starta hojen under vintern? hur gör ni?

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
lite mer seriös fråga då mitt bland allt skitsnack man skriver :D

min hoj står i ett ICKE varmgarage, fast det blir aldrig under 0 grader där.

Ska man sparka igång den då o då? nästintill fulltankad(brukar ju bli kondens i tanken, iaf på båten om den inte är fulltankad)

hur gör ni? går ni ner o kickar igång den eller låter ni den stå tills det är dags?

är förstahojsägare så jag har ingen riktig koll på hur man gör/bör.....
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
ja jag vet inte alls hur det funkar... men min spontana tanke är ju att eftersom den inte står i sk varmgarage så när man väl sparkar igång den o låter den puttra en stund (mao kanske blir lite varm) så bildas det kondens osv.

då ska jag fan starta den imorrn, saknar ljudet som fasiken, ännu mer körningen.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
ja jag vet inte alls hur det funkar... men min spontana tanke är ju att eftersom den inte står i sk varmgarage så när man väl sparkar igång den o låter den puttra en stund (mao kanske blir lite varm) så bildas det kondens osv.

då ska jag fan starta den imorrn, saknar ljudet som fasiken, ännu mer körningen.

Ska du starta den så låt den bli ordentligt varm. Även om fläkten går igång så är inte allt varmt i motorn utan enbart kylarvätskan som uppåt en vis temp. Men glöm inte att gå ut och låta dörren vara öppen så det vädras ifall du gör det inomhus.

Det som händer när du startar den och stänger av den när den är kall är att motorn fettar på (nyare hojar, gammla fixar man med choken) soppa blandningen och innan hojen blivit riktig varm och gått till normal blandning så finns det en hel del soppa kvar i cylindrarna som blir liggande och tränger igenom kolvringarna ner till motoroljan. Och det kanske inte motoroljan mår så bra av.

Så jag har fått lära mig i alla fall.
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Starta upp den då och då, låt den puttra några minuter. Inte svårare är så?

Jag köpte också nyligen min första hoj. Jag har läst på lite om vinterförvaring osv här på forumet och nästan alla verkar vara eniga om att man absolut inte ska starta motorn och låta den puttra lite!

Det gör mer skada än ljudet är värt.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
ok. så när jag väl startar den ska den stå på en ordentlig stund?
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
nä måste måste jag inte(finns ju youtube med ljud om jag prompt vill höra ljudet, och även egna filmer)... jag undrar mer hur det är praxis att göra under vintern, låta den vara eller om man ska starta den då o då för att den mår bättre av det... det är för hojens välbefinnande jag frågar, inte mitt eget :D
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Extrem kallstart äter mer på batteriet än du orkar ha hojen igång för att ladda tillbaka. Sedan vill du toppa upp batteriet.. Uppstart på vintern är enbart självterapi för att man saknar ljudet. Inte f-n gör det skillnad om hojen står en, två, tre eller fem månader. Står den länge och du bryr dig om hojen är det batteriladdaren som ska fram. Inte gashanden..
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Extrem kallstart äter mer på batteriet än du orkar ha hojen igång för att ladda tillbaka. Sedan vill du toppa upp batteriet.. Uppstart på vintern är enbart självterapi för att man saknar ljudet. Inte f-n gör det skillnad om hojen står en, två, tre eller fem månader. Står den länge och du bryr dig om hojen är det batteriladdaren som ska fram. Inte gashanden..

C-Tek'en har varit inkopplad ett bra tag redan på underhållsladdning :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Starta upp den då och då, låt den puttra några minuter. Inte svårare är så?
Japp, precis så ska man göra! Om man vill ha kondens i motorn, köra slut på batteriet och gegga igen tändstiften :tummenupp

Ge fan i hojen i vinter, ska man inte köra med den ska man inte hålla på och starta den heller! Snart dyker det upp trådar om folk som inte får igång hojen, trots att dom har startat den lite då å då hela vintern, å sen måste dom byta batteri för det tar inte laddning. Undrar varför...
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Det har varit uppe hur många gånger som helst och det finns som Hoztic skriver inget bra med att starta hojen då och då, låt bli.

Dra gärna runt motorn några varv ibland utan att starta den.
Gunga lite på fram och bakfjädringen, pumpa bromsarna, känn på gasen och kopplingen och rulla den några meter fram o tillbaka så att den inte står på exakt samma del av däcket hela vintern.
Håll batteriet laddat.

De finns hur många åsikter som helst om hur mycket / lite man behöver göra med sin hoj på vintern.

Så här gör jag och har aldrig haft några problem mad att få igång mina hojar efter vintern under de 25 å jag har hållit på med motorcyklar.

Viktigast är att du förbereder hojen rätt innan du ställer den, men det förutsätter jag att du gjort.
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
:tummenupp, men då så (med laddare, din säkerhetpajas). Bara gasa kl 15 första måndagen i veckan, jävla psyko! Vad frågar du om egentligen? Om SNÖSKYFFELN kan ta skada :D

Gillar att du har KICK på din förstahoj.. En groda på 1k cm3... Det hade jag med nämligen på mina första hojar. De luktade gott och beteedde sig som en (censur). Saknar "henne" (finns inget plural) varje gång jag vaknar från just DEN återkommande drömmen så har mellangården ett "vilset beteende".. hehe. Ni andra: make/break havoc.. :D

2t idag servar mer sällan än oldskool GSX... JUPP!!!!

Whatever you smoke, it´s working! :tummenupp
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
varför ska du starta den ????? , har du set någon bil/mc handlare springa runt o starta alla saluvagner-mc hela tiden ???????

Nä det kan jag inte påstå att jag sett, just därför jag frågar hur man bör göra. som jag skrev tidigare har jag hört att det bildas kondens o korkar igen allmänt, men har även hört att man ska starta den då o då. så därför frågar jag er som hållt på ett tag med detta.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
En sökning på Google "starta hojen under vintern" gav bara 136 000 träffar!:D:D Jag startar inte min under vintern, det blir till våren. Den står nyservad, och med full tank nu, det räcker för mig.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Vad är det viktigaste att förbereda enligt dig, Lord Melchet?

Jag vill inte påstå att jag har facit, men jag

-Servar alltid hojen innan jag ställer undan den, med det följer alltid byte av motorolja och filter, ibland andra vätskor/filter mm om det är dags.

- Fixar ev fel innan avställning, på våren vill man ha hojen klar.

- smörjar/oljar alla rörliga åtkomliga delar, kedja, wire,mm. Några droppar olja under kanten mot tätningarna i framgaffeln kan öka livslängden på dem, som gärna torkar på vintern annars.

- Tvättar noga, vaxar och autosol på krom/blankmetall.

- Trycker i ett halv kilo extra i varje däck.

- Tömmer förgasarna, om sådana.

- 1 ml motorolja i vart förbränningsrum, dra runt motorn några varv.

- Tar ur batteriet. Sätt på underhållsladdning.

- Fyller tanken. Enl vad bensinbolagen säger skall vanlig 95 vara lagringsstabil i minst ett halvår, men jag brukar hälla på V -power över vintern. Kanske helt onödigt, men va fan, man kan inte alltid vara rationell.

- Täck över hojen med något som inte är helt tätt, ett gammalt lakan eller något, för att slippa få damm på den. Hojkapell inte bra för långtidsbruk, stänger inne fukt.

Detta är väl ungefär vad jag gör och det funkar för mej och mina hojar.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top