Startar ej Suzuki RF 900R

krill389

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2017
Hoj
Suzuki rf900R
Hej på er !

Har en liten fråga om hojen jag precis skaffat. Köpte mig här om dagen en suzuki rf900r
När jag kollade på den hade den stått i 2 månader. Startade upp den utan problem och den stod på chocken ett tag för att bli varm. När jag efter ett en liten stund stängde av chocken dog den, starta igen med chock men dog ganska kvickt efter de igen. Gjorde några nya start försök utan resultat, gjorde några " host" vid något tillfälle men inte mer än så och kände sedan doften av bensin. En av förgasarna "läckte* så antar att flottören hängt sig?

Väl hemma tömde jag samtliga förgasare på bensin via dräneringskruven längst ner på kopparna. Förgasaren som läckte gav jag ett litet knack på koppen med en ringnyckel ( läst att de kan hjälpa om man har tur när flottören hängt sig) Hade löst alla tändstift och vissa av dem var blöta. Fanns även några droppar bensin i luftburken. Efter gjort detta gjorde jag ett nytt försök men samma förgasare läckte igen. Så antar att den surnar igen pga av förgasaren

1: Vad tror ni mer erfarna meckare de kan vara ?
2: Vet ni om de finns renoveringssatser till förgasaren att köpa och isåfall var?
3: Har ni tips om vettiga mc verkstäder runt Borås/Ulricehamn/Gislaved ?

Tack på förhand

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Klarar du inte själv att ta isär samtliga förgasare blir det dyrt med gammal hoj tyvärr.

Letar du lite kanske någon gör det för runt 3.000:- men knappast ngn märkesverkstad.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Kolla så att du har gnista på stiften.
Det händer att stiften sotar igen en bit upp och gnistan slår där istället.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nya stift eller "renovera" dem. Ska du inte köra hojen, starta den inte för att torrköra - det är döden för en motor.

krill389

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2017
Hoj
Suzuki rf900R
Klarar du inte själv att ta isär samtliga förgasare blir det dyrt med gammal hoj tyvärr.

Letar du lite kanske någon gör det för runt 3.000:- men knappast ngn märkesverkstad.

Jo att ta isär samtliga förgasare ska nog inte kunna vara något större problem så sett. Men i och med att det bara är en förgasare som läcker känns det som de är den som är boven i dramat. Men vad ska jag " leta " efter om jag tar isär dom då?

Kolla så att du har gnista på stiften.
Det händer att stiften sotar igen en bit upp och gnistan slår där istället.

Ska kika på detta med, känns som felet ligger i att den surnar iom förgasaren som flödar över men ska kika på tändstiften med.

Nya stift eller "renovera" dem. Ska du inte köra hojen, starta den inte för att torrköra - det är döden för en motor.

Hur menar du med att torrköra ?

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
händer ganska ofta att nålventilen hänger sej när den stått ,(vitgega/kristaller"
ta isär gör rent nålventilerna , får du inte till det så köp nya nålventiler,i med nya stift o problemet borde vara löst,
(köpte en hoj engång provkörde ,tog hem den o den gick bara på två burkar knappt, tänkte va fan! men det var soppatorsk (den snåle fan )

krill389

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2017
Hoj
Suzuki rf900R
Att bara starta den, småvarva den lite och sen stänga av den. Det gör att motorn surar ihop eftersom den aldrig blir varm och aldrig går som den ska. Dessutom dödar du batteriet. Motorer ska inte startas om man inte ska ut och köra :fakta

Okej ja de förstår jag med, som sagt den skulle endas startas upp för se så den går när jag köpte den och nu vill man ju få igång den lixom ;)

hej
händer ganska ofta att nålventilen hänger sej när den stått ,(vitgega/kristaller"
ta isär gör rent nålventilerna , får du inte till det så köp nya nålventiler,i med nya stift o problemet borde vara löst,
(köpte en hoj engång provkörde ,tog hem den o den gick bara på två burkar knappt, tänkte va fan! men det var soppatorsk (den snåle fan )

Ska ta mig ett kik på detta ! Låter mycket troligt då den ena förgasaren flödar över, Tack !

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag har haft fler hojar som slutat läcka i förgasarna efter en stund, än hojar som fortsatt läcka. Lösning= Bylsa på dig och stick ut och kör!

krill389

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2017
Hoj
Suzuki rf900R
Tänker att om du slutar chocka hojen och istället använder choken kanske det går bättre :)
Okej lustigkurre :tummenupp

Jag har haft fler hojar som slutat läcka i förgasarna efter en stund, än hojar som fortsatt läcka. Lösning= Bylsa på dig och stick ut och kör!

De hade jag gjort om den starta , problemet ligger ju i att den inte startar

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Okej lustigkurre :tummenupp

De hade jag gjort om den starta , problemet ligger ju i att den inte startar

Hmm, ja det var ju ett uselt råd:rodnar

Men iaf, choke, tomgång och sånt så blir det ju såhär tyvärr. Av med förgasarbryggan, lämna in på ultraljudstvätt, byt stift och SEN ut och kör ist för att låta den står på tomgång med aktiverad choke. Lycka till:)

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Har tyvärr inga bra tips att ge men skickar ändå en :tummenupp för att du köpt en förbannat trevlig hoj. Får du fart på den är den guld att köra :yoparty

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det skulle nog gå att få loss flottörer och/eller flottörnålar men med nyköpt neg hoj är det lite smartare att riva nu än i maj.

En flottör stänger inte. Någon eller några kanske inte öppnar. Det kan du kolla med pri-läget och öppna dräneringsskruvar. Kolla om soppan som kommer ut är ren.
Slå lite lätt med en gummiklubba på förgasarraden.
Man måste inte renovera förgasarna bara för att man öppnar dom. Jag har kört två hojar 12000 mil utan att renovera förgasarna. Däremot har jag öppnat, kollat och gjort rent.

Byt tändstift och spara de gamla i reserv. Det är ingen större kostnad och så har du uteslutit en eventuell felkälla. Sen när allt funkar (och är sugen på att mecka) kan du skifta tillbaka.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!