Jag vill inte påstå att jag har facit, men jag
-Servar alltid hojen innan jag ställer undan den, med det följer alltid byte av motorolja och filter, ibland andra vätskor/filter mm om det är dags.
- Fixar ev fel innan avställning, på våren vill man ha hojen klar.
- smörjar/oljar alla rörliga åtkomliga delar, kedja, wire,mm. Några droppar olja under kanten mot tätningarna i framgaffeln kan öka livslängden på dem, som gärna torkar på vintern annars.
- Tvättar noga, vaxar och autosol på krom/blankmetall.
- Trycker i ett halv kilo extra i varje däck.
- Tömmer förgasarna, om sådana.
- 1 ml motorolja i vart förbränningsrum, dra runt motorn några varv.
- Tar ur batteriet. Sätt på underhållsladdning.
- Fyller tanken. Enl vad bensinbolagen säger skall vanlig 95 vara lagringsstabil i minst ett halvår, men jag brukar hälla på V -power över vintern. Kanske helt onödigt, men va fan, man kan inte alltid vara rationell.
- Täck över hojen med något som inte är helt tätt, ett gammalt lakan eller något, för att slippa få damm på den. Hojkapell inte bra för långtidsbruk, stänger inne fukt.
Detta är väl ungefär vad jag gör och det funkar för mej och mina hojar.