starta Honda xr 650r

dumdum

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Honda xr 650r
skulle vilja ha lite tips om hur man lämplligen bär sig åt för att få igång skrället. Har precis inhandlat och har inte skuggan av teknik:) :huvet

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
dumdum skrev:
skulle vilja ha lite tips om hur man lämplligen bär sig åt för att få igång skrället. Har precis inhandlat och har inte skuggan av teknik:) :huvet

Kicka försiktigt tills det tar stopp, dra in dekompen, kicka förbi läget nån cm, släpp dekompen, upp med kicken hela vägen och sen bara trampa igenom. absolut ingen gas. Har hojen stått en natt så chokar man på 2:a eller 3:e läget.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ahh skönt me auto dekomp :D
ett klick betyder spark igång,,
e de ingen sån på xr650? :3freak

Tntmackan

vad blir det för hoj iår då?
Gick med
6 May 2003
Hoj
02 suzuki GSX1400 (dunderklumpen)
jopp klickläget finns... brukar starta enklast om man trampar till man hör klicket. då pyser man förbi det med nån centi och släpper upp och kikar till( bästa sätt då den är kall) sen brukar det räcka att pysa förbi kompläget bara..

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
På Husaberg sitter det en liten knapp vid gashandtaget som man trycker på när man ska starta.Har inte Honda någon sån....... :va :D

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
WaZZe skrev:
Kicka försiktigt tills det tar stopp, dra in dekompen, kicka förbi läget nån cm, släpp dekompen, upp med kicken hela vägen och sen bara trampa igenom. absolut ingen gas. Har hojen stått en natt så chokar man på 2:a eller 3:e läget.

Som wazze säger.
Dock så vill jag på peka att Choken är ûber viktigt!
Du får lära dig när Din XR vill eller inte vill ha choke.
Kall start på min så måste jag i 95% av fallen ha "halv choke" sommartid. Och Full choke i mid vintertid.

Jag kickar i gång min på 1:a eller 2dra, och så här gör jag.
- Sätt på bränslekranen. (funkar inget vidare om man glömmer. trust me... :hihi )
- Halv choke
- Dra in dekompen, kicka runt kraftigt med dekompen indragen 2-3 gånger. Detta för att få in lite bränsle i systemet.
- Släp dekompen
- Leta up Kompläget (det är då det tar stopp)
- Dra in dekompen och kicka försiktigt förbi Kompläget ca 5-10 cm (du ska bara förbi, så inte för mycket)
- släpp upp kicken i högsta läget och kicka till - HELA vägen ner. wroom wroom
(det är enklare om du väger mycket, men igentligen är det ointressant, vikt är bara substitut för teknik)
- för in choken så fort du fått igåne henne, dvs stäng av den och ha handen på gasen ifall den vill dö.
- varmkör medans du tar på hjälmen
- Wheela iväg och skräm småbarn och hundar :hihi :yoparty

Edit: Gäller kallstart. Ingen choke någonsin vid varmstart!

OBS! - Rör aldrig! gasen när du kickar, det är ingen 2-tacktare. Tomgånen ska ligga på ca 14-1500 rpm (enligt Honda) ligger den för lågt kan de vara lite klurigare att starta.

Tog mig ungefär två veckor att lära mig att kicka igång den på första. För mig låg hemligheten i att ha rätt choke läge vid rätt temperatur.
(köpte min på hösten/vintern)

- lycka till :hej

Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
PutteLiten skrev:
Jag kickar i gång min på 1:a eller 2:dra, och så här gör jag.

Tog mig ungefär två veckor att lära mig att kicka igång den på första. För mig låg hemligheten i att ha rätt choke läge vid rätt temperatur.
(köpte min på hösten/vintern)

- lycka till :hej

Det under lättar om man inte behöver balansera hojen på stödet medan man kickar också.... :) :fyllisar

dumdum

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Honda xr 650r
Tackar för alla bra tips. Tomgången har varit lite låg så den har jag justerat upp en aning. Börjar lära mig hur det funkar nu. Fan i mig den roligaste leksak jag ägt. Framhjulet vill liksom inte stanna kvar på marken hur jag än bär mig åt :hihi

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Busaberg skrev:
På Husaberg sitter det en liten knapp vid gashandtaget som man trycker på när man ska starta.Har inte Honda någon sån....... :va :D

Jag hittade också en sån knapp....den fungerar utan problem :yoparty

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
dumdum skrev:

1. Kicka tre gånger med de-kompen inne för att få runt lite olja.
2. Full choooook, kicka tills motorn tänder till.
3. Halv choooook efter motorn tänt till. Kicka till den startar.
4. Nada chooooook efter första wheelen eller efter 3-4 minuter.

Komp/kick-läget har jag aldrig brytt mig om på Hondan, så pass lätt att kicka runt den ändå. KåTeEmmer däremot.. :huvet

Jumper

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
XR650r
Vet vad du menar ...

dumdum skrev:

Skönt att se fler som upplevt en viss frustration :huvet Men sen jag fått bra tips och trix funkar allt bra. Jag fick 'minnesförlust' 3 ggr jag skulle ut och göra vägarna osäkra... Hur F-N stod choken i noll läge :kocko

Så kan det gå... Numera är det : Wroooom! :yoparty

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...