Startar bara med startspray

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
suzuki
Tja alla
Har en liten fråga bara; Min Suzuki gsx 550E -83, vill inte gå igång när man använder startknappen utan den bara "tjirrar" runt och fortsätter man drar man ju ur batteriet. Men när jag sprutar in startspray i luftburken tänder den direkt. Varför gör den så?

Har ej kört med den sedan jag köpte den förra året (köpt en massa saker och lackat lite istället) och har nya stift, tändhattar och ny bensin osv.
Kan det vara ngt laddrelä, bensinpump eller dyligt?

När den sedan gått varm och varit på tomgång en stund så går hon bra fast hon ibland när man drar på liksom pluddrar lite och inte orkar dra på fullgas. Men är mest intresserad varför den bara drar igång på startgas.

Batteriet är alltid fulladdat och den får bra med soppa. Kan det vara så enkelt att jag måste ut och dra den utav bara h-e på motorvägen ett tag för att den ej gått sedan jag köpte den och inte på ett tag innan jag köpte den?

mvh

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Det kan vara dåligt batteri. Prova startkablar från ett du vet är bra. Annars kan det vara skit i förgasare, isf rengör.

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
suzuki
Det kan vara dåligt batteri. Prova startkablar från ett du vet är bra. Annars kan det vara skit i förgasare, isf rengör.

Var nere idag, den 6/4 efter jobbet och testade att starta hojen med elstarten. Hör o häpna, den jäkeln dog igång DIREKT!!!
Dog sedan en runda runt parkeringen och den varken "pluddrade" eller misskötte sig. Den gick utav bara h-e. Skumt, eller?

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
det är mektrollen som har varit framme under natten och fixat den antagligen! :tummenupp

eller så kan det som sagt kanske ha vart något skit i förgasaren som försvann automatiskt :)

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Min gamla hoj betedde sig exakt likadant. Vägrade gå igång av sig själv men tände fint på startgas. Provade att sätta över bensinkranen på PRI, och då startade den direcKt. Visade sig vara vakuum-slangen till fuggarna som var lite smått sprucken här och där, vilket gjorde att det var lite småjobbigt att bygga upp vakuum. :confused:

Ny slang för ca 5kr på mekonomen fixade biffen pronto :yoparty

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
även med hel vacuumslang kan det ta en stund att fylla förgasarna om man inte primar dom först i pri-läget en stund, (om man har ett sånt, annars får man mala på med startmotorn)

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan ju också vara att bensinen som låg i fuggarna osv torkat ut under vintern, och det tog ett par vevor att få fram ny?

även med hel vacuumslang kan det ta en stund att fylla förgasarna om man inte primar dom först i pri-läget en stund, (om man har ett sånt, annars får man mala på med startmotorn)

Millisekunder före mig... :gnissla

Last edited:

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
suzuki
Kan ju också vara att bensinen som låg i fuggarna osv torkat ut under vintern, och det tog ett par vevor att få fram ny?

Millisekunder före mig... :gnissla

Fan, ni har SÅÅÅ rätt!!!
Fanns ju lite soppa kvar i "kopparna" som jag ej tömt och skall ta bort tanken och byta de 2 slangarna i helgen. Kan ju, som sagt, vara spruckna.
Var i garaget idag med kl 20.30 och hon startade die´rekt igen. Fan vilken skön känsla att höra henne spinna som en (rostig) katt, ha ha.

Har en polare som skall ha den i 1 vecka efter besiktning och dra den varje dag som fasen på motorvägen så att man rensar ur den ordentligt. Kan ju ej vara helt fel.

Tackar alla för er hjälp

mvh

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag