Starta MC med hjälp av skruvdragare-batteri?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har alltså ett mycket trött biltemabatteri, och väntar på lev av ett nytt. Men testade att hjälpa till med mitt 14,4v 4,2ah li-ion batteri och det blev ordentlig fart på startmotorn. Förstör jag alla elektronik plus skruvdragarbatteriet om jag gör så här? Generatorn levererar ju cirka 13,8v så 14,4 borde inte vara helt galet. Använder ganska tunna kablar för att kanske begränsa lite.

Om det är ok, kan jag alltså använda mc tills batteriet kommer.

Har jag lite flax så vaknar kanske biltema batteriet igång. Det ska vara nytt men har stått med underhållsladdare i några år.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Be om hjälp av någon...

Har alltså ett mycket trött biltemabatteri, och väntar på lev av ett nytt. Men testade att hjälpa till med mitt 14,4v 4,2ah li-ion batteri och det blev ordentlig fart på startmotorn. Förstör jag alla elektronik plus skruvdragarbatteriet om jag gör så här? Generatorn levererar ju cirka 13,8v så 14,4 borde inte vara helt galet. Använder ganska tunna kablar för att kanske begränsa lite.

Om det är ok, kan jag alltså använda mc tills batteriet kommer.

Har jag lite flax så vaknar kanske biltema batteriet igång. Det ska vara nytt men har stått med underhållsladdare i några år.

Skaffa eller låna ngt som är avsett för att kunna fungera som starthjälp. CTEK m.fl har sådana.
Använder ganska tunna kablar för att kanske begränsa lite
...låt någon som är duktigare på det här hjälpa dig innan du beger dig mot Birmingham....med allt vad det kan innebära...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har du otur så sabbar du startmotorn. Den är inte dimensionerad för att gå vid den spänningen.
Den är ju överhuvudtaget inte gjord för att gå när generatorn laddar.
Den är gjord för att fungera bra vid den spänning som du har i batteriet under startsekvensen.
Därmed inte sagt att risken i sig är stor men det finns en risk att den högre spänningen gör att startmotorn tar skada.

Huruvida batteriet mår bra av det är svårt att säga något om. Är det ett batteri till något som drar mycket ström så ska det klara av det men dom flesta skruvdragare är rejält mycket klenare än en startmotor.
Med andra ord finns det en klar risk för att batteriet inte är avsett att hantera så stora strömmar och då har du en viss risk för att batterier går åt helsike. Och en Li-ion batteri kan fela spektakulärt har jag för mig.

Med andra ord. Grejorna är inte gjorda för att användas i kombination och det finns en viss risk för att saker tar skada och då står du där med en dyr reparation istället för att bara kunna byta batteriet.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag fattar att det är dumt. Frågan är hur dumt.

Eftersom batteriet som sitter i agerar som någon buffert borde det vara så mycket ström som kommer fram.

Ska googla starthjälp. Men snabbt blir det så att jag lika gärna kan köpa nytt på ava.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Startmotorn kommer inte ta skada av det, den består inte av några känsliga delar och det lilla skruvdragarbatteriet kan inte leverera så mycket ström i vilket fall.

Det enda jag kan tänka mig som kan ta skada är laddregulatorn, får den för mycket spänning från fel håll kommer den eventuellt bränna bort överskottet till värme, vilket kan få den att överhetta. Exakt vilken spänning ligger skeuvdragarbatteriet på när du använder det? 14.4 volt är bara ett nominellt värde så spänningen kan ligga högre eller lägre beroende på hur laddat det är.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Förutsatt att du endast använder skruvdragarbateriet som starthjälp och därefter kopplar bort det samt att MC-batteriet inte är helt dött så är det ingen jätterisk att något ska gå sönder. Helt omöjligt är det förstås dock inte.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fattar att det är dumt. Frågan är hur dumt.

Eftersom batteriet som sitter i agerar som någon buffert borde det vara så mycket ström som kommer fram.

Ska googla starthjälp. Men snabbt blir det så att jag lika gärna kan köpa nytt på ava.

Om du har behov av starthjälpsbatteri till en bandag eller nåt sånt kan jag låna ut mitt...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Förutsatt att du endast använder skruvdragarbateriet som starthjälp och därefter kopplar bort det samt att MC-batteriet inte är helt dött så är det ingen jätterisk att något ska gå sönder. Helt omöjligt är det förstås dock inte.
Är just så jag gör. Lyfter av så fort den startar. Men hade varit bra att mäta volten när startmotorn går.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
du kan vara ganske så lugn
det kommer inte hända något för att du använder skruvdragare batteriet som start hjälp.
en start boster ger fan så mycket mer ström än det lilla batteriet
jag är mest förvånad över att det orkar ge så mycket ström
ditt batteri kan inte vara helt dött så skruvdragare batteriet behöver bara ge det sista lilla, misstänker jag
sen är frågan hur länge skruvdragare batteriet orkar innan det ger up
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Dessutom är det ju så att när man hjälpstartar från annat fordon med motorn igång, så kör man ju startmotorn på laddspänningen, och har aldrig någonsin hört talas om att en startmotor skulle ta skada av det.

Nån volt överspänning kommer inte att vara några problem, kopplar man upp sig på ett 24v-system däremot, då kan det börja hända intressanta grejer

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad skall hända? Startmotorn går fortare... Resten av systemet kanske har komponenter som inte gillar högre spänning men en startmotor kan du mata med i princip vad som helst och den ger mer effekt bara... Det är så man reglerar elmotorer.

Givetvis finns det en övre gräns för vad grejorna pallar men det är tex inga större problem att mata en 6V bilstartmotor med 12V, även långsiktigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Säger som dom flesta andra här - lär inte vara nån fara. Är också imponerad över att skruvdragarbatteriet orkade leverera så bra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Levererar generatorn 13,8 Volt så är det inget konstigt att batteriet är trött, oavsett fabrikat.
För att batteriet inte ska sulfatera måste generatorn ge mer än 14 Volt.
Det vanliga är att generatorn ger omkring 14,3 Volt.
Båda mina hojar ger 14,3 volt över batteriet redan på tomgång. Och det ligger still där vid högre varvtal och med ljuset tänt.
Men på Triumphen från 2001 var inte elsystemet gjort för att hojen skulle köras med tänt ljus.
Som i många länder.
14,3 Volt med släckt belysning. 13,9 Volt med tänd belysning.
Och då sulfaterar och tröttnar batteriet.
Så du får se efter varför hojen inte laddar ordentligt !

Har jag lite flax så vaknar kanske biltema batteriet igång. Det ska vara nytt men har stått med underhållsladdare i några år.
Biltemas underhållsfria batterier har högre spänning än många andra batterier. Omkring 13,1 till 13,2 Volt att jämföra med Yuasa 12,7 till 12,8 Volt.
Kopplar man då en vanlig underhållsladdare tex Ctek till ett Biltema batteri så förstörs det för tex Ctek Zafir 45 börjar underhållsladda först vid ca 12,85 Volt. (Mätt själv).

Hade du belysningen på hojen tänd och motorn igång när du mätte 13,8 Volt över batteriet? För enligt en annan tråd på SH så måste generatorn på en KTM belastas med tex tänt halvljus för att ge full spänning.
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top