AndreasA skrev:
Exakt, hojen är helt död.
Men om det sitter ett 12V batteri i, så kan det vara okej att ta hjälp av bilen? Jordar jag minus kabeln i hojen eller kör jag polerna direkt?
Om batteriet är helt dött så måste du plocka ur det och ladda upp det innan du startar hojen. Det tar tid att ladda upp ett batteri så det räcker inte med att bara starta hojen och tro att det räcker att köra den en stund. Sen så mår en blyackumulator inte bra av att stå urladdat så i värsta falla kan du bli tvungen att köpa ett nytt batteri.
Åk till Clas Ohlsson och köp en CTEK ZAFIR 90 eller en annan bra laddare (en pulsladdare som man kan ha inkopplad jämt, om man vill underhållsladda t ex under vinteruppehållet, till skillnad från en vanlig som måste kopplas ur när batteriet är fulladdat.) Den visar med lampor när batteriet är fulladdat och indikerar om det skulle vara något fel på det.
Sen när det gäller koppling av hjälpstartkablar så står det iaf på förpackningen till mina att man ska koppla in över batteriet på fordonet som behöver hjälpstart och jorda i det hjälpande fordonet. Ordningen är plus till plus (se till att den inte tar i nåt jordat på hojen, typ ramen eller nåt), minus på hojbatteriet och jorda på ett bra ställe långt från bilbatteriet. Starta bilen, starta hojen. Koppla bort i omvänd ordning.
Hoppas batteriet överlevt!