Några kommentarer:
Min erfarenhet av många års mekande är att det är ytterst sällsynt att man har problem med att soppan i sig är gammal. Eller som nån skrev i en annan tråd: "Tänk på alla som kör runt år ut och år in med reservdunk i bilen, den soppan blir inte gammal".
2 undantag:
*Soppa som står i öppet kärl, ur den dunstar de mest flyktiga kolvätena först och det är dessa man framförallt vill åt vid start under dåliga förhållanden.
*Soppa i flottörhusen. Jaja, jag köper att dränera flottörhusen och sen släppa ner ny soppa där.
Jag pratade för övrigt med en lirare härom dagen som livnär sig på att reparera små motorer, motorsågar, gräsklippare etc. Han har en enda gång på alla år varit med om att dålig soppa varit problemet och då ska man ha klart för sig att en Briggs & Stratton (som det rörde sig om i detta fall) är en riktigt skitmotor tekniskt sett jmf med vilken japansk/europeisk hojmotor som helst. Hojmotorerna har massor av ös i tändningen, betydligt bättre förgasare, avsevärt högre kompression och betydligt gynnsammare utformade förbränningsrum. B&S är med andra ord betydligt känsligare vad gäller bränslekvalitet, åtminstone såvitt det gäller startegenskaper. Sen må en hojmotorer vara känsligare gällande oktantal etc men det är en annan sak.
Alltså, den dag då byte av soppa mer resultat så är det antagligen inte gammal soppa i sig som är felet, det finns ett underliggande fel och den gamla soppan är då droppen som får bägaren att rinna över så att säga.
Men jag håller med om att bensinen inte är som "in the good old days"...
Håller helt med där.
Men var glad att det här inte är USA. 92 oktan som bäst. Åka lågkompat och ändå riskera spik.
Dadde:
Som jag minns det kommer man väl inte åt stiften med tanken på plats, inte ens de båda yttre. Jag har iofs en FZR men är hemma nu så jag kan inte kolla. Men hursomhelst så kommer du knappast åt de båda mittre utan att riva "allt".
Så här kommer en bruxx:
1. Ta bort sadel.
2. Ta bort tank (10 mm nycklar i framkant, 12 mm i bakkant? eller nåt sånt), glöm inte att stänga kranen, den har ett fyrkantigt nyckelgrepp, ta en stadig tång (ingen lång näbbtång) eller en kombinationstång.
3. Lossa luftburken, stjärnmejsel(?) till slangklämmorna vid fuggegummina.
4. Om jag minns rätt måste du lossa tändspolarna och vika dom åt sidan men det ser du själv.
5. Tror det är en gummiduk ovanpå motorn att vika bakåt också.
6. Försök att inte dra i kablarna då du lossar tändhattarna. Du vill INTE dra loss kablarna ur tändhattarna. Alltså ska du dra i tändhattarna, tillverka ev en krok av lite svetstråd så att du får tag under tändhattarna (som jag har för mig är rätt långa).
7. Resten behöver jag inte skriva om. Jo förresten, försök få fram lite tryckluft och blås rent nere runt stiften innan du lossar. Du vill ju inte att ett grustag ska ramla ner i en cyl när du tar ur stiftet.
Denna bruxx är tagen ur huvudet, jag har inte rört det där på ca ett år så se det mer som en generell bruxx. Och jag hade en -92:a men det skiljer ingenting alls såvitt jag minns.
Dte är alltså rätt mycket pyssel att komma åt stiften, bara detta kan vara anledning nog att byta istället för att göra rent stiften. Emellertid kan det vara bra att veta att ett klipp nytt stift också kan slagga igen på rätt kort tid om man har otur. Visst är livet kul ibland.
järpan:
Att värma upp batteriet genom att slå på helljuset en stund verkar som att bita sig i svansen. Då förbrukar man dyrbar kapacitet ur batteriet genom att lysa, inte alls bra. Iofs är det bättre med ett batteri som håller rumstemperatur än ett smällkalllt men det blir inte många tiondels grader varmare av att lysa med helljuset.
Du vill ju snarare ha ett så färskt laddat batteri som möjligt medan du startar eftersom det ger mest ös i startmotor och tändsystem.
Själv låter jag laddaren sitta kvar på batteriet medan jag startar eftersom det ger ytterligare lite ös men det finns en mikroskopisk chans att man knäcker nåt på hojen (större chans ju mer elektronik hojen har) så jag vill inte rekommendera detta utan att säga så här:
På egen risk, dvs skyll inte på mig.
Kan också nämna hur vi gjorde då vi skulle starta min TLR första gången med slut batteri. Allt vi hade var en Biltema jätteladdare med några hundra ampere starthjälp. Jag vågade inte slå på den som den var, från att man kopplar på starthjälpen tills man drar igång startmotorn så får ju det ynklilla hojbatteriet en laddström som heter duga. Så min polare höll in startknappen och startmotorn gick saaakta runt, då knäppte jag på starthjälpen under ett par sekunder i taget. På några sekunder hinner inte laddningstillståndet i batteriet och därmed batterispänningen stiga till jättehöga värden. Efter en kort stund på det viset så hoppade knarren igång!
Den som försöker detta gör det
helt på egen risk men läget är ju i alla fall att man vill ha absolut färskt laddat, gärna rumstempererat batteri eftersom detta innebär max ös.
Paret 2-fast:
Föreslår att vi glömmer grollet och fokuserar på framtiden och på Daddes hoj. Jag tror ju också att ni menade väl men det blev inte riktigt så bra.
Fredspipa?