..i tillägg kan sägas att inte alla motoroljor är så roliga på vintern. I handboken till min Buell står exempelvis att man inte bör starta motorn när det är kallare än ca 4 grader med originaloljan i.
Det man förlorar är dom mest lättantändliga komponenterna i bensinen, dvs du kanske tappar nån procents effekt, om ens det, men du kan ha bensin ståendes väldigt länge utan att den blir oanvändbar. Polarn hade en CB750 stod ute, mitt på en gräsmatta i några år, med halvtank, med nytt batteri gick den precis lika bra på den soppan som den gjorde på spretans
Om man har tillgång till ett större garage, helt ok att "varmköra"? dvs åka runt i garaget med ett stort leende på läpparna
????????? alla som startar sina motorer anser ju att det är nödvändigt
Har du alltid motorvärmare på din bil??Så mycket enklare att genomföra lagen då, så kan ju dom som vill misshandla sina motorer köpa dom som dom vet redan är det och lämna dom andra ifred till övriga befolkningen.
Starta upp den då och då, låt den puttra några minuter. Inte svårare är så?
Har du alltid motorvärmare på din bil??
Ja jag vet att kallstarter är illa för alla motorer och omman inte måste så ska man inte starta men ja anser att en kallstart kan va bättre än att packboxar,o ringar,lager står orörda för länge,,, är väl kanske inte så livsviktig i en mc.Är det en nyhet för dig att kallstarter tär på motorn? Oavsätt om den sitter i en bil eller tröska och desto kallare desto värre.
Men nej jag har ingen motorvärmare på bilen, men sen bryr jag mig inte heller om den slits i onödan eller inte då jag är TVUNGEN att använda den, jag är därimot inte tvungen att gå ut och plåga dom andra motorerna jag har.
Ja jag vet att kallstarter är illa för alla motorer och omman inte måste så ska man inte starta men ja anser att en kallstart kan va bättre än att packboxar,o ringar,lager står orörda för länge,,, är väl kanske inte så livsviktig i en mc.
ja ja åsikterna är olika ang lager och oringar och en mc är kanske inte lika viktig som andra fordon och nu va det mc vi pratade om så var och en gör som dom tror är bästOk, men dagens packboxar är inte så känsliga för att stå still som på den tiden dom var av filt och varken lager eller ringar vet hur länge dom stått still.
Står motorn någon dag eller ett par år spelar ingen roll så länge det inte tillförs fukt från något håll, men det gör man så fort den är varm och sen svalnar.
Därimot fett har en tendens att hårdna så har man en maskin med fettnipplar så torkar fettet i lagrena om det går tillräckligt lång tid, men inte hjälper det att köra den utan då får man snällt trycka i nytt fett på våren INNAN man kör den.
Om vi säger att man använder hojen som bruksfordon även vintertid, hur klarar dom en kallstart om dom används hela tiden?
Om man kör varje dag blir den ju varm varje dag, och oljan hinner aldrig rinna tillbaka från lagerbanorna, m.a.o så har den viss smörjning även vid kallstart.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |