Starta Sporthoj med startkablar

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Tjenare..

Skulle ta mig hem från jobbet med min TL1000R precis..
Och visst fan var batteriet dött.

Jobbarkompisen hade en starter i bilen som vi satte igång med. men den var det inte heller någon ström kvar i..

Vad fan skulle jag göra.. ville inte ställa hojjen där.

Tänkte 12v är ju samma som i bil.. så om vi drar startkablar mellan batterierna utan att starta bilen kanske går..

Det gick klockrent.. hade vi startat bilen hade säkert det ena och det andra gått sönder.. men är det någon som har erfarenhet av liknande händelse.. är det ofarligt att starta med startkablar om man inte startar bilen.. eller är det inte att rekomendera i fortsättningen.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Tjenare..

Skulle ta mig hem från jobbet med min TL1000R precis..
Och visst fan var batteriet dött.

Jobbarkompisen hade en starter i bilen som vi satte igång med. men den var det inte heller någon ström kvar i..

Vad fan skulle jag göra.. ville inte ställa hojjen där.

Tänkte 12v är ju samma som i bil.. så om vi drar startkablar mellan batterierna utan att starta bilen kanske går..

Det gick klockrent.. hade vi startat bilen hade säkert det ena och det andra gått sönder.. men är det någon som har erfarenhet av liknande händelse.. är det ofarligt att starta med startkablar om man inte startar bilen.. eller är det inte att rekomendera i fortsättningen.

om bilen är på eller inte har ingen betydelse.. bilen har c:a 13.5 - 14.4 volt i startat läge så att säga, och de har en hoj inget problem med. :tummenupp
 

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
om bilen är på eller inte har ingen betydelse.. bilen har c:a 13.5 - 14.4 volt i startat läge så att säga, och de har en hoj inget problem med. :tummenupp

men om bilen är igång blir väl strömtillförseln mycket högre?? kanske den inte blir?? var väldigt osäker när vi provade iaf.. men det lyckades ju..:D
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
men om bilen är igång blir väl strömtillförseln mycket högre?? kanske den inte blir?? var väldigt osäker när vi provade iaf.. men det lyckades ju..:D

det är inte bilen som trycker iväg strömmen till hojen, det är hojen som drar den ström den tycker att den behöver.
jag har startat min fireblade med startkablar från min bil som var igång. inga problem.
 

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Jag tycker inte att det är bra att inte ha bilen på. En polare till mig hade kortslutning i sin hoj och när han kopplade sin avstängda bil med sin hoj genom startkablarna så tömde hans hoj bilbatteriet... Hur det gick till vet jag inte, men jag startar alla mina hojar med startkablar OCH BILEN PÅ :yoparty
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Grejjen är den att om hojbatteriet är heltomt, så kan ett friskt batteri från bilen skuta i hojbatteriet en jäkla massa A på en jäkligt kort tid, vilket kan skada hojbatteriets plattor.

Om bilen är på eller inte spelar inte så stor roll, men jag skulle inte ha den igång då spänningen blir lite högre och det knuffar på ännu lite mer.

Jag gör så att jag kopplar allt utom minus på hojen, och samtidigt som jag sätter den mot lämplig jordpunkt trycker jag på starten på hojjen, då käkar startmotorn upp en massa elaka A som var på väg in i det lilla hojbatteriet, direkt den startar tar jag bort kabeln.

/gör jag
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
I senaste MC-Folket så tipsade de om några nya startkablar som hade en "låda" mitt på som innehöll någon slags skyddskrets just för att det skulle vara hyfsat säkert att starta en mc med hjälp av en bil. Jag hade för mig att det var Touringbutiken som skulle ha dem men jag hittar de inte nu.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag tycker inte att det är bra att inte ha bilen på. En polare till mig hade kortslutning i sin hoj och när han kopplade sin avstängda bil med sin hoj genom startkablarna så tömde hans hoj bilbatteriet... Hur det gick till vet jag inte, men jag startar alla mina hojar med startkablar OCH BILEN PÅ :yoparty
Hur kan hans hoj tömma bilens batteri?? Måste isf ha passerat multum med ampere i kablarna och gnistregnet när man anslöt kablarna måste ha varit synligt för en blind???
Ja, det blir också en viss öveföring av energi FRÅN bilbatteriet TILL hojbatteriet men sannolikt inte i någon skadlig grad. Om man ansluter startkablarna och startar hojen och sen tar bort dom, nada händer..
Med ackar gäller inte Ohms lag på samma sätt som i de vanliga fallen, hojacken får snabbt upp polspänningen och strömmen minskar. F ö är skillnaden i polspänning (mln bil- resp hojack) så liten att energitransporten nog blir inte så stor.
Just därför ska man INTE ha bilen igång...för då försöker bilgeneratorn+dess reglersystem (som är anpassat för bilacken!) att snabbt som attan få upp hojacken till 13.5V, - och då j-r kommer det att gå ampere! De flesta bilgen är ju idag lätt kapabla till 90A..

Överkurs: Om man mäter på laddningsströmmen till bilacken efter en start pumpar bilgeneretorn snabbt in massor med A i acken, men kanske bara under nåm minut, vilken bilacken lätt tål. Acken tappar ju tillfälligt en del polspänning efter en start.

(Bara några praktiskt/teoretiska reflektioner. Tyvärr finns det så många stadier och typer av "dålig ack" att det är svårt att ge 100% SÄKRA kommentarer. Jag har dock aldrig tvekat att starta en trög hoj med bilbatteri. Står en Kawa i garaget som inte snurrat på 5 säsonger som ska driftsättas i år. Blir nog start med bilack. Brinner nåt upp lovar jag att återkomma och be om ursäkt.:D ).
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Om effekten är konstant. Inte annars.
Tack, men du behöver inte läxa upp mig med Ohm's lag eller liknande.
Om spänningen är lika på MC-batteri och bilbatteri (vilket den är) så blir ju strömmen samma. Om spänningen nu är 13,5 - 14,4 volt, som någon sa, när bilen är igång så är det ingen fara att starta MC:n. Det gör alltså ingen skillnad om samma spänning kommer från en bil eller MC. Det är kanske självklart för många men det verkade inte vara det för Ruaro vars inlägg jag svarade på.

Möjligtvis blir spänningsfallet på bilens elsystem lite mindre än hojens vid samma belastning men fortfarande inte fara för hojen.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
det går aldeles utmärkt att starta hojen med en bil, det enda du ska tänka på är väl att mc batteriet kanske inte pallar så mycket amper längre stunder, kan skada cellerna, så bilen avslagen och ta bort kablarna när hojen har hostat igång...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tack, men du behöver inte läxa upp mig med Ohm's lag eller liknande.
Om spänningen är lika på MC-batteri och bilbatteri (vilket den är) så blir ju strömmen samma. Om spänningen nu är 13,5 - 14,4 volt, som någon sa, när bilen är igång så är det ingen fara att starta MC:n. Det gör alltså ingen skillnad om samma spänning kommer från en bil eller MC. Det är kanske självklart för många men det verkade inte vara det för Ruaro vars inlägg jag svarade på.

Möjligtvis blir spänningsfallet på bilens elsystem lite mindre än hojens vid samma belastning men fortfarande inte fara för hojen.

Försöker inte läxa upp nån, men strömmen kommer variera beroende av hur mycket effekt du tar ut. Om du nu är fysiker så borde du veta att "samma spänning" definitivt inte innebär "samma ström".

För övrigt håller jag med om att man inte behöver vara orolig för att starta en hoj med ett bilbatteri.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Försöker inte läxa upp nån, men strömmen kommer variera beroende av hur mycket effekt du tar ut. Om du nu är fysiker så borde du veta att "samma spänning" definitivt inte innebär "samma ström".
Fast det var inte det som var "syltburk's" poäng.
Han menar att strömmen är densamma i bägge fallen enligt nedanstående förklarande bild (med reservation för att det matande batteriet "max:ar" och inte klarar av att avge den ström som krävs på samma tid i bägge fallen för att utjämningsladda batteriet och förse lasten med den ström som krävs).

Batteriernas polspänningar förändras givetvis när man kopplar ihop batterierna med varandra (en utjämningsladdning sker som strävar efter helt utjämna potentialskillnaden mellan batterierna genom att föra över laddning från batteriet med högre polspänning till batteriet med lägre polspänning). Effekten man tar ut är f.ö. densamma oavsett fall1 eller fall2 i och med att lasten är densamma i bägge fallen.

Sammanfattningsvis: Det dåliga batteriet och lasten "tar inte mer ström än de kräver" så därför spelar det ingen roll ur "skaderisksynpunkt" om man hjälpstartkopplar med ett batteri som har 10Ah eller 95Ah. (Strömmen räcker bara längre tid i det senare fallet). Kopplar man däremot ett lastbilsbatteri med polspänningen 24V så förstör man både mc-batteriet och förmodligen annat på hojen...
 

Bifogat

  • BATT3.jpg
    BATT3.jpg
    104.3 KB · Visningar: 538

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
lidköping
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
hehe oj vilken diskussion det blev :D jag får tacka för alla svar.. jag drar slutsatsen att det inte är några problem att starta hojen men bilbatteri.. om bilen inte har ont med batteri startar jag den inte.. annrs går det nog ändå.. det räcker för mig.. tack allihopa.
 

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
Ni glömde en sak..

Intressant diskussion, men jag tror att ni kan ha missat en sak..

Problemet är nog inte just vid starten utan snarare en stund senare, om batteriet är tomt så kommer generatorn att ladda allt vad den kan för att försöka fylla batteriet igen. Jag har inte lyckats bränna någon mc-generator, men däremot i bilen (jo, jag syndar ibland, det blir så halkigt på vintrarna här uppe i norrland) - hur som helst, enligt den bilelektriker som sålde mig en ny generator så har vissa generatorer inbyggt skydd mot för hög belastning medan andra brinner upp efter en stunds ihärdigt laddande.

Mitt råd är alltså att ladda batteriet i lugn och ro för att sedan starta mc:n på vanligt vis, det kan spara både pengar och mekar-tid.

Mvh Jocke
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag får väl dra mitt strå till stacken också.

Strömmen somuppstår beror på resistansen. Både bilen och motorcykeln har laddningsregulator som är avpassade för respektive generator och batteri. MC respektive Bil batteri har olika egenskaper det är därför man använder olika laddare. Omman laddar MC batteriet med bilen så kommer bilens laddningsregulator att öka spänningen så att laddströmmen i MC batteriet blir högre än vad MCns laddningsregulator skulle göra. Detta leder till att MC batteriet kan bli för varmt och förstöras. Hur varmt det blir beror på hur länge man laddar med bilen. Alltså att starta en hoj med startkablar är inget problem med bilens motor avstängd och antagligen inte heller med motorn igång bara man inte har start kablarna kopplade för länge. Det är nog inte särskillt bråttom. Sen om MCns laddnigsregulator tar skada eller inte har jag ingen uppfattning om.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S

Problemet är nog inte just vid starten utan snarare en stund senare, om batteriet är tomt så kommer generatorn att ladda allt vad den kan för att försöka fylla batteriet igen.
Visst är det så, men ibland är man i den situationen att man tar den risken. Dessutom laddas batteriet aldrig ut helt, även om man inte har tillräckligt "kräm" för att dra runt startmotorn (som kräver mycket) så har man förmodligen ett antal Ah kvar i batteriet och hyfsad polspänning och då klarar hojens laddningssystem i princip alltid av det. Annat är det om batteriet är helkass och inte tar emot laddning då är det lätt att knäcka likriktaren/regulatorn eller bränna upp generatorn. Vill man minska laddströmmen efter man har hjälpstartkopplat kan man undvika att slå på halv-ljus eller helljus (55W = ca 4,5A extra förutom att ladda batteriet) det första man gör efter att fått igång hojen.

/N (som bränt upp en hojgenerator på en hojmodell med erkänt underdimensionerat laddningssystem genom att köra på ett riktigt dåligt batteri en gång i tiden för länge sedan)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top