Starta min R6a efter vintern.

AndreasA

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yahama YZF-R6 -01
Min R6a har stått inne i lägenheten hela vintern. Nu är den helt död. Batteriet som laddat ur sig antar jag.
Vågar jag start hjälp från bilen? Fungerar det att köpa en mc batteriladdare?
Har även hört att jag ev. åker på att köpa nytt batteri...
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
AndreasA skrev:
Min R6a har stått inne i lägenheten hela vintern. Nu är den helt död. Batteriet som laddat ur sig antar jag.
Vågar jag start hjälp från bilen? Fungerar det att köpa en mc batteriladdare?
Har även hört att jag ev. åker på att köpa nytt batteri...

Ladda batteriet (dock INTE när det sitter i hojen)
O starta o kör sedan... :tummenupp


.../Yoshi
 

ebbaklasa

ska man skriva nått här?
Gick med
2 Apr 2004
Ort
hässleholm
Hoj
Yamaha R1-99 och en minicross 110cc
vissa billaddare kan man slå över till mc styrka ju
står på batteriet oftast hur de ska laddas
12v 0,9A i 5-10h står de på mitt eller 4A i 1h :musik
 

Hyperdrive

Time is the fire in which we burn
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
MT-01 -05
Om du slår på tändningen och halvljuset så lyser det inte eller? Innan du använder bilen som starthjälp måste du kolla att du har ett 12V batteri i hojen. Kolla nivån på batterisyran och häll i batteri(destillerat) vatten till rätt nivå om det behövs.

Som batteriladdare bör du ha en som är avsedd för MC annars blir laddströmmen för stor och batteriet blir överhettat och går sönder i värsta fall. Se till att alla anslutningar görs på batterisidan först innan du ansluter laddaren så att ev. knallgas inte kan antändas.
 

AndreasA

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yahama YZF-R6 -01
Hyperdrive skrev:
Om du slår på tändningen och halvljuset så lyser det inte eller? Innan du använder bilen som starthjälp måste du kolla att du har ett 12V batteri i hojen. Kolla nivån på batterisyran och häll i batteri(destillerat) vatten till rätt nivå om det behövs.

Som batteriladdare bör du ha en som är avsedd för MC annars blir laddströmmen för stor och batteriet blir överhettat och går sönder i värsta fall. Se till att alla anslutningar görs på batterisidan först innan du ansluter laddaren så att ev. knallgas inte kan antändas.

Exakt, hojen är helt död.
Men om det sitter ett 12V batteri i, så kan det vara okej att ta hjälp av bilen? Jordar jag minus kabeln i hojen eller kör jag polerna direkt?
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
AndreasA skrev:
Exakt, hojen är helt död.
Men om det sitter ett 12V batteri i, så kan det vara okej att ta hjälp av bilen? Jordar jag minus kabeln i hojen eller kör jag polerna direkt?

De är helt olika ampere på bil o mc batteri....typ 60 ampere i bil och kanske 8 ampere i mc batt tror jag nått sånt...jag testade med batteri och brände säkringar på min en gång. SOm sagt finns de speciella laddare till mc batteri på tex biltema...kostar väl 80 spänn..
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Rolle85 skrev:
De är helt olika ampere på bil o mc batteri....typ 60 ampere i bil och kanske 8 ampere i mc batt tror jag nått sånt...jag testade med batteri och brände säkringar på min en gång. SOm sagt finns de speciella laddare till mc batteri på tex biltema...kostar väl 80 spänn..

Då är det nåt som är galet för det ska gå utmärkt att starta med hjälp av bilbatteriet. De siffror du nämner är amperetimmar inte ampere. Sen är du det ju oftast inte någon nackdel att man får ut mer stöm till startmotorn efter vinterförvaringen.

Lycka till.

/Urban
 

Hyperdrive

Time is the fire in which we burn
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
MT-01 -05
AndreasA skrev:
Exakt, hojen är helt död.
Men om det sitter ett 12V batteri i, så kan det vara okej att ta hjälp av bilen? Jordar jag minus kabeln i hojen eller kör jag polerna direkt?

Om batteriet är helt dött så måste du plocka ur det och ladda upp det innan du startar hojen. Det tar tid att ladda upp ett batteri så det räcker inte med att bara starta hojen och tro att det räcker att köra den en stund. Sen så mår en blyackumulator inte bra av att stå urladdat så i värsta falla kan du bli tvungen att köpa ett nytt batteri.

Åk till Clas Ohlsson och köp en CTEK ZAFIR 90 eller en annan bra laddare (en pulsladdare som man kan ha inkopplad jämt, om man vill underhållsladda t ex under vinteruppehållet, till skillnad från en vanlig som måste kopplas ur när batteriet är fulladdat.) Den visar med lampor när batteriet är fulladdat och indikerar om det skulle vara något fel på det.

Sen när det gäller koppling av hjälpstartkablar så står det iaf på förpackningen till mina att man ska koppla in över batteriet på fordonet som behöver hjälpstart och jorda i det hjälpande fordonet. Ordningen är plus till plus (se till att den inte tar i nåt jordat på hojen, typ ramen eller nåt), minus på hojbatteriet och jorda på ett bra ställe långt från bilbatteriet. Starta bilen, starta hojen. Koppla bort i omvänd ordning.

Hoppas batteriet överlevt!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top