starta hojen under vintern? hur gör ni?

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Om vi säger att man använder hojen som bruksfordon även vintertid, hur klarar dom en kallstart om dom används hela tiden?

Om man kör varje dag blir den ju varm varje dag, och oljan hinner aldrig rinna tillbaka från lagerbanorna, m.a.o så har den viss smörjning även vid kallstart.
Om du har en olja med ett w efter första siffran så är den anpassad för vinter(winter)

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Jag vill inte påstå att jag har facit, men jag

-Servar alltid hojen innan jag ställer undan den, med det följer alltid byte av motorolja och filter, ibland andra vätskor/filter mm om det är dags.

- Fixar ev fel innan avställning, på våren vill man ha hojen klar.

- smörjar/oljar alla rörliga åtkomliga delar, kedja, wire,mm. Några droppar olja under kanten mot tätningarna i framgaffeln kan öka livslängden på dem, som gärna torkar på vintern annars.

- Tvättar noga, vaxar och autosol på krom/blankmetall.

- Trycker i ett halv kilo extra i varje däck.

- Tömmer förgasarna, om sådana.

- 1 ml motorolja i vart förbränningsrum, dra runt motorn några varv.

- Tar ur batteriet. Sätt på underhållsladdning.

- Fyller tanken. Enl vad bensinbolagen säger skall vanlig 95 vara lagringsstabil i minst ett halvår, men jag brukar hälla på V -power över vintern. Kanske helt onödigt, men va fan, man kan inte alltid vara rationell.

- Täck över hojen med något som inte är helt tätt, ett gammalt lakan eller något, för att slippa få damm på den. Hojkapell inte bra för långtidsbruk, stänger inne fukt.

Detta är väl ungefär vad jag gör och det funkar för mej och mina hojar.

Apap detdär med olja på gummipackningarna på dämparna skall man väl inte göra? jag har hört från flera håll att det kan ha motsatt effekt lösa upp gummit mm ..någon som vet så jag kan sova lugnt:tummenupp om nätterna?:)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Om du har en olja med ett w efter första siffran så är den anpassad för vinter(winter)

Njaeh, inte riktigt så simpelt, sant att W står för winter om du tex köper en 10W olja (på antikmarknad), men moderna beteckningar som 10w40 betyder att det är en multigrade-olja, eller såkallad året runt olja.

en 20W50 olja ska klara 20W oljans krav (vara pumpbar vid -15) och samma viskositet som en 50 olja vid 100grader.

0W som ska klara -35 och 5W som ska klara -30 känns säkrare att använda en vinter som denna

Apap detdär med olja på gummipackningarna på dämparna skall man väl inte göra? jag har hört från flera håll att det kan ha motsatt effekt lösa upp gummit mm ..någon som vet så jag kan sova lugnt:tummenupp om nätterna?:)

japp! normalt sett använder man vaselin eller silocon-olja på gummi-detaljer, inte motorolja

Last edited:

Tingen

Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Finns gummi som tål olja och inte skulle kunna fördjupa mig till leda men bespar er från det,,,finns det olja på ena sidan så funkar det på andra sidan

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Nog ingen större fara, visst slits det mer, gör det ju även i bilmotorer men kör man på nån vinterolja, typ 0w30 eller liknande så går det nog utan större problem.

Dra igång en motor med 20w50olja i sig i -20 e bara rent korkat, oavsett vilket fordon motorn sitter i
Härligt, då kan man bruka hojen året om med gott samvete :)

Tingen

Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Njaeh, inte riktigt så simpelt, sant att W står för winter om du tex köper en 10W olja (på antikmarknad), men moderna beteckningar som 10w40 betyder att det är en multigrade-olja, eller såkallad året runt olja.

en 20W50 olja ska klara 20W oljans krav (vara pumpbar vid -15) och samma viskositet som en 50 olja vid 100grader.

0W som ska klara -35 och 5W som ska klara -30 känns säkrare att använda en vinter som denna

japp! normalt sett använder man vaselin eller silocon-olja på gummi-detaljer, inte motorolja
Det va väl ungefär vad jag sa också

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
tycker det verkar krångligt det här. Tror jag säljer hojen varje vinter och köper en ny på våren istället.

Själv var jag ute och åkte hela sommaren...sen en dag var det för kallt så då fick den stå kvar i garaget. Är väl lite halvt med soppa i tanken och typ kanske lagom med luft i däcken. Har en laddare men den är inte påkopplad. Hojen är rätt instängd nu så jag lär inte rulla omkring den ett skit fören det är dags att köra igen.

Återkommer i vår för att meddela om den startar.

(ps. känner motorn av ifall hojen står still eller rullar? Eller varför är alla emot att varmköra den på tomgång men helt okej att puttra runt i ett garage? Borde nästan bli mer genomvarm om den står still än när omgivande vind kyler ner yttre delar av hojen?)

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
tycker det verkar krångligt det här. Tror jag säljer hojen varje vinter och köper en ny på våren istället.

Själv var jag ute och åkte hela sommaren...sen en dag var det för kallt så då fick den stå kvar i garaget. Är väl lite halvt med soppa i tanken och typ kanske lagom med luft i däcken. Har en laddare men den är inte påkopplad. Hojen är rätt instängd nu så jag lär inte rulla omkring den ett skit fören det är dags att köra igen.

Återkommer i vår för att meddela om den startar.

(ps. känner motorn av ifall hojen står still eller rullar? Eller varför är alla emot att varmköra den på tomgång men helt okej att puttra runt i ett garage? Borde nästan bli mer genomvarm om den står still än när omgivande vind kyler ner yttre delar av hojen?)

Därför att motorn inte blir genomvarm vid stillastående start av hojen. Motorn måste få belastning för att den ska riktigt varm, vilket den får under körning.

Det enda du skapar vid kallstart & tomgångskörning är kondens i avgassystem & motor.

Låt motorcykeln stå utan att starta den om du inte tänkt köra på den!

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Eller så kör man året runt..
och servar lite då och då...:tungan

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Finns väl två skolor här. Antingen startar man motorn regelbundet, men det förutsätter att man kör den driftvarm, vilket inte är möjligt på en motorcykel så här års. Eller så låter man den stå utan att starta den hela vintern.

Har valt den senare skolan på min 748R under vinteruppehållet. Sätter batteriet på underhållsladdning periodvis under vintern för att hålla det i skick. Aldrig behövt bytta batteri heller sedan den köptes. Under vinteruppehållet brukar den få en mindre service. Oljebyte och byte av bromsvätska. Den ställs undan på hösten med full tank på depåstödet. Lite extra luft i framdäcket som har kontakt med marken. Sätter slutligen på ett överdrag för inomhusbruk som andas.

Största orosmomentet orosmomentet under vinterhalvåret är väl att motorcykeln blir stulen.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Extrem kallstart äter mer på batteriet än du orkar ha hojen igång för att ladda tillbaka. Sedan vill du toppa upp batteriet.. Uppstart på vintern är enbart självterapi för att man saknar ljudet. Inte f-n gör det skillnad om hojen står en, två, tre eller fem månader. Står den länge och du bryr dig om hojen är det batteriladdaren som ska fram. Inte gashanden..

appapp!

en hoj laddar inte under tomgång, utan förbrukar mera än den laddar.
generatorn är för liten för att ladda på tomgång.
så fast hojen går i 2 timmar så laddas inte batteriet.
Jag tror inte på underhållsladdning, jag tror det räcker med att koppla lös - kabeln från batteriet.
Men ändå underhållsladdar jag...
Jag har haft hojen stående utan - kabel i 2 månar, kopplade till laddaren och den slog över från laddning till underhåll på 2 sec.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
..i tillägg kan sägas att inte alla motoroljor är så roliga på vintern. I handboken till min Buell står exempelvis att man inte bör starta motorn när det är kallare än ca 4 grader med originaloljan i.
OT, men dom 4 är nog i sorten F(ahrenheit). Dvs -15C

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
varför ska du starta den ????? , har du set någon bil/mc handlare springa runt o starta alla saluvagner-mc hela tiden ???????

En jag känner berättade för mig att hans första jobb på 70-talet var precis i en lågkonjuktur på Volvo. Dom hade massor med osålda bilar i lager och hans enda uppgift var starta upp dom och köra en kort tur.

