Starta hoj efter en månad

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XR
Vaknade upp till torrt väglag i dag och tänkte starta hojen efter nästan en månads stillastående. Kom på efter ett tags försök att få igång hojen att det finns ett PRI-läge som tydligen ska vara lättare att starta på. Tror den redan hade blivit sur då så den gick inte igång.
Tänkte försöka i morgon igen men behöver lite hjälp med hur jag effektivast startar. PRI med choke? Startgas? Vanligt ON på kranen? Kan nämna att den har förvarats i ett halvvarmt garage.
Har svår abstinens nu och vill ut! Hojen skriker efter att få bli körd! Hjälp!
 

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Malmeqvisto skrev:
2672134 Vaknade upp till torrt väglag i dag och tänkte starta hojen efter nästan en månads stillastående. Kom på efter ett tags försök att få igång hojen att det finns ett PRI-läge som tydligen ska vara lättare att starta på. Tror den redan hade blivit sur då så den gick inte igång.
Tänkte försöka i morgon igen men behöver lite hjälp med hur jag effektivast startar. PRI med choke? Startgas? Vanligt ON på kranen? Kan nämna att den har förvarats i ett halvvarmt garage.
Har svår abstinens nu och vill ut! Hojen skriker efter att få bli körd! Hjälp!

När min hoj har stått 3 veckor (det längsta den stått under mitt ägande) så är det inte fel att först toppa batteriet med laddare, ställa in PRI läget på kranen så att förgasaren fylls och sen startar den med halv choke (så mycket som jag brukar behöva en kylig morgon då den stått ute över natten).
Startar den inte då utan surar till, så plocka av stiften och blås dem torra (alt torka dem med ciggtändare), återmontera och försök igen utan choke. Tredje resan, torka stiften igen och brassa ordentligt med startgas, då SKALL den starta om det inte är fel på tändningen.
 
Last edited:

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Malmeqvisto skrev:
2672134 Vaknade upp till torrt väglag i dag och tänkte starta hojen efter nästan en månads stillastående. Kom på efter ett tags försök att få igång hojen att det finns ett PRI-läge som tydligen ska vara lättare att starta på. Tror den redan hade blivit sur då så den gick inte igång.
Tänkte försöka i morgon igen men behöver lite hjälp med hur jag effektivast startar. PRI med choke? Startgas? Vanligt ON på kranen? Kan nämna att den har förvarats i ett halvvarmt garage.
Har svår abstinens nu och vill ut! Hojen skriker efter att få bli körd! Hjälp!


Har haft en 750 es -83a och den ville att jag skulle ha bensinkranen på on, choken fullt och absolut under inga omständigheter överhuvudtaget ALLDRIG röra vid gasen under uppstarten (gjorde jag der så surnar den med det samma) utan bara trycka på startknappen.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Min gamla GSX 550 EF behövde ofta lite kärlek och uppmaning efter att ha stått ett tag.

Brukade köra bensinkran i läge on.

Öppna luftburk o klämma på en massa startgas.

Lossa sidokåpan och koppla batteriet med kablar till Celican.

Detta fungerade i de flesta fall, annars var det bara o leta fram en stor backe och ta fart o hoppas på det bästa
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Malmeqvisto skrev:
2672134 Vaknade upp till torrt väglag i dag och tänkte starta hojen efter nästan en månads stillastående. Kom på efter ett tags försök att få igång hojen att det finns ett PRI-läge som tydligen ska vara lättare att starta på. Tror den redan hade blivit sur då så den gick inte igång.
Tänkte försöka i morgon igen men behöver lite hjälp med hur jag effektivast startar. PRI med choke? Startgas? Vanligt ON på kranen? Kan nämna att den har förvarats i ett halvvarmt garage.
Har svår abstinens nu och vill ut! Hojen skriker efter att få bli körd! Hjälp!

Nu när jag skulle ta ut min igen i början av december så ville den inte starta. Ja den startade men dog lika fort.
Men den startade när jag hade bensinen på ON och full choke. Samtidigt som jag tryckte på start så drog jag choken upp och ner tills den startade. Det har funkat alla gånger på min...
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
T509 skrev:
2672183 Har haft en 750 es -83a och den ville att jag skulle ha bensinkranen på on, choken fullt och absolut under inga omständigheter överhuvudtaget ALLDRIG röra vid gasen under uppstarten (gjorde jag der så surnar den med det samma) utan bara trycka på startknappen.
man ska väll aldrig röra gasen? de är ju bara gammla sura moppar man gör så med ;)
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Malmeqvisto skrev:
2672134 Vaknade upp till torrt väglag i dag och tänkte starta hojen efter nästan en månads stillastående. Kom på efter ett tags försök att få igång hojen att det finns ett PRI-läge som tydligen ska vara lättare att starta på. Tror den redan hade blivit sur då så den gick inte igång.
Tänkte försöka i morgon igen men behöver lite hjälp med hur jag effektivast startar. PRI med choke? Startgas? Vanligt ON på kranen? Kan nämna att den har förvarats i ett halvvarmt garage.
Har svår abstinens nu och vill ut! Hojen skriker efter att få bli körd! Hjälp!

I med stargas bara så löser det nog sig ( man kommer ju lätt åt luftburken på den modellen)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top