte komplicerat eller dyrt nu för tiden.
Rikta in sig och specialiera sig på något, sedan sälja via egen hemsida eller återförsäljare.
Ta fram några riktigt eftertraktade produkter och låta dessa göra reklam för firman. Firman får gärna ha ett coolt namn som fastnar i folks minne.

Se bara på www.deus.com.au
Australiensiskt företag som snabbt gjort sig kända över hela världen.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Tack för svaren.

Det enda vi saknar för tillfället är en NC maskin.

Jag jobbar mot flera företag som har avancerad NC-bearbetning som sin specialitet.
När det gäller NC-bearbetning idag så krävs det att man kan belägga en sån med jobb i två-skift för att timkostnaden skall bli konkurenskraftig.

Mitt råd när det gäller Maskinbearbetning i styrda maskiner, inte bara svarv och fräs utan även laserskärning och plåtbockning, är att ni knyter ett nära samarbete med någon duktig/intresserad legofirma, och planerar era serier i samarbete med dom. Då kommer ni att kunna köpa till låga kostnader även här i Sverige.

/KentW
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Marknaden finns alltid och med internet som verktyg kan man ju nå ut till kunder överallt i världen.

Här i Svedala finns det gott om folk som bygger om hojar (mig själv inkluderad) som är villiga att betala rätt mycket pengar för rätt sak. För mig är det inga problem att slänga ut flera tusen kronor på en kuts eller kåpa som jag tycker skulle passa mitt bygge - speciellt om den då är handknackad i plåt av en duktig hantverkare.

Däremot så är det ju som så att folk i denna bransch (bygga om hojar) ofta gör stora delar av jobbet själv och det inkluderar tillverkning av nya bakdelar, tankar, kåpor, osv.

Som sagt så är nog prissättningen viktig. Tittar man på vad Roland Sands grejjer kostar som exempel (här i Sverige) så är ju priserna hutlösa. Men det är svårt att balansera lönsamhet med låga volymer. Ett företag på några få man kommer inte kunna spotta ut hundra Caferacer-tankar i månaden för att sälja, så till en början så kommer det vara låga volymer och till följd av detta höga priser.

Jag tycker det är kul med saker som är "Made proudly in Sweden" så jag skulle definitivt handla av er även om det kostade aningen mer.

Bara ni hittar er nisch (som Wiseguy var inne på) så tror jag definitivt att det kan gå vägen. :)
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag går i samma tankar.
Det problem jag ser är att så många har egen tillgång till maskiner o grejer via jobb/släkt/vänner etc, att de inte är beredda att betala dig en skälig timersättning.
pga jobb/släkt/vänner jobbar gratis alt för fika, medans du som företagare måste ha x antal kr i timmen för att driva runt firman.

enstyckstillverkning tar längre tid än vad man tror.
 

mopack

Vice VD som student
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Halmstad
Hoj
1981 Kawasaki Z500 ( Cafe85 projekt)
Hejsan!
Även som vänner eller släkt hjälper någon med en viss detalj, tror ni inte att det ändå finns personer som skulle kunna tänka sig betala en lite högre kostnad än en kontillverkad produkt som dessutom är tillverkad med lite högre kvalité samt att det är unikt? Detta är om man skulle tillverka lite saker i mycket små upplagor?
mvh
Alex
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Det är något man går och drömmer om själv. Ta nytta av hela världen, det kostar ju inte så mycket att skicka saker.
Jag är själv sån som gärna vill tillverka själv, men vissa delar är lite för svåra för gemene man, kanske skulle koncentrera sig på dessa?
ISR lyckas väl bra.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kul idé!

Underskatta inte vikten av marknadsföring (som är svindyrt). Räkna baklänges och se hur många bitar ni måste tillverka för att täcka alla kostnader inkl löner. Ni kommer nog rätt snabbt se att det blir magert tyvärr. Gör en REALISTISK kalkyl och kolla om det kan bära sig. Är ni det minsta tveksamma - lägg ner idén. Då sparar ni en massa tid och pengar.

Kan ni börja och ha ett "riktigt" jobb vid sidan av är det en helt annan femma. Jag håller på er. Hoppas ni får snurr på det!
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Tack för alla svar.

Det är helt klart svårt att avgöra och det blir ju alltid en viss chansning. Men vi skall ha ett par möten snart och diskutera med vår första kund. Sen är det naturligtvis svårt att hitta en nisch som är lönsam.

Vilka komponenter tror ni det finns ett stort sug efter? Fotpinnar? Tankar? Styrkronor?
Vad har ni stött på att folk vill ha eller vad skulle ni vilja ha i ett bra utförande ?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ha inte för många produkter på G samtidigt, i början. 1-3 st grejer är vettigt att börja med. Och 4 personer... Jag tror att det blir svårt faktiskt.

Se på AutoVerdi. Han började med vevstakar. Kör fortfarande med det och har utökat med oljepumpar. Hur länge har han hållit på. 20 år?

Med 2 konstuktörer så behöver ni väldigt många som kan producera för att täcka upp era löner.

Mats
 

mopack

Vice VD som student
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Halmstad
Hoj
1981 Kawasaki Z500 ( Cafe85 projekt)
Hejsan!

Idéen är att vi ska arbeta som konsulter största delen av tiden till mindre företag (oftast eller aldrig MC relaterat). Det som är tanken är att vi funderar på att konstruera mc detaljer på fritid/när det finns mindre att göra. På den vägen är det tänkt att vi ska arbeta :) Vill bara göra klarhet i att vi inte kommer att arbeta med mc delar tillverkning på 100% av tiden :)
mvh
Alex
 

Ozzi

Guest
Tror inte heller att det kommer att bära sig, hur det än är så när Svensson står där och kollar o väljer så slutar det i 95% av fallen att det blir den billiga kinakopian.
En kinapryl för en 2hundring eller en handtillverkad pryl i sverige som kostar 10-20ggr mer, då blir valet oftast så.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Glöm inte att rikta in er på en penningstark kundgrupp.
T.ex. BMW ägare.
Varför just BMW som exempel, jo...:tungan
Dessa är medelålders eller äldre, tjänar bra, det finns ett litet utbud av snygga prylar till deras hojar och de tvekar inte att spendera vilka summor som helst för att få den där extra prylen de egentligen inte behöver.

Ett snyggt bygge på en BMW och sen säljer ni alla delarna till bygget som ett kitt eller var för sig.
 

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 600 -06
Tror att det kommer att funka i teorin men inte i praktiken. Rent teoretisk (som man kan se här) så tycker alla att det är en toppen idé och skulle handla hur mycket som helst.
Men i teorin så skulle dom flesta som alltid åka dit och titta å sen göra ett kap på Ebay på nåt som kanske är hälften så bra men flera hundra kronor billigare, som när det gäller det mesta.

Om det ska lyckas så tror jag att ni måste rikta in er dels på en köpstark grupp (te.x BMW ägare) eller till riktiga entusiaster, alltså inte vanliga sporthojs entusiaster som i många fall bara snackar, poserar och gör kap på Ebay (om man nu ska dra alla över en kam).
 

Lavendel

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös
Glöm inte att rikta in er på en penningstark kundgrupp.
T.ex. BMW ägare.
Varför just BMW som exempel, jo...:tungan
Dessa är medelålders eller äldre, tjänar bra, det finns ett litet utbud av snygga prylar till deras hojar och de tvekar inte att spendera vilka summor som helst för att få den där extra prylen de egentligen inte behöver.

Ett snyggt bygge på en BMW och sen säljer ni alla delarna till bygget som ett kitt eller var för sig.

Du skrev precis det jag tänkte. Har haft skitsvårt att hitta prylar till min F800s och det är inte lättare till K1300s som jag funderar på. Hade jag haft en R6a hade jag haft prylar i drivor på ebay att välja på men det finns knappt någonting för BMW-hojar samt att kundgruppen (penningstarka gubbdjävlar i 35 årsåldern och uppåt) lätt kan tänka sig att betala rejält för rätt saker. Bakre hugger till K1300s kostar tex 2600 spänn (iofs då kolfiber) och den säljer Ilmberger drivor utav utan någon konkurrans troligen...

(ops, donnans konto, men ändå...)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
När kan man börja beställa styr/gaffelkronor? :rolleyes:

Hoppas att det kommer funka för er! :tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top