Själv hör jag till kategorin som inte startar upp mina hojar men det beror bara på att jag är lat.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Därför att motorn inte blir genomvarm vid stillastående start av hojen. Motorn måste få belastning för att den ska riktigt varm, vilket den får under körning.

Det enda du skapar vid kallstart & tomgångskörning är kondens i avgassystem & motor.

Låt motorcykeln stå utan att starta den om du inte tänkt köra på den!

Ja jag har inte tänkt starta hojen fören det är dags att köra i vår ändå.
Men jag har fortfarande svårt att se att kylsystemet är så effektivt i min hoj att motorn inte blir varm om man inte åker runt.
Dom gånger jag stått still med motorn igång har iaf min temp mätare stuckit i höjden bra mycket mer än när jag kör omkring och har fartvinden som kyler.

Och angående oljetryck på tomgång som någon skrivit om så står det uttryckligen i manualen till min hoj att den SKA stå still på tomgång tills motorn är uppe i arbetstemperatur. Verkar konstigt att dom skriver så om den nu smörjer så dåligt på tomgång.

Men men min hoj är ju gammal som gatan oxå. Den ska tydligen köras på "regular bensin" men vanlig 95 får duga :D

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
En jag känner berättade för mig att hans första jobb på 70-talet var precis i en lågkonjuktur på Volvo. Dom hade massor med osålda bilar i lager och hans enda uppgift var starta upp dom och köra en kort tur.

Själv hör jag till kategorin som inte startar upp mina hojar men det beror bara på att jag är lat.

Dom jobben finns än, men det har mest att göra med rostiga skivor och kärvande bromsar.

Men står dom ytterligare lite längre så byts rubbet ut tydligen.

Ja just det, dom står ute på västkusten.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ja jag har inte tänkt starta hojen fören det är dags att köra i vår ändå.
Men jag har fortfarande svårt att se att kylsystemet är så effektivt i min hoj att motorn inte blir varm om man inte åker runt.
Dom gånger jag stått still med motorn igång har iaf min temp mätare stuckit i höjden bra mycket mer än när jag kör omkring och har fartvinden som kyler.

Och angående oljetryck på tomgång som någon skrivit om så står det uttryckligen i manualen till min hoj att den SKA stå still på tomgång tills motorn är uppe i arbetstemperatur. Verkar konstigt att dom skriver så om den nu smörjer så dåligt på tomgång.

Men men min hoj är ju gammal som gatan oxå. Den ska tydligen köras på "regular bensin" men vanlig 95 får duga :D

Klart den har oljetryck på tomgång om bara oljan flyter. Men är här svinkallt så segar oljan och den suger inte upp den genom silen i den takten man vill för att få ett bra tryck, inte mycket att göra åt om man skall ut och köra men om man nu inte skall det är det ju lite onödigt.

Sen ser jag kondensvatten som det största problemet, inte oljetrycket.

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
varför ska du starta den ????? , har du set någon bil/mc handlare springa runt o starta alla saluvagner-mc hela tiden ???????

Kommer inte riktigt bra överens med ditt svar? Dålig jämförelse. En handlare som har sina fordon kvar en hel vinter gör nåt fel som inte får sitt sålt till att börja med. Och jo, dem startar upp cyklar hos handlare? Hade en diskussion om just detta med en häromdagen. Sen om det är rätt eller fel är en annan sak

Last edited:

Jimmy

Guest
Verkar vara ett populärt spörsmål detta:tummenupp Var och en blir troende på sin egen religion!
Skulle vara intressant att veta vad snuten och militären gör med sina hojar på vintern. När jag tog körkort på FMCK 1977 så hade vi en riktigt petig major som visade hur vi skulle underhålla de gamla Jaworna. SolD I Motor bläddrades det friskt i. Det lär väl finnas skapligt beprövade rutiner i dessa statliga domäner.

Vad ordningsmakten gör kan jag inte svara på men kronhojarna dubbar vi upp (409:an) eller sätter skidor(258:an) och kör. Vid längre förvaring genomförs garageringsåtgärder och sedan står cyklarna orörda. Inte svårare än så:)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha